گزيده‌اي از اخبار روز فضاي مجازي؛

مقايسه واژگاني سخنراني روحاني با احمدي‌نژاد در سازمان ملل/ دست دادن با "پا" در سازمان ملل/ تفاوت نامه‌ ارسال شده از سوي اصلاح‌طلبان و سناتورها به اوباما

مقايسه واژگاني سخنراني روحاني با احمدي‌نژاد در سازمان ملل، آمريكا هزينه جلب اعتماد ايراني‌ها را از جيب خود بپردازد ، بازتاب گسترده سخنراني روحاني در سازمان ملل، دست دادن با "پا" در سازمان ملل، ترك سالن هنگام سخنراني روحاني اسرائيلي‌ها را به مخالف صلح تبديل مي‌كند و ... از جمله اخبار جذاب بسته خبري امروز است.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌اي از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري هستيم كه رصد تمام اين اخبار براي مخاطبان در گرو صرف وقت بالايي است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ براي تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌اي از اخبار سياسي هر روز كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود را در قالب يك بسته خبري در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

ترك سالن هنگام سخنراني روحاني اسرائيلي‌ها را به مخالف صلح تبديل مي‌كند

در جریان سخنرانی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، نمایندگان رژیم اسرائیل تصمیم به ترک سالن و تحریم این سخنرانی گرفتند كه در اين ميان یائیر لاپید، وزیر اقتصاد رژیم امور مالی رژیم اسرائیل و عضو کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، از تصمیم هیئت این رژیم در سازمان ملل برای ترک سالن مجمع عمومی در زمان سخنرانی روحانی انتقاد کرده و آن را یک "اشتباه" خوانده است و اظهار داشته: اسرائیل نباید به عنوان مخالف دائمی راه‌حل‌های صلح‌آمیز شناخته شود. ما باید کاری کنیم که ایرانی‌ها مخالف صلح جلوه داده شوند.
 


به گزارش تابناك، در همین حال روزنامه تایمز اسرائیل نیز با انتشار تحلیلی اشاره کرده که رژیم‌اسرائیل امسال در مخالفت خود با ایران در اجلاس مجمع عمومی، تنهاست و هیچ کشوری این رژیم را همراهی نمی‌کند. این روزنامه اشاره می‌کند در شرایطی که کشورهای غربی همگی آماده تعامل با دولت روحانی هستند، نتانیاهو همچنان نسبت به عملکرد و اهداف واقعی وی هشدار می‌دهد و نتانیاهو قصد دارد در سخنرانی خود در سازمان ملل، ضمن مقایسه ایران با کره شمالی، نسبت به نیات ایران در موضوع هسته‌ای القای تردید کند.

آمريكا هزينه جلب اعتماد ايراني‌ها را از جيب خود بپردازد

منصور حقیقت‌پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عملکرد نادرست آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون در مورد ایران، موجب شده وثوق و اعتمادی به رفتار آمریکایی‌ها نداشته باشيم، اظهار داشت: آمریکا‌یی‌ها باید دیوار بی‌اعتمادی کشور که از 60 سال گذشته بین ایران و آمریکا درست کرده‌اند را با دستان خود بردارند و هزینه را نیز از جیب‌شان بپردازند تا شاید مردم ایران نسبت به تغییر رویکرد آمریکایی‌ها اطمینان پیدا کنند.

وي در گفتگو با ايسنا با اشاره به اينكه ‌آمریکا در وهله اول باید تمام تحریم‌ها را لغو کند، گفت: بعد از آن اعتراف کند که در حق مردم ایران ظلم کرده و در کودتای 28 مرداد خسارت‌های مادی و غیرمادی را وارد کرده است همچنین قول بدهد که دیگر این اقدامات را تکرار نکند و اشتباهات انجام داده در حق مردم ایران را اصلاح كند، ديگر رابطه با آمریکا موضوعی دور از دسترس نیست این رابطه در دستان آمریکایی‌ها است و آن‌ها باید گام‌های محکمی بردارند و اشتباهات گذشته را پاك كنند.

واكنش نتانياهو به سخنان روحاني در مجمع سازمان ملل متحد

بنیامین نتیانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد و گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت سخنان رئیس‌جمهور ایران عیبجویانه و پر از ریاکاری بود و در حالی درباره حقوق بشر سخن می‌گوید که نیروهای ایران در قتل عام شهروندان بی‌گناه در سوریه دست دارند(؟!) و همچنین ادعا کرده كه در سخنان رئیس‌جمهوری ایران هیچ پیشنهاد واقعی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای یا تعهدی برای پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت مشاهده نمی‌شد.

به گزارش آنا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنانی از رئیس‌جمهور ایران که از ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به دست "جنايتكاران" انتقاد كرده بود، مدعي شد: روحانی در حالی تروریسم را محکوم کرد که رژیم ایران در ده‌ها کشور در سرتاسر جهان مرتکب تروریسم است(!) و همچنین درباره سخنانی از رئیس‌جمهور ایران که برنامه هسته‌ای ایران را به صراحت در راستای اهداف صلح‌آمیز خواند، گفت: ایران از لحاظ نفت یکی از ثروتمندترین کشورها است و برای تولید برق روی موشک‌های بالستیک و تأسیسات هسته‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

دست دادن با "پا" در سازمان ملل

به گزارش عصر ایران، یکی از اعضای کمیته معلولان سازمان ملل متحد با استفاده از پا با يكي از ميهمانان مجمع عمومي سازمان ملل در كنار جان کری دست داد. (منبع: رویترز)
 


تفاوت نامه‌هاي ارسال شده از سوي اصلاح‌طلبان و سناتورها به اوباما

نامه اخیر سناتورهای آمریکایی و مشخصا باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا،به اوباما مبنی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تا توقف کامل فعالیت‌های هسته‌ای که به نوعی به عنوان پیش شرط مذاکرات احتمالی آینده مطرح شده است، از میزان قاطعیت سیاستمداران آمریکایی در پیشبرد اهدافی که ۳۴ سال در حال برنامه‌ریزی و اجرای آن هستند حکایت می‌کند، سیاستمدارانی که لبخند این روزهای برخی مسئولین کشور از طرح آغاز گفتگوهای ایران و آمریکا را، دلیلی بر موفقیت برنامه‌هایشان می‌پندارند!

به گزارش عصر امروز، اگر نامه سناتورهای آمریکایی را با نامه اخیر برخی از احزاب اصلاح‌طلب که نگذاشتند مهر حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری خشک شود و عجولانه دستی چدنی که در پوششی از مخمل مخفی مانده است را بیرون آوردند! مقايسه كنيم، میزان ساده‌لوحی وعدم بصیرت در این حضرات مصلح! به خوبی سنجیده می‌شود.

بنابراین گزارش، آن چیزی که باید مورد توجه حضرات اصلاح‌طلب قرار بگیرد، پشتکار و میزان وطن‌دوستی و سیاستمداری سناتورهای آمریکایی است که حاضر نیستند در این شرایط که از لحاظ تبلیغاتی جهان منتظر نشستن سیاستمداران دو کشور پای میز مذاکره‌اند، از مواضع‌شان کوتاه بیایند و عقب‌نشیی کنند و به نظر می‌رسد پیش‌شرط‌های دولت آمریکا برای مذاکره مسائلی همچون انرژی هسته‌ای و موضوع رژیم صهیونیستی بسیار جدی است که این موضوع کار را برای انجام مذاکرات احتمالی سخت می‌کند و باید دید دولت حسن روحانی با تدبیر خود چگونه در برابر های و هوی دولتمردان آمریکایی ایستادگی می‌کند تا موانع و مشکلات مردم حل شود.

مقايسه واژگاني سخنراني روحاني با احمدي‌نژاد در سازمان ملل

این بار شاهد ادبیات دیپلماسی جدیدی در سطح بین‌الملل بودیم، ظریف نیز با ظرافت خاصی با نمایندگان کشورهای مهمان در مقرر سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد، دیروز در کنار رودخانه "هادسن" اتفاقی جالب و جدید برای ما افتاد، راه رفتن و به قولی مذاکره در فضای آزاد ظریف و داود اوغلو برای ایرانی‌ها جالب بود و با توجه به آنکه ایران در خصوص مسائل سوریه و ارمنستان ارتباط مناسب در سطح دیپلماسی با تُرک‌ها نداشته است اما مصاحبت دیروز به نوعی قابل تامل بود.

در طی 8 دور سفر دولت گذشته شاهد یک موضوع بودیم و آن هم نبودن اتحاد و حاشیه‌های فراوان دولت بود؛ دیشب متن سخنان رئیس‌جمهور تفاوت چندانی با دوره‌های قبلی نداشت زیرا از سوریه و فلسطین دفاع شد تا انرژی هسته‌ای؛ از غیرعادلانه بودن تحریم‌ها و عدم فشار بر رژیم صهیونیستی بخاطر سلاح‌های کشتار جمعی نیز انتقاد شد، پس دلیل خالی نشدن صندلی‌ها چه بود؟ حال باید تامل داشت بر کلیدواژه‌هایی که رئیس‌جمهور پیشین و حال جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل داشتند.

آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی نخست خود از آمریکا و ساختار سازمان ملل انتقاد کرد و مساله هسته‌ای ایران یکی از عمده‌ترین محورهای سخنرانی احمدی‌نژاد بود، به ترتیبی که از کلیدواژه "هسته‌ای" بیش از هر واژه دیگری در سخنرانی او به کار رفت و پس از واژه هسته‌ای کلمات "عدالت"، "صلح"، "جمهوری" و "اسلامی" در کنار ایران، دیگر کلمات پرکاربرد این سخنرانی آقای احمدی‌نژاد بودند. او همچنین بارها به "مردم"، "ملت‌ها"، "بشر"، "جامعه جهانی" اعتماد" و "آرامش" ارجاع داد، دگرگونی جهت‌گیری‌های آقای احمدی‌نژاد در هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش به ترتیبی بود که در آخرین سخنرانی او خبر چندانی از پرکاربردترین واژه سخنرانی اول او (هسته‌ای) نبود.

حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از هر چیزی از "ایران" گفت، "خشونت"، "جهان"، "مردم"، "صلح"، "منطقه"، "افراط" و "امید" کلمات بعدی پرکاربرد او بودند. کلماتی که گویای محور اصلی سخنرانی آقای روحانی بودند، ارائه تصویری از بحران‌های خشونت‌بار جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه و در عین حال امیدواری به این که اراده مشترک جهانی برای حل این مشکلات شکل بگیرد.

آقای روحانی همچنین از "اعتدال"، شعار دولتش، گفت و تحریم‌های وضع‌ شده علیه ایران را به انتقاد گرفت. "هسته‌ای" هم به کلمات پرکاربرد رئیس‌جمهور ایران بازگشته است.

بازتاب گسترده سخنراني روحاني در سازمان ملل

همان‌گونه که مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی از چند روز پیش همه تمرکز خود را بر حضور روحانی در سازمان ملل معطوف کرده بودند، توجه ویژه‌ای را نیز به سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی از خود نشان داده‌اند.

به گزارش تابناك، خبرگزاري "آسوشيتدپرس" موضوع آمادگی ایران برای مذاکرات هسته‌ای را به عنوان تیتر خبر خود درباره سخنرانی روحانی انتخاب کرده و این خبرگزاری همچنین اشاره می‌کند که روحانی از آمادگی کشورش برای گفتگو با آمریکا برای مدیریت اختلافات سخن گفته است و خبرگزاری "رويترز"، نیز سخنرانی روحانی در مرکز توجه خود قرار داده و می‌نویسد رئیس‌جمهور ایران در این سخنرانی به شدت از تحریم‌های وضع شده علیه ایران انتقاد کرده است.

سايت شبكه خبري "بلومبرگ" نیز به همین موضوع پرداخته و می‌نویسد روحانی تحریم‌ها را ناقض حقوق بشر و صلح دانسته است، سايت شبكه خبري "راشا تودي" نیز به سخنرانی روحانی پرداخته و می‌نویسد به اعتقاد رئیس‌جمهور ایران، تبلیغات معطوف به تهدیدآمیز جلوه دادن ایران، برای امنیت بین‌المللی خطرناک است و سايت شبكه خبري "ان بي سي" نیز تیتری با این مضمون را برای مطلب خود انتخاب کرده است: "روحانی: ایران تهدید نیست. تحریم‌ها خشونت‌آمیز هستند".

"گاردين" نیز همین مضمون را برای تیتر خبر خود انتخاب کرده و به نقل از روحانی می‌نویسد ایران هیچ تهدیدی را متوجه جهان نمی‌کند و همچنين سخنان روحاني مورد توجه مطبوعات اسرائیلی نیز قرار گرفته است و "يديعوت آحارانوت" در تیتر مطلب خود درباره سخنرانی روحانی می‌نویسد: روحانی به اوباما: صلح در دسترس است. این روزنامه اشاره می‌کند که به اعتقاد روحانی، اگر آمریکا از تن دادن به فشارهای گروه‌های فشار جنگ‌طلب خودداری کرده و به موضع برابر، احترام متقابل و اصول حقوق بین‌الملل پایبند باشد، در این صورت صلح در دسترس خواهد بود.

در نهايت روزنامه "واشنگتن پست" نیز در چند خبر مجزا به بخش‌های مختلف سخنرانی روحانی پرداخته است و در یکی از این بخش‌ها اشاره می‌کند که به گفته روحانی، هر مسئله‌ای را می‌توان از طریق اعتدال و نفی خشونت حل و فصل كرد.

دولتمردان، ادب ايراني را به دنيا نشان دادند

روز گذشته هم اوباما سخنان مثبت و موثری درباره ایران گفت و هم آقای روحانی که به قول یکی از یادداشت‌نویسان آمریکایی "به جای نشان دادن خشم و ناراحتی، لبخند بر لب داشت تا منتقدان دولت قبلی را که در معرض لفاظی‌های اغراق‌آمیز قرار گرفته بودند، خلع سلاح کند و آقای روحانی هم آیه قرآن خواند و هم تک بیتی از حکیم فردوسی خواند تا بر هویت اسلامی و ایرانی خود و کشوری که او نماینده آن است تاکید کند.

بر خلاف کسانی که معتقدند آقای روحانی باید در مراسم ظهر سه‌شنبه و ناهار دبیرکل حضور می‌یافت و مصافحه‌ای با اوباما انجام می‌داد، نظر من این است که تصمیم بر عدم ملاقات با اوباما در سر میز ناهار، فارغ از این که عمده دولت‌های اسلامی به دلیل سرو مشروب در این مهمانی حضور نیافتند، دولت آقای روحانی در مجموع به این جمع‌بندی رسید که تحول باید آرام و منطقی باشد و نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک روز شکاند و صرف کرد بر همان تدبیر دولت متکی است.

به گزارش انتخاب، اما نکته‌ای که شاید چندان مهم به نظر نرسد‌ اما سلوک و سخنان تیم اعزامی ایران به آمریکا نشان داد تا چه اندازه اهمیت دارد، روابط عمومی خوب و برخورد مودبانه و محترمانه است. غربی‌ها به پرنسیب‌های افراد بسیار اهمیت می‌دهند. این که چگونه سخن بگویید و چگونه راه بروید، ارتباط چشمی شما با طرف مقابل چگونه باشد و ده‌ها سلوک رفتاری که سبب می‌شود طرف مقابل حس کند، این فرد متمدن است، حتی اگر لباس روحانیت بر تن دارد و دیگری نه، حتی اگر لباس شخصی بر تن کند.

"دست دادن" اتفاق نيفتاد

از چند روز قبل از سفر روحانی به مقر سازمان ملل متحد، این که آیا او و باراک اوباما با یکدیگر دیدار خواهند کرد یا خیر؟ به مهم‌ترین موضوع برای گمانه‌زنی‌های سیاسی تبدیل شده بود به طوری که گمان می‌رفت در ضیافت ناهار بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، برای لحظاتی دو رئیس‌جمهور با یکدیگر روبرو شوند و با هم دست بدهند تا "عکس سال" گرفته شود.

عصر ايران نوشت: با این حال، به دلیل عدم شركت در اين ضيافت، موضوع دست دادن دو رئیس‌جمهور در آن مهمانی منتفی شد و در سالن مجمع عمومی نیز  برغم پیش‌بینی برخی رسانه‌ها، مصافحه‌ای صورت نگرفت. رویترز، روز قبل نوشته بود "نشست امسال برخلاف گذشته، به دلیل تعمیرات سالن معروف مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به طور موقت در سالنی دیگر برگزار خواهد شد. سالن جدید و موقت برای جلسه سران مجمع عمومی کوچکتر از سالن اصلی است و به همین دلیل امکان دیدار تصادفی میان اوباما و روحانی بیشتر می‌شود."

در محل دیدارهای سران در حاشیه اجلاس نیز دیداری بین روحانی و اوباما صورت نگرفت و بدین ترتیب، آن اتفاق بزرگ یعنی"دست دادن"  - تا این لحظه - رخ نداد اما اتفاق بزرگ‌تر شکل گرفت "شکسته شدن تابو" زيرا قبلا هر آنچه دولت‌های تهران و واشنگتن درباره یکدیگر اعلام می‌کردند، چیزی جز اعلام خصومت نبود.

اما اينك اوباما، فتوای رهبر انقلاب و مواضع روحانی را ستود و حتی از مأموریت جان کری، وزیر امور خارجه‌اش برای تعامل با ایران خبر داد؛ از این رو نیز حسن روحانی به طرز محترمانه و پروتکلی یاد کرد (پرزیدنت اوباما) و گفت که حرف‌هایش را به دقت گوش کرده است و معتقد است که می‌توان اختلافات فیمابین را مدیریت کرد و در اين نشست حضور در پای سخنان طرف مقابل در قامت یک هیأت کوچک دیپلماتیك نمودار شد و قرار شد که وزرای خارجه دو کشور در قالب مذاکرات 1+5 با یکدیگر ملاقات کنند.

آیت‌الله مصباح يزدي: پیروزی روحانی تدبیر خدا بود

آیت‌الله مصباح یزدی، پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ را "تدبیر" خداوند خواند و با تعریف از حسن روحانی گفته "خدا تدبیر کرد تا کسی سر کار بیاید که در شرائط فعلی مجبور باشد هوای خط رهبری را داشته باشد."

آيت‌الله مصباح یزدی در گفتگو با فارس اظهار داشته: پیروزی روحانی در انتخابات باعث شد دهان مخالفان بسته شود و نتوانند دوباره بگویند تقلب شده است، آزادی نیست، انتخابات برنامه‌ریزی شده بوده و دیکتاتوری است؛ باید حسن‌ظن داشته باشیم که مصلحت نظام همین بوده است، شاید اگر کسی که ما می‌خواستیم سر کار می‌آمد، چه بسا در اندک مدتی زمینه‌های شکست او را فراهم می‌کردند.

به گفته رئیس موسسه امام خمینی٬ شکست سعید جلیلی مدتی پس از در اختیار گرفتن دولت به خاطر همکاري نکردن گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب به معنی شکست آرمان‌خواهی بود و همه‌ گروه‌ها، از اصلاح‌طلبان تا کارگزاران و حتی احزاب و گروه‌های به اصطلاح اصولگرا با او (جلیلی) مخالف بودند و همه اصولگرایان سابقه‌دار علیه او در انتخابات ائتلاف کرده بودند.

آغاز به كار زيرپوستي خبرگزاري جوان همه‌كاره

تیم رسانه‌ای يكي از نمایندگان مردم تهران در مجلس و از جوانان نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که از دوران مدیریت بر شرکت سایپا توانسته بودند با راه‌اندازی روزنامه وطن امروز جایی در رسانه‌ها برای خود دست و پا کنند، اکنون با راه‌اندازی سایتی خبری که به نظر می‌رسد به زودی به خبرگزاری تبدیل خواهد شد و توان خود را جهت ورود به رسانه‌ها آنلاین متمرکز کرده‌اند.

به گزارش تدبير 24، سایت وطن‌آنلاین که دامین آن متعلق به رضاشکیبایی است هر چند اخیرا در جست و جوگر گوگل قابل شناسایی شده است اما سابقه نشر اخبارش نشان می‌دهد که از مدت‌ها پیش کار خود را آغاز کرده است كه نشان می‌دهد که تیم آقای نماينده، برنامه گسترده‌تری برای آینده کاری خود در نظر گرفته‌اند.

رهبري انقلاب شايسته‌ترين شخص براي دوران حساس ايران

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات، مطلبی را با عنوان "طبیعت مرگ" در وب سایت خود منتشر کرده و در ذیل آن با این پرسش مواجه شده است: "در مورد رهبری آقای خامنه‌ای نظر روشن شما چیه؟ تا چه اندازه قبول دارید رهبری ایشون رو؟" وی در پاسخ اذعان داشته است: "رهبری ایشان را کاملا قبول دارم. بی‌تردید ایشان شایسته‌ترین شخص برای رهبری کشور ما در این دوران بسیار حساس و مهم هستند".

جام‌نيوز نوشت: مهاجرانی پیشتر و طی سخنانی در کتابخانه کنزینگتون لندن، 2 تفاوت عمده ایران و مصر را این گونه مورد تاکید قرار داده بود: اول، استقلال بی‌نظیر ایران و عدم هرگونه وابستگی در برابر وابستگی مصر به آمریکا و دوم، عدم فساد اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای در برابر فساد مبارک و خانواده‌اش. خود من که از آغاز انقلاب در مجلس بودم و در دولت بودم و آیت‌الله خامنه‌ای را می‌شناسم به عنوان منتقد ایشان اقرار می‌کنم که یک نقطه خاکستری حتی -نه تاریک- در زندگی اقتصادی ایشان و خاندانشان نمی‌شود پیدا کرد.

بيشترين تصاوير رويترز به عكس رئيس‌جمهور اختصاص يافت

به گزارش جام، خبرگزاری رویترز در حالی اولین گزارش تصویری از سازمان ملل را در صفحه خود به نمایش گذاشت، که بیشترین عکس به سخنرانی رئیس جمهوری ایران اختصاص یافته بود.












فعاليت دانشگاه‌هاي تك‌جنسيتي در كشورهاي جهان

جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه همایش روسای دانشگاه‌های غیردولتی با اشاره به اينكه  این روزها برای کسب راهنمایی و مشاوره با نمایندگان مجلس رایزنی‌هایی داشته‌ام، گفت: از این موضوع که گفته می‌شود رئیس‌جمهور پیش از سفرش به نیویورک مرا به ‌عنوان گزینه نهایی به مجلس انتخاب کرده کاملا بی‌اطلاعم و این مورد را از رسانه‌ها شنیده‌ام.

به گزارش تدبير 24، سرپرست وزارت علوم درباره آخرین وضعیت دانشگاه منتسب به احمدی‌نژاد اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده در یکی از جلسات خود این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد، همچنین درباره فعالیت دانشگاه‌های تک‌جنسینی نيز بيان داشت كه در سایر کشورهای جهان نیز در کنار دانشگاه‌هایی که دانشجویان پسر و دختر با هم تحصیل می‌کنند برخی دانشگاه‌ها نیز تک‌جنسیتی هستند.

وي افزود: خوشبختانه دانشجویان ستاره‌دار قبل از سال90 مجوز ادامه تحصیل در همان مقطعی که بوده‌اند را دریافت کرده‌اند که تعدادشان به 40 نفر می‌رسد و وضعیت دانشجویان سال تحصیلی 90 به بعد نیز در حال پیگیری و بررسی در وزارت علوم است، همچنین درباره عزل روسای دانشگاه‌های پیام‌نور و علمی-کاربردی نيز گفت كه عزل این دو نفر در دستور کار من قرار ندارد.

معماي ديدار رئيس‌جمهور و اوباما؛ شايد وقتي ديگر

در اين يكي دو روزه مباحث زيادي در رابطه با ديدار روحاني و اوباما مطرح شده است اما آن‌گونه که نشریاتی چون واشنگتن‌پست و گاردین‌ به نقل از مقامات مطلع آمریکایی نوشته‌‌اند، هیئت ایرانی درخواست ملاقات اوباما با حسن روحانی را نپذیرفته و از دیدار با مقامات آمریکایی در زمان ناهار، یا به هر شکل نمادین دیگر امتناع کرده است.

به گزارش بولتن‌نيوز، در این رابطه تحليل‌هايي از برخي كارشناسان مطرح شده است كه دو فرض را در اين زمينه قابل طرح مي‌داند، اول اينكه از قبل قرار بود ملاقات میان رؤسای‌جمهور دو کشور انجام شود، ولی به دلیل بروز برخی عدم توافق‌ها میان دو دولت یا ورود عوامل جدید، مسئله در نیویورک منتفی شد يا اينكه احتمال مي‌رود، از قبل قرار نبود ملاقات انجام شود و سقف بهبود روابط تا همین تعیین شده بود؛ ولی رسانه‌‌های خارجی و ایرانی سطح توقعات را بالا بردند و حتی اگر فرضیه اوّل را بپذیریم، شرکت حسن روحانی در اجلاس عمومی سازمان ملل را تاکنون باید موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد.

از اين رو توجه به ترکیب هیئت‌های طرفین این احتمال را تقویت می‌کند که قرار اولیه بر دیدار بوده ولی، به دلایلی نامعلوم، در نیویورک منتفی شده: در زمان سخنرانی اوباما (قبل از ناهار) سه گرداننده اصلی وزارت خارجه ایران حضور داشتند: جواد ظریف (وزیر امور خارجه)، مجید تخت روانچی (معاون اروپا و آمریکا در وزارت خارجه و دوست قدیمی ظریف از زمان تحصیل در آمریکا) و عباس عراقچی (معاون امور بین الملل وزارت خارجه). ولی در زمان سخنرانی روحانی، که بعد از ناهار انجام گرفت، بلندپایه‌‌ترین مقام آمریکایی حاضر در جلسه خانم رزماری دی کارلو، معاون خانم سامانتا پاور (رئیس هیئت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل)‌ بود.

عدم تعريف جرم سياسي زمينه‌اي براي تصميم‌گيري سليقه‌اي است 

محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی که از امضاء کنندگان طرح جرم سياسي است با اشاره به اينكه در قانون اصلی داریم با عنوان قانونی بودن جرم و مجازات اظهار داشت: لذا اگر بنا باشد که ما عملی را مجرمانه محسوب کنیم و در گروه عناوین مجرمانه قرار دهيم باید یک تعریف قانونی از آن ارائه دهیم که تا به امروز درباره جرم سیاسی هیچ تعریفی نداشته‌ایم.

وی در گفتگو با شبكه ايران، خلاء قانونی در زمینه تعریف جرم سیاسی را دليل امكان تصمیم‌گیری سليقه‌اي در مورد جرائم سیاسی و تعیین مجازات برای این دسته از مجرمین دانست و گفت: حدود و صغور جرم سیاسی در قانون مشخص نیست و شهروندان حق دارند که بدانند کدام عمل و رفتارها عنوان مجرمانه سیاسی را دارد تا این آگاهی منجر به پرهیز آن‌ها از این گونه اقدامات شود اما اگر جرم سیاسی تعریف نشده باشد به راحتی عملی که در یک برهه زمانی جرم سیاسی تلقی شده است در مقطع دیگری جرم سیاسی محسوب نمی‌شود.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۰۷:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۲
هرکس برای اسلام و بشریت تلاش میکند ،خداوند توانا نگهدارش باشد .
آخرین اخبار