شهرکرد؛

افتتاح مجتمع خاتم روستای شیخ شبان قطب خاتم کاری کشور

به مناسبت هفته صنایع دستی، مجتمع خاتم روستای شیخ شبان از توابع استان چهارمحال و بختیاری و قطب خاتم کاری کشور افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: به مناسبت هفته صنایع دستی، مجتمع خاتم روستای شیخ شبان در زمینی به مساحت 500 متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال صبح امروز 17 خرداد توسط مسئولین استانی و شهرستان بن افتتاح شد.

بهمن عسگری افزود: در این مجتمع تمامی مراحل کار هنر خاتم کاری انجام می شود.

وی، با بیان اینکه شغل اکثریت ساکنین این منطقه خاتم کاری است، اضافه کرد: افتتاح این مجتمع سبب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 100 نفر می شود.

شیخ شبان از توابع شهرستان بن در فاصله ۳۹ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده که به عنوان قطب خاتم کاری کشور مشهور است و گل صنعت خاتم سازی (خاتم کاری) هنرمندان این روستا دارای شهرت ملی و جهانی می باشد.

هنر خاتم سازی (خاتم کاری) هنری بسيار زيبا و منحصر به فرد ايرانيان و يکي از مهم ترین هنرهای ماندگار صنايع دستي و عبارت است از ترکیبی از چند ضلعی های منظم (پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی) با قرار دادن قطعات کوچک مثلثی در کنار هم و ایجاد اشکال هندسی با استفاده از مواد اولیه مربوطه.

مواد اولیه مصرفی در خاتم کاری شامل: چوب های سه گوش عناب، نارنج، فوفل و آبنوس در رنگ های مختلف، فلز برنج، مس، نقره و طلا به شکل مفتول های نازک، استخوان شتر، عاج فیل، چسب چوب یا سریش می باشد و شاید به علت دقت و حوصله زیاد استادان این هنر و همچنین ظرافت و ریزه کاری های موجود در این هنر است که خاتم یعنی ختم هنرها نامیده شده است.

از جمله محصولات و فرآورده های خاتم می توان به قاب عکس، جا قرآنی، انواع قلمدان، جعبه جواهرات، جعبه دستمال کاغذی، شکلات خوری، میز و صندلی، تختخواب، سطل زباله و ... اشاره کرد که به علت زیبایی خیره کننده و بعد هنری آن طرفداران زیادی دارد.

گفتنی است: 10 ژوئن مصادف با 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی و از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی