منصور واعظی:

"فرهنگنامه ی اسارت و آزادگان" اثر بی نظیری است / مسعود ده نمكي: هر چه در سينما آورده داشتم صرف تهيه‌ي اين كتاب كردم

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به محتوا و حجم "دانشنامه اسارت و آزادگان"، گفت: این اثر در مقایسه با آثار دیگر در حوزه ایثار و شهادت اثر بی نظیری است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در نشست خبری دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در رونمایی از "فرهنگنامه اسارت و آزادگان" که در محل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور "منصور واعظی" (دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور) و اصحاب رسانه برگزار شد، منصور واعظی گفت: تدوین دانشنامه اسارت و آزادگان که حدود 20سال به طور انجامید شامل محتوا وحجمی است که در مقایسه با دیگر آثار حوزه ایثار و شهادت، اثری ماندگار و بی نظیر است و هیچ اثری در این تراز قابل مقایسه با آن نیست.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه اظهار داشت: موضوع دانشنامه نویسی در حوزه دفاع مقدس به طور طبع موضوع مهمی است و همانطور که رهبر انقلاب اسلامی سفارش کردند با تروج دانشنامه نویسی است که ترویج فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس را در سطح کشور می توان گسترش داد.

وی در ادامه افزود: "مسعود ده نمکی" تا به حال هر اثری را  که در زمینه تألیف و تصویر ارا ئه داده است، چه در زمانی که کار خبری انجام می داد و چه اکنون که در حوزه سینما فعال است، کارهایی مفید، جامع و بدیع بوده اند و امیدوارم این اثر(فرهنگنامه اسارت و آژادگان) بتواند یک نقطه عطفی در حوزه ایثار و شهادت باشد بطوری که نتنها در حوزه تاریخ نویسی بلکه بتواند سرچشمه خلق  آگاهانه رمان، فیلم و نمایشنامه های بیشتر باشد.

واعظی در ادامه تصریح کرد: از تمامی پژوهشگران در این حوزه تقاضا دارم که توجه ویژه ای به این مجموعه داشته باشند و بهره لازم را از آن ببرند.

در ادامه "مسعود ده نمكي" نويسنده‌ي كتاب "دانشنامه‌ي اسارت و آزادگان" بيان كرد: آزادگان مظلوم‌ترين بخش كشورمان هستند و از همان بدو ورودشان نوع نگاه به آنها خدمات‌‌رساني ستادي بود نه فرهنگي و هيچ نهادي تا به حال متولي اين بخش يعني انتقال بعد فرهنگي آنها نبوده است.

وي ادامه داد: در واژه‌هاي نظامي، اسارت بار منفي دارد و همان طور كه مي‌دانيد در خصوص انقلاب و دفاع‌مقدس اين واژه‌ها اشتراك لفظي در ادبيات سياسي دنيا را دارند ولي از نظر مفهومي متفاوت هستند زيرا مردم‌سالاري در كشور ما متفاوت است.
"ده نمكي" عنوان كرد: يكي از پرافتخارترين روزهاي دفاع‌مقدس در اردوگاه‌ها رقم خورده تا جايي كه دشمن اعلام مي‌كرد كه ما در اردوگاه‌ها قانون و نظام جديدي را تجربه كرديم.

وي ادامه داد: سينماي غرب با ساخت ده‌ها فيلم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبديل كرد در حاليكه آزادگان ما با اينكه افتخار آفريدند اين افتخارآفريني آنها چندان به چشم نيامد.

"ده نمكي" خاطر نشان كرد: از روزهاي اولي كه اسرا به كشور بازگشتند من درگير بررسي اين جريان بودم و همان جا به نتيجه رسيدم كه اين جريان ناگفته‌هايي دارد كه بايد به آنها پرداخت.

تاكنون 500 جلد كتاب در خصوص اسارت نوشته شده ولي فقط حاوي نگاه فردي به اسارت بوده، بنابراين بايد از يك نگاه بي‌طرفانه اين تاريخ بررسي و بازخواني مي‌شد.

وي افزود: با توجه به انواع مختلف آزادگان يعني آزادگان ثبت نام شده در صليب سرخ و غير ثبت نامي‌ها و گونه‌هاي مختلف اسارت بايد با تفكيكي مشخص شده اين كتاب نوشته مي‌شد، بنابراين از سال 74 تحقيق و پژوهش در اين زمينه را آغاز كردند تا بتوانم كاري و پربازده ارائه دهند.
در طول اين 20 سال تيمي پژوهشي كه با من همكاري كرده‌اند به طور پراكنده 150 نفر و به طور مداوم 50 نفر بودند و بيش از 6 هزار ساعت مصاحبه در اين راستا صورت گرفت.
 
نويسنده كتاب "دانشنامه اسارت و آزادگان" با ارائه‌ي توضيحاتي بيشتر در اين خصوص بيان كرد: ما اسناد صليب سرخ را تهيه و تلفيق كرديم و براساس آن توانستيم سه عنوان كلي در اين كتاب داشته باشيم.

اسلام و در اين بخش نگاه اسلام به اسارت بررسي شده و نشان داديم كه اين جريان بسيار مترقي‌تر از قوانين ژنو و قوانين اين چنيني است ولي متأسفانه بدان پرداخته نشده.

در اين كتاب 30 اردوگاه را با موقعيت جغرافيايي آنها در نظر گرفتيم و فرماندهان عراقي در اردوگاه‌ها و مجموعه گزارشات صليب سرخ و سرفصل روزشمار اردوگاه‌ها را به كمك راويان مختلف در اين كتاب آورده‌ايم.

60 جلد از اين مجموعه اردوگاهي است و هر جلد هزار صفحه و در كل مجموعه كتاب‌هاي اردوگاه حدود 80 جلد است.
"ده نمكي" با اشاره به فصل بعدي اين كتاب عنوان كرد: فصلي بعدي كتاب مجموعه‌اي است كه در آينده‌اي نزديك انجام خواهيم داد و اين كار تقديم مي‌شود به تمام آزادگاني كه آزادانه مقاومت كردند و اميدواريم اين مجموعه بتواند مقدمه‌اي باشد براي آثار و فيلمنامه‌هايي كه در آينده به نمايش در بيايد و بتواند در غني‌تر كردن آثار در آينده مؤثر واقع شود.

وي با اشاره به تأمين هزينه‌هاي كتاب "دانشنامه اسارت و آزادگان" عنوان كرد: حدود 4 ميليارد تومان هزينه‌ي تهيه و تنظيم اين كتاب بود كه به عنوان حق‌التأليف بخشي از اين هزينه را نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و بخش ديگر را بخش خصوصي تأمين كرد و هم‌اكنون از اين 100 جلد كه در كل 100 هزار صفحه مي‌شود 80 جلد آن آماده است.

وي در پايان افزود: شايد از جهت معنوي گفتن اين حرف درست نباشد ولي با توجه به ابهاماتي كه براي دوستان ايجاد شده بايد بگويم كه قسمتي از هزينه‌هاي اين كتاب را خود من آن چيزي كه در سينما آورده داشتم صرف اين كتاب كردم و اين براي من افتخار است. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار