اراک/

افزایش 66 درصدی صادرات استان مرکزی

استان مرکزی با داشتن توانمندی هایی در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی در صادرات کشور نقش دارد و بیش از 7 درصد صادرات کشور از این استان که تنها دو درصد خاک و جمعیت کشور را به خود اختصاص داده صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، آمار گمرکات استان مرکزی از صادرات چهار ماهه اول سال حکایت از افزایش 66 درصدی صادرات استان مرکزی از گمرک اراک وساوه دار، آماری که البته بخشی از صادرات استان است چرا که بخشی دیگر از صادرات استان، از مبادی گمرکی سایر استان ها صورت می گیرد.

مدير كل گمركات استان مركزي از صادرات حدود 300 هزار تنی استان مرکزی به سایر کشورها خبر داد و گفت: این میزان صاردات نشان از افزایش 66 درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته دارد که به حدود 300 هزار دلار ارزش صادراتی می رسد.

مهدی میراشرفی با بیان اینکه، این کالاها به بیش از 28 کشور آسیایی، اروپایی و خاورمیانه صادر شده است افزود: شمش آلومينيوم وروی، انواع محصولات شيميايي، شيشه و آينه، کاشی و سراميك، انواع دکل انرژی و مخابراتی، گل، ماهيان زينتي وكيسه فريزر عمده ترین كالاهاي صادراتي استان است.

حدود 60 درصد صادرات استان صادرات کالاهای صنعتی است که البته می تواند به چندین برابر بیش از این نیز افزیاش یابد.

اکنون صاردات صنعتی استان مختص حدود 5 درصد واحدهای صنعتی است در حالیکه استان مرکزی با داشتن بیش از دوهزار و700 واحد صنعتی باید عملکرد بالاتری در حوزه صادرات داشته باشد.
زاوشی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه 150 شرکت و واحد صنعتی استان صادرات محور هستند گفت: با توجه به قابلیتهای صنعتی استان مرکزی انتظار می رود با برنامه ریزی دقیق پس از تلفیق سازمان های صنایع و معادن و بازرگانی، تجارت خارجی این استان جهش بزرگی داشته باشد.
اکنون در استان بیش از دو هزار و 500 واحد صنعتی با بیش از 84 هزار میلیارد ریال سرمایه و 70هزار شاغل در استان فعال است.
بر اساس آخرین ارزیابیها، اکنون تولید سیمان در استان 3 میلیون تن درسال، شیشه 480 هزارتن، آلومینیوم 120 هزارتن، انواع محصولات پتروشیمی 1.5میلیون تن، کمباین وتراکتور هزارو 750 دستگاه، اتوبوس برون شهری هزار و 700 دستگاه و تجهیزات فلزی 150هزارتن در سال است.
توانمندیهای استان درحدی است که 60 درصداتوبوسهای بین شهری، بیش از 60 درصد آلومینیوم 65 درصد شیشه جام، 70 درصدعایقهای رطوبتی، یک چهارم ظرفیت خودروسازی وحجم عظیمی شیرهای سرچاهی کشور در صنایع بزرگ و مادراستان مرکزی تولید می شود.
قدیمی بودن تکنولوژی تولید برخی واحدها، بالا بودن هزنیه تولید، مشکلات بانکی، آشنا بنودن مدیران واحد های صنعتی با بازارهای هدف،کوچک بودن ساختار گمرک استان در اراک و ساوه، پایین بودن فرهنگ بازاریابی، نبود تشکلی قوی برای بازاریابی، ونبود کمبود تشکل صادراتی از جمله مشکلات حوزه صادرات استان است.
در زمینه تولید، صنعتگران علاوه بر بالا بودن هزنیه تولید با کم توجهی برای تولید با کیفیت نیز روبرو هستند.
بر اساس سند توسعه صنعت و معدن استان مرکزی، ظرفیت تولیدات بخش صنعت و معدن استان طی پنج سال آینده باید به دو و نیم برابرافزایش یابد و صادرات صنعتی استان نیز که هم اکنون 4.7 دهم درصد از کل صادرات کشور را شامل می شود به هفت درصد برسد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.