حاشيه‌هاي برنامه سينمايي "هفت"؛

كارگردان "هيچ كجا هيچ كس": لطف شوراي صنفي شامل حال ما شد/ اعتقاد زيادي به سينماي "رخشان بني اعتماد" دارم

ابراهيم شيباني با بيان اينكه لطف شوراي صنفي نمايش در اكران به هنگام فيلم شامل حال ما شد، گفت: نگاه "رخشان بني اعتماد" به سينماي اجتماعي با را اعتقاد بسيار مي‌پسندم.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، "محمود گبرلو" مجري و سردبير "هفت" موضوع ديگر برنامه خود را به معرفي فيلم "هيچ كجا، هيچ كس" با حضور "ابراهيم شيباني" كارگردان و "حسن كلامي" تهيه كننده اختصاص داد.

در ابتدا "حسن كلامي" تهيه كننده فيلم در خصوص همكاري خود با كارگرداني جوان براي توليد فيلم "هيچ كجا هيچ كس" گفت: قبل از ساخت اين فيلم سابقه همكاري با "ابراهيم شيباني" در توليد 2 تله فيلم ديگر در سال‌هاي 88 و 80 را داشتم و بعد از يكسال كار بر روي فيلم نامه "هيچ كجا، هيچ كس" سال 90 فيلمبرداري را شروع كرديم كه اميدوارم مورد استقبال قرار گيرد.

وي در خصوص فيلم نامه عنوان كرد: فيلم نامه از ابتدا روايت غيرخطي و غير معمول داشت و با توجه به چند داستان غيرخطي با همكاري "امير عربي" تصميم گرفتيم داستان را براي ارتباط بيشتر با مخاطب روان‌تر بيان كنيم.

"كلامي" ادامه داد: متأسفانه مخاطب به نوع روايت‌ خاص عادت نكرده و اين موضوع به قصه‌هاي خطي و ساده فيلم برمي‌گردد البته ورود اين نوع سينما شايد مخاطب دير ارتباط بگيرد اما به طور قطع ارتباط برقرار مي‌كند.

وي در خصوص مشكلات توليد نيز اظهار داشت: توليد هر فيلمي مشكلات خاصي دارد و با توجه به فيلمبرداري جاده‌اي و درگيري بازيگران با تئاتر بخش شمال فيلم بايد 2 بار فيلمبرداري مي‌شد در صورتي كه تنها يك بار كافي بود و ما مجبور به فيلمبرداري مجدد در فصل سرما و بارش برف شديم.

وي افزود: با داشتن امكانات ضعيف فيلمبرداري و محدوديت در نگاتيو مسايلي بود كه استرس كار را افزايش مي‌داد و "شيباني" با انرژي خود به نوعي اين موضوعات را رفع و رجوع مي‌كرد.

"كلامي" در خصوص توليد فيلم در سينماي ايران اظهار داشت: در اين دوره توليدات رو به افزايش است اما در زمان نمايش تازه مسايل شروع مي‌شود چرا كه نگراني براي ديده شدن فيلم، بازگشت سرمايه و حتي اكران وجود دارد.

وي ابراز داشت: متأسفانه همچنان مشكل نمايشي وجود دارد به طور مثال سينما فرهنگي زماني كه امكان نمايش فيلم را به درستي اعمال نمي‌كند به فيلم و سازندگان آن ضربه مي‌زنند.

"كلامي" خاطرنشان كرد: بايد در خصوص مشكلات اكران به خصوص در شهرستان چاره‌اي انديشيده شود چرا كه بسياري از فيلم‌ها به خاطر فراهم نشدن اكران مي‌سوزند.

وي در پايان گفت: با برنامه‌ريزي مناسب فكري براي اين مشكل پيدا كنند و آسيب‌شناسي درست براي آشكار كردن اشكالات زحمت توليد فيلم سازان را كاهش دهند.

در ادامه "ابراهيم شيباني" كارگردان "هيچ كجا، هيچ كس" در خصوص تأخير اكران فيلم خود گفت: به لطف شوراي صنفي اكران فيلم‌ها به جهت رضايت گيري از سوي سازندگان فيلم "گهواره‌اي براي مادر" به تعويق افتاد در صورتي كه در جلسه شوراي صنفي اعلام شد فيلم‌هاي اكران عيد فطر اجازه اكران زودتر از موعد مقرر بدون رضايت را دارند.

وي با اشاره به ساختار فيلم افزود: ساختار فيلم به نوع قصه مربوط بود و هيچ بخشي از قصه قابل حذف نبود و با وجود جذاب بودن قصه مجبور به اين روايت بوديم و به دليل آشنا نبودن مخاطب با اين گونه سينما اين ريسك را قبول كرديم.

"شيباني" عنوان كرد: علاقمند به تجربه اين نوع سينما با فضاي ريسك‌پذيري بودم چرا كه فيلمنامه معمولي نبود، من به سينماي صرفا سرگرمي اعتقادي ندارم و بيشتر به دنبال نقد، هشدار و ارائه راه حل هستم.

وي تأكيد كرد: "هيچ كجا، هيچ كس" تماشاگر را درگير خودش مي‌كند و اين را مي‌توان در افزايش مخاطبان آن در سالن‌هاي سينمايي ديد چرا كه تماشاگر راضي از فيلم از سالن خارج مي‌شود.

"شيباني" در ادامه در خصوص تركيب بازيگران مطرح سينما اظهار داشت: در نسخه بازنويسي فيلمنامه براي هر نقشي چند بازيگر را كانديد داشتيم و در اين فيلم به جز شخصيت "آتيلا پسياني" ساير نقش‌ها اصلي بودند و با توجه به قابليت فيلمنامه، بازيگران بدون هيچ مشكلي حضار به بازي در اين فيلم بودند.

وي با اشاره به همكاري خود با بزرگان سينما به عنوان دستيار كارگرداني تأكيد كرد: تجربه آن دوران و دسيتراي كارگرداناني چون "رخشان بني اعتماد"، "بهرام بيضايي"، "ناصر تقوايي" و "داريوش مهرجويي" كمك بسياري به من كرد و آنهايي كه چند سالي را به هر دليل نتوانستند فعاليت كنند اميدوارم دوباره بازگردند.

"شيباني" متذكر شد: اعتقاد بسياري به سينماي "رخشان بني اعتماد" دارم و به نوعي به آن نگاه نزديكم و موضوعاتي چون پيچيدگي قصه، ارتباط آدم‌ها و قضاوت نابه‌جا را مي‌پسندم.

وي خاطر نشان كرد: فيلم "هيچ كجا، هيچ كس" تنها فيلم خصوصي كه بدون حمايت دولتي ساخته شده و متأسفانه مقابل برخي بدقولي‌ها قرار گرفته چرا كه سينما فرهنگ با پايبند نبودن به قول خود يعني گردشي بودن نمايش فيلم‌ها، اكران اين فيلم را خارج از سانس و در ساعت بد نمايشي قرار داده است.

"شيباني" در پايان گفت: نوع سياست‌هاي شهرداري كه در زمان چشنواره 10 درصد در زمينه حمايت اكران شريك شود اما بعد از گذشت 10 روز از اكران هيچ‌گونه تبليغات اكراني نداشته باشد، اين گونه‌ مشكلات به فيلم‌ها و سازندگان آن ضربه وارد مي‌كند. /ي2
برچسب ها: برنامه ، هفت ، هیچ کجا ، هیچ کس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار