انتقاد "گاردين" از تجمل گرایی خاندان سلطنتي انگليس؛

تجمل گرایی خاندان سلطنتي مغاير با مردم سالاري و مانعي در مسير پيشرفت انگليس است

روزنامه "گاردين" در سرمقاله جديد خود تحت عوان "ميراث سلطنتي ميراثي ضد مردم سالاري" توصيه مي کند که خاندان سلطنتي مشروعيت خود را به همه پرسي بگذارد و در اين باره مي افزايد که نهاد سلطنتي انگليس نزد ملت انگليس فاقد مشروعيت است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردين ؛ سرمقاله نويس روزنامه "گاردين" ضمن انتقاد از تشريفات و تجملات خاندان سلطنتي انگليس در مراسم تولد پسر جديد آن خاندان مي‌نويسد "نظام سلطنتي  تنها موجب افزايش نابرابري و محافظه کاري در انگليس شده است. اين نظام سبب شده تا انگليس عقب مانده باقي بماند." 

"گاردين" همچنين ضمن اذعان به افزايش موج نفرت از نظام و خاندان سلطنتي در انگليس مي نويسد "نيروهاي مترقي انگليسي ترجيح مي دهند که مخالف خاندان سلطنتي باشند. اکنون بيش از 300 سال از سرنگوني نظام فئودالي (زمين داري) در اروپا مي گذرد با اين حال انگليس هنوز اسير سنت هاي خود مي باشد. نکته ديگر آنکه انگليس با مشکلات بسياري از جمله افزايش نابرابري و همچنين مشکلا ت اقليمي رنج مي برد. رسانه هاي انگليسي نيز به چاپلوسي دولت انگليس مي پردازند."
 
"اگر به مراسم تولد نوزاد جديد خاندان سلطنتي انگليس دقت کرده باشيد حتما ديده ايد که تحليلگران آن شبکه دائما با ذکر ادعاهايي مانند نظام سلطنتي در انگليس موجب حفظ و تداوم "ثبات" شده است ، مواجه خواهيد شد. برخي از آنان نيز با چاپلوسي بيشتر دستاوردهاي خاندان سلطنتي انگليس را اعجاب انگيز خواندند (!) و مدعي شدند که ملت انگليس به همين خاطر "شاد" هستند." 

نويسنده در ادامه با انتقاد از نظام سلطنتي انگليس مي افزايد "با اين حال واقعيت آنست که اين نظام مغاير با اصول مردم سالاري است و در نظام سياسي انگليس رسوخ يافته است. بايد اشاره کرد که ايجاد "وحدت" در ميان انگليسي ها مي تواند با مرور تاريخ آن کشور ايجاد شود. انگليسي ها در مقابل تهاجم آلمان ها ايستادند و در اين ميان اما از ديد  شهروندان انگليسي نهاد سلطنت نهادي غير مشروع است." 

سرمقاله گاردين در پايان با اشاره به افزايش نارضايتي عمومي شهروندان انگليسي از خاندان و نظام سلطنتي در انگليس مي افزايند "اکنون نتايج نظرسنجي ها نشان مي دهند که بيش از 20 تا 40 درصد از شهروندان انگليسي معتقدند که بدون وجود نهاد سلطنت انگليس از وضعيت بهتري برخوردار خواهد شد. گرچه مي توان گفت که موانع مهمتري از خاندان سلطنتي در مسير پيشرفت هاي اجتماعي انگليس وجود دارند اما واقعيت آنست که اين نهاد مغاير با ارزشهاي مردم سالارانه است و رويکردي ارتجاعي دارد. مي توان گفت که خاندان سلطنتي بايد امکان همه پرسي براي مردم انگليس و دريافت نظر آنان در مورد ادامه سلطنت مقاماتي چون "کيت ميدلتون" و هري نوه عجوزه پير انگليس را فراهم کنند. بايد به غير انتخابي بودن نهاد سلطنت در انگليس از طريق همه پرسي پايان داده شود." 


برچسب ها: انگلیس ، تجمل ، خاندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار