وزير راه و شهرسازي:

کهنگي ناوگان "حمل و نقل" کشوري دردسر ساز است

آخوندي گفت: نظام حمل و نقل کشوري براي توسعه و پيشرفت نياز به توجيه اقتصادي دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ‌آخوندي در مراسم نشست تخصصي تامين مالي پروژه هاي حمل و نقل راه ،‌ ساختمان و مسکن با بيان اينکه حادثه آزاد راه تهران –قم بسيار دلخراش بوده است گفت: علت اين حادثه استاندارد نبودن اتوبوس و آتش سوزي بوده است.

وي ادامه داد: همين امر باعث مي شود که صنعت حمل ونقل نياز به بازنگري دارد.

* نصب دوربين هاي کنترل سرعت در جاده هاي کشور

وزير راه و شهرسازي يکي از راه حل هاي کاهش تلفات انساني و افزايش ايمني جاده ها را کنترل الکترونيک جاده ها و استفاده از دوربين هاي ثبت سرعت دانست و گفت: ما در اين بخش ضعف شديد داريم و بسياري از جاده هاي اصلي ما بدون دوربين کنترل مي‌شوند.

آخوندي در ادامه تصريح کرد: وزارت راه و شهرسازي خريدار دوربين هاي مداربسته و کنترل سرعت جاده ها است در آينده اي نزديک با سرمايه گذاري در اين بخش 10 هزار کيلومتر از جاده هاي اصلي ايران را اين دوربين ها کنترل خواهيم کرد.

وزير راه و شهرسازي در ادامه گفت: پيش از ورود دولت دهم ميزان تلفات جاده اي 28 هزار نفر در سال بود که اين ميزان در پايان دولت دهم به 19 هزار نفر کاهش يافت.

وي با اشاره به اينکه استاندارد مرگ و مير در مقايسه با جهان بسيار ضعيف است گفت: بايد سعي کنيم اين ميزان استاندارد را برابر با استانداردهاي اروپايي کنيم.

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: کاهش عامل انساني در جاده ها نقش موثري در افزايش بهره وري بيمه شخص ثالث و افزايش کارايي آنها مي شود.

آخوندي در ادامه گفت: صنعت حمل و نقل جزو بخش هاي در کشور محسوب مي شود که تمامي مردم ايران از آنها انتظار خدمت رساني دارد.

وي با اشاره به اينکه با وجود 18 شرکت خصوصي در حمل ونقل هوايي قيمت گذاري آن در اختيار دولت است گفت: شرکتهاي هوايي با وجود خصوصي بودن به صورت دولتي اداره مي شود که اين يکي از ضعف هاي بزرگ در صنعت حمل و نقل به شمار مي رود.

وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: در حمل ونقل ريلي و وحوزه هاي راه و مسافري خصوصي سازي خوبي صورت گرفته اما متاسفانه بخش قيمت گذاري آن به صورت دولتي اداره مي شود.

آخوندي در خصوص حمل و نقل جاده اي گفت: خصوصي سازي در اين بخش نسبت به ساير بخش ها طولاني تر بوده و تعداد بسياري از آزادراه ها توسط بخش هاي خصوصي ساخته شده اما اين بخش نيز در حوزه هاي مختلف شبه دولتي بوده است.

* کاهش سهم خصوصي سازي در صنعت حمل نقل

وي در ادامه يادآور شد: در مشارکت هاي اخير سهم خصوصي سازي از 50 درصد به 30 درصد در صورتي که سهم دولتي به 70 درصد افزايش يافته است.

وزير راه و شهرسازي در خصوص مشکلات ناوگان حمل و نقلي گفت متاسفانه صنعت هوايي ،جاده و ريلي ما طي سالهاي اخير پيشرفتي نداشته است.

آخوندي در ادامه اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل جاده اي به دليل کهنگي بودن مصرف انرژي بسيار بالايي دارد که اين امر در صنعت هوايي تشديد شده است.

وي با اشاره به اينکه حوزه حمل ونقل نيازمند اصلاح و سرمايه گذاري بسياري است گفت: بايد عنصر اقتصاد را وارد حوزه راه کنيم تا بتوان انگيزه سرمايه گذاري را افزايش دهيم.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه حمل و نقل ريلي 10 درصد حمل بار و 5 درصد مسافر را از آن خود کرده است گفت: برنامه ريزي کرده ايم که ميزان حمل بار در اين بخش 200 درصد رشد کند و حمل مسافر نيز 3 برابر و به 18 درصد برسد.

آخوندي در ادامه اظهار داشت: بايد به نوعي سياست گذاري کنيم که حمل ونقل ريلي قابليت رقابت با حمل و نقل جاده اي را داشته باشد.

وي با اشاره به اينکه طي دو سه سال آينده بايد وزارت راه و شهرسازي از حوزه عملياتي خارج شود گفت: بايد به سمت وضع مقررات حرکت کنيم و شبکه هاي اصلي و اوپراتوري را واگذار کنيم.

وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: حوزه بازار ما نيازمند يک بازنگري اساسي است و نظام بنگاه داري بايد تغيير کند.
آخوندي با اشاره به اينکه بايد با نهادهاي حرفه اي گفتگوي سازماني صورت گيرد گفت: لازمه اين کار حمايت از سرمايه گذاران و تغيير در نحوه مديريت است.

وي در ادامه اظهار داشت: بايد شرايطي فراهم کنيم که ميزان ريسک گذاري سرمايه گذاران کاهش يابد و آمادگي ورود به اين بخش ها براي آنها فراهم شود.

آخوندي در ادامه تصريح کرد: بايد اعتمادسازي ميان دولت و بخش خصوصي فراهم و يک تضمين جدي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي ايجاد گردد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه عرصه خدمات نياز به مدرن سازي دارد گفت: تزريق فن آوري اطلاعات به صنعت حمل و نقل زمينه مدرن سازي را براي اين بخش فراهم مي کند.

وي در ادامه يادآور شد: به دليل پر اهميت بودن حوزه حمل و نقل باز شدن درب بازار سرمايه به سوي اين بخش ضروري است.

*بانک مسکن از انحصاري بودن خارج شود

وزير راه و شهرسازي در نشست تامين مالي پروژه هاي حمل و نقل راه و ساختمان مسکن با بيان اينکه بايد تجهيز سرمايه به شکل عمومي از بانک مسکن خارج شود گفت: در حال حاضر سرمايه گذار اصلي در تسهيلات مسکن بانک مسکن است.

وي ادامه داد: در صورتيکه صندوق پس انداز مسکن در انحصار يک بانک باشد خوب نبوده و مشکل ساز خواهد بود.

آخوندي با اشاره به اينکه تجهيز منابع بايد به صورت رقابتي در ميان تمامي بانکها فراهم شود گفت: در حال حاضر بانک مرکزي دليل انحصاري بودن بانک مسکن را نداشتن تجهيز منابع در ميان ساير بانکها مي‌داند.

وي در ادامه افزود: تعداد زيادي از بانکها منابعي براي عرضه ندارند و بايد خودمان به فکر تجهيز منابع باشيم.

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: طي هماهنگي با بانک مرکزي راهکارهاي مختلف براي تجهيز منابع را فراهم خواهيم کرد.

آخوندي با اشاره به اينکه سرمايه گذاري در شهرک ها بايد فراهم شود گفت: امکان واگذاري مجوز شهرک ها و شهرهاي جديد به بخش خصوصي ايجاد شده است.

وي در ادامه اظهار داشت: بايد ايده هاي جديدتري به شهروندان در بخش کيفيت سرعت، قيمت فراهم کنيم.

وزير راه و شهرسازي در ادامه يادآور شد بايد حق انتخاب بيشتري براي شهروندان ايجاد کنيم و درگيري دولت را در عمليات خدمت رساني کاهش دهيم.

آخوندي با بيان اينکه بايد الگوهاي مختلفي از بخش خصوصي بگيريم افزود: فاصله ميان بخش خصوصي و منابع افراد تشديد شده و تاکنون نتوانسته ايم تعريف جديدي از اين بخش ارائه دهيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: قم ، حمل ، نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار