شهرکرد/

روستای شیخ شبان؛ کانون خاتم کاری ایران، با شهرتی جهانی

روستاي شيخ شبان در استان چهارمحال و بختیاری، در حال حاضر، مهد کنوني هنر خاتم کاري در ايران شده و گل صنعت خاتم سازی ( خاتم کاري ) هنرمندان این روستا، شهرتي ملي و جهاني يافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

هنر ايران برای بسياری از مردم دنيا، هنری پاک و مقدس، و دوست داشتنی است، مانند همان قالي دستباف، که پرده اي از اعجاز هنر را در خود نهفته دارد و در بسياری از منازل، نه بر روی زمین، و زیر پا، بلکه به عنوان تابلویی زیبا و چشم نواز بر روی دیوار جلوه می کند.

در بين هنرهای صنايع دستی، هنر « خاتم سازی ( خاتم کاری ) »، هنری بسيار زيبا و منحصر به فرد ايرانيان است.

هنر خاتم سازی ( خاتم کاری ) يکي از مهم ترین هنرهاي زيبا و ماندگار صنايع دستي ايران است، که در آن، هنرمندان بر پيکره چوب خشک مرده، نگاره هاي زندگي را نقش مي اندازند.

خاتم، ترکیبی از چند ضلعی های منظم ( پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی ) است که با استفاده از مواد اولیه گوناگون، شامل چوب، استخوان، سيم مسي و مفتول، در رنگ های مختلف تشکیل می‌شود.

اوج شکوفایی و تکامل این هنر در دوران صفویه بوده و در زمان های مختلف، در ساخت و تزئین ضریح و حرم مطهر ائمه معصومین (ع) و اماکن مقدس اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

صنعت خاتم سازی ( خاتم کاری ) ارزش هنری فوق العاده زیادی دارد و از هنرهای دستی دقیق و پرکار محسوب می شود که از ديرباز، هنرمندان فلات مرکزي ايران از جمله اصفهان به آن مشغول بوده و سپس به استان چهارمحال و بختياري و روستای شیخ شبان، آورده شده است.

روستاي شيخ شبان در شهرستان بن استان چهارمحال و بختیاری، مهد کنوني هنر خاتم کاري در ايران شده و گل صنعت خاتم سازی ( خاتم کاري ) هنرمندان این روستا، شهرتي ملي و جهاني يافته است که بسياري از مسافران و گردشگران را، شيفته اين هنر اعجاب انگيز مي کند.

روستاي شيخ شبان در فاصله 39 کيلومتري شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختياري واقع شده و قطب اصلي توليد خاتم در کشور محسوب مي شود.

این روستا به سبب وجود بارگاه مطهر حضرت امامزاده سید بهاء الدین محمد (ع)، به عنوان یکی از کانون های مهم گردشگری و زیارتی استان و منطقه، وجود هنرمندان صنایع دستی از جمله خاتم سازی، و برخورداری از طبیعت کوهستانی بکر و زیبا و آب و هوای مطلوب، سالیانه پذیرای هزاران مسافر و گردشگر از اطراف و اکناف می باشد.

گفتنی است؛ اهالی روستای شیخ شبان در زمینه های دیگر هنرهای صنایع دستی نظیر « قلمزنی » و « کاشی کاری » ( و کاشی سازی ) نیز دارای شهرت، استعداد و توانمندی ویزه ای هستند./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.