هوشنگ جاويد:

موافق نظارت بر تولید ادبی نیستم

هوشنگ جاويد گفت: اصولاً با نظارت بر تولید ادبی موافق نبوده و هنرمند در حال انجام کار نیازی را حس کرده و سعی در انجام کار در جهت آن دارد.

"هوشنگ جاوید" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: اهالی فرهنگ و هنر همواره باید قابل احترام باشد و تا کنون به این صورت نبوده شاعران و نویسندگان گوشه گیر و خانه نشین شده و تنها به عده خاصی پرداختند.
وی افزود: فضای ادب در ایران بسیار گسترده و این فضای گسترده نیازمند نگرش جدید به اهالی ادب چه شعر و چه داستان و چه رمان است. اهالی ادب در جامعه فرهنگ ساز بوده و توانایی جهت دادن فکری و فرهنگی جامعه را دارند.
وی ادامه داد: اهالی ادب توانایی یاری جامعه و تمام جلسه های مد نظر یک نظام را داشته و نیاز به تشویق مدام و پی گیر مادی و معنوی دارند مهمتر جنبه معنوی به وسیله نقد و بررسی آثار تولید شده است تمام این ها می تواند ادب را ارتقا داده و امیدوار به توانایی دولت جدید در ایجاد فضای مورد نظر هستم.

وی اظهار داشت: یکی از مسائل امروز، کمبود رأس دروازه بان در ادب حماسی است اشعار میهنی زیادی نداشته در حالیکه نظام جمهوری توانایی ایجاد اشعار میهنی خود را دارد. باید در این نوع ادبی فکر شده ادبیات ویژه رویدادها چه در رمان چه در شعر کم داشته و مستلزم گسترش است.

وی عنوان کرد: امیدوارم شعر مذهبی توسط دولت مورد توجه قرار گیرد مهمتر از همه تشویق و حمایت اهالی ادب بوده اصولاً با نظارت بر تولید ادبی موافق نیستم اصولاً هنرمند در حال انجام کار چه شاعر چه نویسنده چه ترانه سرا نیازی را حس کرده و سعی در انجام کار در جهت آن دارد.

وی بیان کرد: باید نظارت تشویقی بوده وزارتخانه و دستگاههای فرهنگی می توانند در زمان در اختیار گرفتن بودجه زمینه را مشخص و نویسندگان و شاعران را به نوشتن در ‌آن زمینه تشویق کنند هنرمندی که به تولید اش پرداخته توانایی فکر کردن بهتر داشته و بصورت آزاد کار را انجام می دهد در غیر این صورت غیر از نارضایتی ایجاد نمی کند.

وی تصریح کرد: نقد مسالمت آمیز و نه رد کامل یک اثر ادبی باشد این گونه برخورد که یک عده را گوشه نشین می کند و وارد بازار نمی شوند به این ترتیب قلم ها خاموش گشته و بهتر است آتش قلم ها را روشن کنیم./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار