گزارش ویژه/

ولی‌رضا نصر: تصور آمادگی ایران برای تسلیم شدن کاملا اشتباه است/ ایران از موضع قدرت به ژنو می‌آید

واشنگتن بدون تهديد نظامي ملموس پاي ميز مذاكره خواهد رفت و با ايراني روبرو خواهد شد كه از ثبات داخلي اخير و نيز نقش محوري خود در سوريه برخوردار شده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،‌ به نقل از ایران هسته‌ای، "ولی‌رضا نصر" که تا چند ماه قبل به دولت آمریکا درباره ایران مشاوره می‌داد، هشدار داد که آمریکا نباید دیپلماسی لبخند ایران را نشانه آمادگی برای تسلیم فرض کند.

نصر روز 12 مهر (4 اکتبر) در نیویورک تایمز نوشت: "به رغم ديپلماسي لبخند رئيس جمهوري جديد ايران و ابراز تمايل تهران به مذاكره و انعطاف‌پذيري، نبايد تصور كرد جمهوري اسلامي از موضع ضعف پاي ميز مذاكره مي‌نشيند و آماده است تا تسليم شود".

وی ادامه داده است: "اگر آمريكا تصور مي‌كند ايران از موضع ضعف وارد مذاكره مي‌شود، اشتباه كرده است. بر عكس، بهار عربي باعت شد جمهوري اسلامي در قياس با ديگر رقباي منطقه‌اي‌اش در موضعي بهتر قرار گيرد. جالب آن كه ناآرامي‌ها در سوريه به عنوان متحد ايران نيز بر موقعيت مستحكم جمهوري اسلامي افزود‌".

نصر با اشاره به تفاوت انعطاف‌پذیری و تسلیم می‌نویسد: "انعطاف‌پذيري ديپلماتيك ايران جدي است اما اين مسئله نبايد با آمادگي براي تسليم اشتباه گرفته شود. ايران خود را شكست خورده نمي‌بيند. نظام سياسي اين كشور هنوز باثباب‌ترين نظام در منطقه است و پس از برگزاري انتخابات آرام رياست جمهوري از ثبات بيشتري نيز برخوردار شد. در جريان و پس از اين انتخابات هيچ‌گونه تظاهرات خياباني مانند رخدادهاي سال 2009، ناآرامي‌هاي قاهره در سال 2011 و اعتراضات استانبول در سال جاري مشاهده نشد. در واقع آزاد كردن زندانيان سياسي و كاهش محدوديت‌هاي قبلي عليه مطبوعات و رسانه‌هاي اجتماعي از اعتماد و اطمينان دولت روحاني حكايت دارد‌".

نصر ایران را مهم‌ترین عامل حفظ حکومت سوریه خوانده و تاکید می‌کند: "به رغم خشم جهان عرب، درباره اين كه حمايت ايران از "بشار اسد" موثر واقع شده است اجماع نظر وجود دارد. اين توافق مويد ادعاهاي ايران درباره قدرت و نفوذ منطقه‌اي‌اش است. سوريه نشان داده است كه ايران تنها عامل منطقه‌اي است كه مي‌تواند جنك در كشوري ديگر را با موفقيت مديريت كند و حتي كشوري كه با آن هيچ مرز مشتركي نداشته باشد. جمهوري اسلامي به حكومت اسد پول و سلاح داده است...، ایران مبارز به سوريه اعزام كرده است، با دولت‌هاي شيعي عراق و نيز شبه نظاميان "حزب‌الله لبنان" ائتلافي تشكيل داده تا به اسد كمك كنند. غرب روسيه را متحد مهم اسد مي‌داند؛ در حالي كه اين ايران است كه مي‌تواند بقاي اسد را تضمين كند".

این عضو ارشد موییه بروکینگز اضافه می‌کند: ‌"نبايد تصور كرد كه ايران آماده تسليم شده است. كاهش اعتبار آمريكا در خاورميانه، به دليل كوتاه آمدن بر سر مسئله سوريه، نيز در اين معادله نقش مهمي ايفا مي‌كند. واشنگتن بدون تهديد نظامي ملموس پاي ميز مذاكره خواهد رفت و با ايراني روبه‌رو خواهد شد كه از ثبات داخلي اخير و نيز نقش محوري خود در سوريه برخوردار شده است".

نصر در پایان به دولت امریکا توصیه می‌کند به دنبال به تسلیم کشاندن ایران نباشد بلکه برای مصالحه با آن تلاش کند.

وی نوشته است: "نخستين مذاكرات ميان طرفين نبايد بر تهديد ايران به تسليم بلكه بايد بر ترغيب آن به مصالحه مبتني شود زيرا انتظار مي‌رود در قبال "نرمش قهرمانانه" "حضرت آيت‌الله خامنه‌اي" آمريكا نيز رويكردي هماهنگ اتخاذ كند. با اين حال نبايد انتظار داشت در كوتاه مدت بتوان به معامله‌اي بزرك با ايران دست يافت بلكه بايد در ازاي گام‌هاي عيني ايران در جهت كند كردن سرعت برنامه هسته‌اي‌اش و نيز فراهم كردن امكان بازرسي‌هاي بين‌المللي، تحريم‌هاي خاصي را لغو. اين مي‌تواند گام اوليه مهمي باشد كه اعتماد دو جانبه و تقويت ديپلماسي در جهت به ثمر نشستن را به همراه داشته باشد".

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار