سنگيني عارضه اي دردناك

منشأ درد شانه و كتف ها در اغلب موارد به علت بروز عارضه اي جدي و مهم در نواحي گردن است.

حميد جنگي اقدم، جراح مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: بسياري از بيماري هاي ستون مهره هاي گردني ناشي از علل زمينه اي از جمله آرتروز و يا نظاير آن است كه منجر به بروز تغييرات در مهره هاي گردني و ايجاد دردهاي خفيف تا شديد مي شود كه در صورت عدم درمان به موقع مي تواند عوارض جدي تري را بر جاي گذارد و روند درمان را سخت تر كند.

وي در خصوص دلايل بروز دردهاي مهره هاي گردني تأكيد كرد: امروز همزمان با گسترش مشاغل در سطوح مختلف و زندگي به شيوه شاغلين و از شايع ترين دلايل بروز اين عارضه است چرا كه افراديكه كه به اقتضاي نوع شغلشان مجبورند ساعت هاي زيادي را در طول روز سرشان را رو به جلو و به صورت خميده نگه دارند، همانند جراحان، كادرهاي اداري پشت ميزنشين و امثال آن ها.

اين فوق تخصص جراحي مغز و اعصاب اذعان داشت: پايين نگه داشتن گردن به صورت مداوم و پي در پي به مرور زمان علاوه بر تضعيف ماهيچه هاي پشت گردن موجب حذف منحني نرمال گردن كه 14 درجه رو به عقب شده كه در اين حالت گردن و مهره هاي گردني به طرف جلو برمي گردد و ستون فقرات و گردن دچار خميدگي رو به جلو مي شود و اين يعني آغاز تغييرات مضر و جدي تر.

حميد جنگي، با بيان اينكه فاصله مهره هاي گردني به دلايل فوق، كاهش مي يابد، گفت: آسوديسك گردني به طرف كانال نخاع آن برجسته و باعث ايجاد فشار روي نخاع شده كه اين فشار بروي ريشه هاي عصبي شبكه بازويي نيز كشيده مي شود، زيرا آستانه هاي عصبي اصلي در همين نقاط قرار دارند و درد را انتشار مي دهند.

وي ادامه داد: در بسياري از موارد اغلب افراد درد دسته ها و كتف و شانه ها را وابسته به مفاصل و يا گرفتگي عضلات اين نواحي مي دانند در حاليكه منشأ درد همان فشاري است كه در مهره هاي گردني بر روي اعصاب نخاعي افتاده و سيستم عصبي همانند آژير خطري آن را با تظاهرات درد در نواحي ذكر شده منتشر مي كند.

حميد جنگي، در پايان خاطرنشان كرد: در صورت بروز التهاب حاد ابتدا داروهاي ضد التهاب و حاوي كورتون براي رفع التهاب تجويز شده كه البته به تنهايي كافي نيست زيرا بيمار را بايد از نظر عوامل زمينه اي تحت بررسي قرار داد و ناگفته نماند كه در صورت جدي نبودن عارضه، فيزيوتراپي و ورزش هاي تقويتي نيز براي بهبود آن آغاز مي شود./ح

برچسب ها: شانه ، کتف ، گردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار