احتمال پيوستن مصر به اردوگاه روسيه علیه آمریکا

انتقاد آمريکا از بازداشت جهاد حداد سخنگوي گروه اخوان المسلمين مصر نشان مي دهد روابط بين دولت آمريکا و دولت جديد مصر همچنان با تنش همراه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني الميادين ؛  بلافاصله پس از آن که محمد مرسي رئيس جمهور مصر برکنار شد، آمريکا احتمال توقف کمک ها به مصر را مطرح کرد. باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا گفت برکناري مرسي موجب بازنگري کنگره در برنامه کمک هاي آمريکا به مصر خواهد شد.

به رغم تلاش هاي بعدي واشنگتن براي تلطيف مواضع خود، آمريکا کميته اي براي بازنگري در کمک هاي نظامي به مصر تشکيل داد و مقامات جديد مصر را به بازداشت رهبران اخوان المسلمين با انگيزه هاي سياسي متهم کرد. 

استقبال واشنگتن از به قدرت رسيدن اخوان المسلمين در مصر بر کسي پوشيده نيست به ويژه بعد از آن که اخوان المسلمين به آمريکا قول داد به توافقنامه هاي امضا شده (با اسرائيل) احترام مي گذارد. مخالفان اخوان المسلمين در مصر تسليم تهديد آمريکا نشدند و تلاشي با عنوان «کمک را متوقف کنيد» 

با مشارکت شماري از احزاب سياسي مصري به منظور جمع آوري امضا براي اعلام مخالفت با کمک هاي آمريکا آغاز شد. مقامات مصري نيز زمزمه دريافت کمک از ديگر منابع به ويژه روسيه را مطرح کردند. 
بسياري معتقدند اشاره روسيه به کمک به مصر، تحولي راهبردي و نشان دهنده پررنگ تر شدن نقش روسيه در مصر است. برخي ناظران سفر نبيل فهمي وزير امور خارجه مصر به مسکو را نشانه تجديد نظر مصر در مواضعش مي دانند. اين سفر در درون خود معاني سياسي و اقتصادي و امنيتي دارد. 

عده اي نيز معتقدند آمريکا با باج خواهي از مصر با توسل به کمک هايش به اين کشور، مرتکب اشتباه شد. مصري ها تاکيد کردند از حاکميت خود دست نمي کشند حتي اگر بهاي آن توقف کمک هاي آمريکا باشد. ولي در اين صورت آمريکا متحدي راهبردي را از دست خواهد داد که ممکن است وارد اردوگاه روسيه شود. 
برچسب ها: روسیه ، مصر ، آمرکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار