مفاخر حقوقي/

سید هاشم وكیل چه کسی بود؟

ورودی ساختمان كانون وكلای دادگستری مركز، مجسمه مردی نصب شده که در تاریخ وکالت ایران از وي به عنوان آقا سید هاشم وکیل یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، نام آقا سید هاشم وكیل با تشکیلات وکالت در ایران گره خورده است، وی فرزند سید علی‌نقی، است كه در سال ۱۲۶۵ در شهر سامره به دنیا آمد. سيد هاشم وكيل از كودكی به فراگیری علوم دینی، قرآن، فقه، اصول، احكام و روایات، منطق، بیان، ادبیات فارسی و عرب پرداخت و در این علوم به آگاهی كامل رسید.

در سال ۱۲۸۹مقررات اصول تشكیلات و محاكمات عدلیه به تصویب رسید و او در بیست و چهار سالگی شروع به وكالت در دعاوی كرد و این امر تا سال۱۲۹۴ ادامه داشت.

در زمان وزارت نصرت الدوله فیروز در عدلیه، یك سال و اندی به ریاست دادگاه بدایت و ریاست محاكم ابتدایی در شهرهای رشت و تهران مشغول بود و در سال۶ ـ ۱۲۹۵مجددا‏ً به وكالت روی آورد.

وی یكی از اعضای موسس كانون وكلای دادگستری ایران و از قدیمی‌ترین وكلای عدلیه بود و تحولات چشمگیری در كار وكالت دادگستری و استقلال كانون وكلا به وجود آورد.

كارت وكالت وی پس از دوازده سال وكالت، به دستخط و امضای سید مصطفی عدل "منصور السلطنه" در سال ۱۳۰۰ به وی اعطا شد و سيد هاشم نخستین كسی است كه فروش پوشه‌های ۳۰ ریالی پرونده‌های دعاوی را پایه گذاری كرد و و از این راه كمك مالی قابل توجهی به كانون وكلا رسند.

 نام سید هاشم وكیل با نام دادگستری و مفهوم اجرای قانون آمیخته بود و وی سال‌ها نايب رئیس و از ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۵ رئیس كانون وكلا بود.

وي همچنین عضو كمسیون مطالعه قوانین و رئیس مجله كانون وكلا بود و  به طور رسمی "در دادگستری نوین" از بیست و دوم مرداد  ۱۳۰۷ به عنوان وكیل پایه یك، مشغول به وكالت بود و حدود ۶۰ سال سابقه وكالت در دادگستری داشت.

آقا سید هاشم وكیل، پس از ۸۴ سال عمر پر تلاش، در روز جمعه سی و یكم خرداد ۱۲۴۸ به علت سكته قلبی در تهران بدرود حیات گفت.

انتهاي پبام/
برچسب ها: حقوقی ، قضایی ، وکیل ، دعاوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار