تأملي كوتاه در "مهرداد بهار"

"مهرداد بهار" نويسنده و پژوهشگر ايراني، كتاب‌هايي چون اديان آسماني، واژه‌نامه "بندهشن" و "اشكانيان" را به رشته تحرير در آورد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، "مهرداد بهار" نويسنده و پژوهشگر ايراني، فرزند مرحوم ملك‌الشعراي "بهار" تحصيلات آغازين خود را در دبستان "جمشيد جم" گذراند. وي دوره دبيرستان خود را در دبيرستان‌هاي "فيروز"، "بهرام" و "البرز" به پايان رساند.


"مهرداد بهار" در دانشگاه تهران در رشته ادبيات فارسي نام‌نويسي كرد، دو سال پس از آن به دليل فعاليت‌هاي سياسي، از دانشگاه رانده شد سپس چهار سال به زندان افتاد تا اينكه در فصل بهار 1334 از زندان آزاد شد.

"بهار" دوباره به دانشگاه تهران رفت، سرانجام در سال 1336 تحصيلاتش را در دوره كارشناسي به پايان رساند، در سال 1337 براي ادامه تحصيل به انگلستان رفت و ميان سال‌هاي 1338 تا 1344 در مدرسه زبان‌هاي شرقي و آفريقايي به تحصيل پرداخت و مدرك فوق ليسانس گرفت.

وي سال‌ها پس از اخذ مدرك فوق ليسانس، مدرك دكتراي خود را از دانشگاه تهران دريافت كرد، اما به دليل جلوگيري ساواك از كار وي در دانشگاه تهران نتوانست در اين دانشگاه استخدام شود و به ناچار به استخدام بانك مركزي درآمد.

"بهار" از آغاز بازگشت به ايران به صورت حق‌التدريس به تدريس در دانشگاه تهران پرداخت چندي بعد در رشته اساطي باستان در دانشگاه تهران تدريس كرد.

آثار "مهرداد بهار" شامل كتاب‌هاي "اديان آسيايي"، "واژه نامه بدهشن"، "واژه نامه گزينه‌هاي زاداسپرم"، "اشكانيان"، "پژوهشي در اساطير ايران"، رساله "سخني چند درباره‌ي شاهنامه"، بندهشن است.

وي همچنين كتاب "داستان‌هاي كودكان جمشيد شاه بستور رستم و ديو سفيد"، كتاب "ادبيات مانوي" و گزيده مقالات و گفتگوها از اسطوره تا تاريخ به رشته تحرير در آورده است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.