یزد/

مناره های امیر چخماق بر بام بافت تاریخی یزد سرافراز خواهد ماند

مجموعه تاریخی امیر چخماق،یکی از با ارزش ترین مجموعه های تاریخی استان یزد می باشد که با توجه به قدمت ساختار،تزیینات ، موقعیت وهندسه اهمیت ویژه ای در گردشگری این استان دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

کمتر گردشگری می توان یافت که به یزد سفر کرده و از این مجموعه دیدن نکرده باشد،این تکیه در میان بافت تاریخی شهر ، با توجه به موقعیت قرار گیری در مسیر محوراقتصادی یزد یعنی بازار تاریخی آن و بافت های تاریخی محلات تاریخی این بلده ایرانی -اسلامی جزو یکی از مراکز شهری پر تردد شهر یزد میباشد.

شایان ذکر است مواردی که در زمینه آسیب به مناره های تکیه بیان شده مربوط به دوسال اخیر نبوده، به سالیان دور برمی گردد و تنها با برداشت اندود،این ترکها و آسیب ها به چشم آمده است.

معاونت میراث فرهنگی استان یزد در این خصوص گفت: هر اقدامی بخواهد در زمینه مرمت صورت بگیرد نیاز به بررسی کارشناسی و مطالعات دقیق دارد و به همین دلیل اداره کل میراث فرهنگی استان با یکی از بهترین مشاورین کشور در زمینه بهسازی لرزه ای و سازه آن،قراردادی منعقد نموده وبرای تقویت بدنه کارشناسی این پروژه نیز از اساتید برجسته معماری،عمران سازه،عمران خاک و زمین شناسی دانشگاه یزد در جایگاه عامل چهارم دعوت به همکاری شده است.

متاسفانه اخیراً اخباری با مضمون تخریب مناره های امیر چخماق انتشار یافت که در این برهه،به نظر می آمد اهداف دیگری بجز دغدغه میراث فرهنگی را دنبال می کند    

سامان کارگر اضافه کرد با توجه به مطالعات انجام گرفته  در ادامه و برای تحقق امر مرمت و ساماندهی ،سه پروژه ذیل لازم می نمود:1-پایش(مونیتورینگ)   2-طرح بهسازی، مقاوم سازی بر اساس لرزه نگاری 3-مرمت تزیینات مناره های تکیه امیر چقماق  که در این زمینه توسط اداره کل میراث فرهنگی تاکنون ،بالغ بر 5700میلیون ریال هزینه شده است.

لذا طرح بهسازی لرزه ای  و نجات بخشی به تازگی به تایید نهایی رسیده و آماده اجرا است،ولی در زمینه مرمت تزیینات، طی ماههای  اخیر اقداماتی  جهت دو مناره صورت گرفته که شامل استحکام بخشی کاشی های نره و مقرنس های مناره ،تعویض قطعات کاشی های آسیب دیده ،زدودن بند کشی های فرسوده است.

وی افزود:  برای ساماندهی و مرمت این مجموعه و بخشهای گوناگون آن ،توجه به حوزه های مختلف  بنا لازم می باشد،به عنوان مثال توجه به: ارزش تاریخی و گردشگری،ثبت آثار ملی بودن و حرایم آن،جلوه های بصری،ترافیک،ساختار،تزیینات آجری،کاشی کاریها والبته سازه  و...

از آنجا که حفظ و نگهداری مجموعه امیر چقماق همواره درصدر توجهات این اداره کل بوده است طی سالهای اخیر با هماهنگی صورت گرفته ،طرح ساماندهی پیرامون مجموعه امیرچقماق  توسط شهرداری به قرارداد رسید و با تشکیل جلسات مشترک کارشناسی،اکنون مراحل پایانی را سپری می نماید.

در کنار مباحث یاد شده،بمنظور ساماندهی و همخوان سازی فعالیت های در حال انجام در بازارچه ی متصل به تکیه و میدان،طی سالهای اخیر چند باب مغازه ی این بازار توسط میراث فرهنگی خریداری و با کاربری فرهنگی احیاء شده است./س

 

 
برچسب ها: امیرچقماق ، و ، مناره های ، ان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.