بیانیه پایانی همایش صلح عادلانه در نظام جهانی

جامعه بین‏‌المللی از اراده برای رفع آسیب‌های صلح جهانی محروم است

همایش صلح عادلانه در نظام جهانی با قرائت بیانیه‌ای به کارش پایان داد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، متن کامل بیانیه به این شرح است:

«دنیای امروز با آسیب‌های پردامنه، جدی و متاثر از توزیع ناعادلانه منابع در محیط بین‌المللی مواجه است که در طول اعصار گذشته بر ارکان و عرصه‌های مختلف آن تحمیل شده و بر بار این آسیب‏‌ها در پرتو دگرگونی‏‌ها و پدیدارهای جدید نیز افزوده می‏‌شود. از این رو، زندگی سعادتمند برای آحاد بشر مستلزم اقدام جدی و عزم راسخ در سطوح مختلف و به صورت هم افزاست.

ما شرکت کنندگان در «همایش صلح عادلانه در نظام جهانی»، با تایید اولویت هم‌فکری و هم‌کاری جوامع نخبگی برای پیشبرد صلح عادلانه در جهان، بر موارد زیر تاکید می‌ک‏یم:

1- با این که در مورد اغلب محورها و مصادیق آسیب‌های صلح در جهان اتفاق نظر وجود دارد، اما جامعه بین‏‌المللی هم‌چنان از اراده و عزم بایسته برای رفع این آسیب‌ها، محروم است. از این رو، عقیده داریم که نخبگان باید جبران کمبودها و کاستی‌ های جامعه بین‌المللی دولت‌ها را مدنظر قرار داده و در این زمینه، احساس مسوولیت حرفه‌یی فردی و جمعی کنند.

2- استقرار صلح عادلانه نیازمند بازسازی و بازنگری در ساختار و بافت نظام بین‌المللی است به گونه‌ای که ظرفیت‏‌های این نظام به درستی و با هدف مدیریت عادلانه امور شناسایی و به‌کارگیری شوند.

3- تاکید می‏‌کنیم که احترام متقابل و تقویت برابری حقوق حاکمه دولت‌ها و ملت‌ها، نیازمند امحای آثار و نهادهای ناشی از هژمونی و سلطه است و در پایه‌ریزی ایده‌ها و مبانی این هدف مهم، اهتمام نظری و عملی مجموعه‌های نخبگی جهان را ضروری می‏‌دانیم.

4- صلح عادلانه، حق همه ملت‌ها و انسان‌هاست و به همین منظور، مسوولیت‌های همگانی برای ایجاد جهانی متفاوت و مطلوب، به دور از تروریسم، استعمار، اشغال، تهدید، مداخله و تحریم را مورد تاکید قرار می‏‌دهیم.

5- وظایف و تکالیف سازمان‌‏های بین‏‌المللی در تحکیم این روند هم‌چنان باقی است. بر این اساس، انتظار داریم که سازمان ملل متحد و سازمان‌های خانواده آن با تلاش برای استقلال یافتن از دستور و نفوذ قدرت‌ها و اطلاع‌رسانی دقیق از مبانی اعمال اختیارات مرتبط با حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به دور از دیپلماسی پنهان، به انتظار مشروع ملل جهان امروز برای گشودن «دستورکاری جدید برای عدالت و صلح» پاسخ دهد.

6- ضلع دیگر تلاش هدفمند و اثربخش در زمینه صلح عادلانه جهانی، هم‌فکری و تمرکز سازمان‌های مردم نهاد است. عقیده داریم که سازمان‌های مردم نهاد باید با درک این جایگاه و هم‌چنین نیازی که جهان امروز به خلاقیت فکری و اقدامات پیوسته و پیگیر آن‌ها دارد، این مسوولیت را به خوبی ایفا کرده و رسالت خود را نتیجه‌مند کنند.

7- در خاتمه، ضمن تقدیر از مجمع جهانی صلح اسلامی و تشکر از اطلاع رسانی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، بر لزوم حمایت دولت‌ها از توسعه زیرساخت‏‌ها و امکان‌های آسیب شناسی گذشته و حال، هم‌چنین آینده پژوهی صلح در جهان تاکید می‏‌کنیم. از «کمیته نخبگان دبیرخانه دائمی ائتلاف جهانی برای صلح عادلانه» و «باشگاه گفت‌وگوی نخبگان جهانی» می‏‌خواهیم پیشنهاد «دستورکاری برای صلح و عدالت» را با همکاری سایر مجامع مردم نهاد مقتضی، مورد بررسی قرار داده و در سریع‌ترین زمان ممکن، نتایج آن را به صورت مدون به دبیرکل سازمان ملل متحد، رییس دوره‌یی جنبش غیرمتعهدها، مدیرکل سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر نهادهای بین‏ المللی ارائه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار