برگزاري جشنواره دستاوردهاي زنان روستايي و عشايري مصادف با روز جهاني زن روستايي

جشنواره دستاوردهاي زنان روستايي و عشايري مصادف با روز جهاني زن روستايي در کشور برگزارمي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران مريم انوشيروان مدير کل دفتر امور زنان روستايي و عشايري وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه روز 15 اکتبر 23 مهرماه مصادف با روز جهاني زن روستايي است گفت: بر همين اساس وزارت جهاد کشاورزي براي کمک به تحقق اهداف سازمان ملل درراستاي توانمندسازي زنان روستايي با همکاري مرکز جامع توانمندسازي زنان و خانواده وابسته به مرکز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري و شهرداري و ساير ارگانها و سازمانها اقدام به برگزاري نمايشگاه ريحانه برکت از تاريخ 15 مهرماه سال جاري به مدت 9 روز در فرهنگسراي رازي با حضور زنان توليد کننده از سراسر کشور کرده است.

وي افزود: دراين نمايشگاه اعضاي صندوق هاي اعتبارات خرد زنان روستايي و شرکتهاي تعاوني هاي زنان روستايي توليدات کشاورزي و صنايع دستي خود را در بيش از 100 غرفه عرضه ميکند.

انوشيروان اضافه کرد: با توجه به اينکه 49 درصد فعاليتهاي کشاورزي توسط زنان روستايي انجام مي گيرد با اين وجود آنها جزو کم درآمدترين گروههاي اجتماعي هستند.

وي ادامه داد: براساس آخرين سرشماري نفوس و مسکن اين گروه با 11ميليون نفر 16 درصد جمعيت کشور را تشکيل مي دهند که حدود 70 درصد آنها با سواد هستند.

انوشيروان اظهار داشت: مطالعات موردي و پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد که توليد بيش از 70 درصد سبزي و صيفي، 90 درصد از فعاليتهاي مربوط به نوغان داري و حدود 70 درصد امور مربوط به کاشت و نشاي برنج به عهده زنان است.

وي ادامه داد: علاوه بر موارد فوق بيش از 80 درصد فعاليتهاي مرتبط با دامپروري به ويژه دام سبک و طيور بومي و بيش از 90 درصد فراوري زيتون به صورت کارگاهي و خانگي به عهدهي زنان و روستايي وعشايري است.

انوشيروان با بيان اينکه بيش از 80 درصد توليدات صنايع دستي توسط زنان روستايي و عشايري است تصريح کرد: اين زنان حافظان هويت هاي بومي، دانش سنتي و هنري محيط خود بوده و وجود آنان براي توسعه کشاورزي امنيت قضايي و تغذيه حياتي است.

مدير کل دفتر امور زنان روستايي و عشايري جهاد کشاورزي با بيان اينکه اين دفتر از سال 72 فعاليتهاي خود را آغاز کرده است گفت: اين دفتر به عنوان متولي توانمندسازي زنان روستايي در کشور و در راستاي سياستها و برنامه هاي نظارت متبوع طرح ها و پروژه هاي زير را از زمان آغاز به کار خود تا کنون اجرا نموده است:
-انتخاب، آموزش و ساماندهي 660 زن تسهيل گر توسعه روستايي به عنوان بازوهاي اجرايي دفتر امور زنان روستايي در اجراي طرح ها و پروژه ها
-اجراي طرح مرکز رشد و توسعه کارافريني زنان روستايي در 15 استان و 334 اشتغال ايجاد شده با 892 عضو در 15 مرکز رشد
-برگزاري دوره هاي آموزشي بين المللي با همکاري سازمان هاي بين المللي به منظور بهره مندي از تجارب ساير کشورها
-اعزام زنان نمونه روستايي به ساير کشورها به منظور تبادل تجربيات
-آموزش و توانمندسازي 691 تسهيل گر و زن روستايي براي تهيه ورمي، کمپوت و توليد محصول سالم

لازم به ذکر است مجمع عمومي سازمان ملل روز 15 اکتبر 23 مهر ماه را به عنوان روز جهاني زنان روستايي اعلام کرده است هدف سازمان ملل از برگزاري اين روز حمايت از زنان روستايي براي دسترسي پايدار به منابع قضايي مبارزه با فقر و امنيت قضايي است.
انتهاي پيام/

برچسب ها: زنان ، روستایی ، روز جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار