قاسمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

طرح روسيه افكار عمومي جهان را با سوريه همراه مي‌کند

يك حقوقدان بين‌الملل در خصوص طرح اخير روسيه در ارباط با سلاح‌هاي شيميايي سوريه گفت: در حال حاضر افكار عمومي با سوريه همراه است و اين كشور قصد دارد با استفاده از طرح روسيه هرچه بيشتر افكار عمومي را در مخالفت با اقدام نظامي آمريكا عليه خود همراه سازد.

"محمدعلي قاسمي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در خصوص علل حقوقي پذيرش طرح روسيه توسط سوريه اظهار داشت: از آنجا كه غربي‌ها نگران استفاده سلاح‌هاي شيميايي توسط سوريه هستند، روسيه به دنبال توافقي است كه براساس آن سلاح‌هاي شيميايي سوريه يا تحت نظارت كشوري مثل روسيه و يا سازمان ملل قرار گيرد تا هم نگراني استفاده اين كشور از سلاح شيمياي رفع شده و هم بهانه براي حمله از دست آمريكا خارج شود.

وي افزود: از آنجا كه سوريه عضو كنوانسيون منع استفاده از سلاح‌هاي شيميايي هم نبوده بنابر اين هيچ گونه وظيفه و تكليفي مبني بر تحت كنترل قرار دادن سلاح‌هاي شيميايي خود ندارد، اما شرايط سياسي و عيني؛ اين كشور را براي جلوگيري از وقوع جنگ، مجبور به قبول طرح روسيه كرده است.

اين حقوقدان بين‌الملل ادامه داد: از آنجا كه آمريكا هيچ‌ گونه مجوزي از منظر حقوق بين‌الملل براي حمله به سوريه ندارد، قصد دارد عملي خلاف حقوق بين‌الملل انجام دهد، چرا كه قلدرمأبانه توان انجام آن را دارد و در مقابل سوريه با وضعيتي واقعي روبروست كه طي آن كشوري قصد حمله به سوريه را دارد كه طبيعتا منجر به وارد آمدن صدمات زيادي به اين كشور خواهد شد.

قاسمي اظهار داشت: روسيه به عنوان كشوري مستقل و به واسطه جايگاه بين‌المللي خود طي تعامل با آمريكا قصد دارد، اين كشور را متقاعد كند؛ كه ديگر هيچ گونه دغدغه‌اي از جهت استفاده سلاح شيمياي توسط سوريه وجود نخواهد داشت، اگرچه قبل از اين نيز چنين مسئله‌اي اثبات نشده بود.

وي با بيان اينكه هنوز هيچ گونه راهكار اجرايي براي طرح روسيه مطرح نشده است تصريح كرد: تنها كليت اين طرح توسط سوريه، اكثريت كشورها و افكار عمومي بين‌المللي پذيرفته شده است.

اين حقوقدان بين‌الملل اظهار داشت: يكي از بحث‌هايي كه در رابطه با طرح روسيه محتمل است آنكه سلاح‌هاي شيميايي در پايگاه نظامي روسيه كه در خاك سوريه است توسط روسيه نگهداري شود تا اين اطمينان حاصل شود كه اين سلاح‌ها از اختيار سوريه خارج شده و احتمال استفاده از آن توسط اين كشور منتفي است.

وي افزود: راهكار اجرايي ديگري كه محتمل است؛ مطرح شدن مسئله ذيل قطعنامه شوراي امنيت خواهد بود كه طي آن كنترل سلاح‌هاي شيميايي سوريه توسط بازرسان انجام خواهد شد.

قاسمي تصريح كرد: در حالي آمريكا و متحدانش از عضويت ايران در NPT براي افزايش فشارها سوءاستفاده مي‌كنند، كه كشورهايي از قبيل پاكستان، هند و رژيم جعلي صهيونيستي كه داراي سلاح‌هاي اتمي هستند، به واسطه عدم عضويت در NPT هيچ گونه مسئوليت و فشاري را متحمل نيستند.

وي افزود: بنابراين امكان دارد غربي‌ها به بهانه بررسي سلاح‌هاي شيميايي بخواهند از پايگاه‌هاي نظامي و موشكي سوريه بازرسي كرده و به واسطه آن از اين اماكن جاسوسي كنند.

اين حقوقدان بين‌الملل تاكيد كرد: وقتي كشوري معاهده‌اي را امضا مي‌كند؛ موظف است به آن عمل كند، بنابراين بسياري از كشورها تصميم مي‌گيرند از ابتدا چنين معاهده‌هايي را نپذيرند اما سوريه در شرايطي نيست كه بتواند چنين كند.

وي افزود: از آنجا كه در حال حاضر افكار عمومي با سوريه همراه است؛ اين كشور قصد دارد با استفاده از طرح روسيه هرچه بيشتر افكار عمومي را در مخالفت با اقدام نظامي آمريكا عليه خود همراه سازد.

اين حقوقدان بين‌الملل تاكيد كرد: آمريكا حتي بعد از برطرف شدن احتمال استفاده سوريه از سلاح شيميايي مي‌تواند بهانه نقض حقوق بشر را مطرح كند به طوري كه هم‌ اكنون نيز بحث‌هايي مطرح است كه آيا سوريه اين طرح را قبول مي‌كند و يا در اجراي آن تقلب خواهد كرد و تعهد سوريه تعهدي واقعي نخواهد بود.

قاسمي در پايان خاطر نشان كرد: از آنجا كه كشورهاي غربي از لحاظ حقوق بين‌‌الملل ابزار شوراي امنيت را در اختيار داشته و از لحاظ قدرت نظامي در شرايطي هستند كه توانايي حمله به ساير كشورها را دارند، قواعد حقوقي بين‌الملل را زير پا مي‌گذارند.
انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، طرح ، روسیه ، آمریکا ، international ، law ، syria ، russia ، sugestion
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار