چاقي دومين علت مرگ و مير قابل پيشگيري است

امروزه مقوله اضافه وزن و چاقي مرضي يک مسأله مهم بهداشتي بوده، بطوري که بطور متوسط ميانگين عمر چاق‌ها نسبت به افراد سالم 10سال کمتر است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ مديرگروه جراحي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد از چاقي به عنوان دومين علت مرگ و مير قابل پيشگيري در دنيا ياد کرد و درباره چاقي مرضي و راه‌هاي پيشگيري و درمان آن، گفت: براي هر قدي، وزني متناسب و تعريف شده طبق فاکتور BMI که تعيين کننده ميزان چاقي و افزايش وزن افراد بوده، قابل قبول است و ميزان طبيعي آن بين 18 تا 25 است.

دکتر علي جنگجو با بيان اين که «BMI بالاتر از 25غيرطبيعي بوده و اضافه وزن محسوب مي‌شود»، اظهار کرد:در اين ميان BMI بالاي 30 چاقي و BMI بالاي 40 به عنوان چاقي مرضي مطرح مي‌شود و اين درحاليست که سيگار و چاقي به ترتيب اولين و دومين عوامل مرگ و ميرهاي قابل پيشگيري در دنيا هستند و کاهش طول عمر را در پي دارند.

 دوسوم جمعيت آمريکايي‌ها، اضافه وزن دارند

وي افزود: دوسوم جمعيت آمريکايي‌ها، اضافه وزن دارند و يک سوم BMI بالاي 30 دارند، يعني چاق هستند و 12ميليون نفر نيز بدليل ابتلا به چاقي مرضي در معرض کاهش طول عمر قرار دارند.

 عوارض ناشي از چاقي مرضي

دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد به عوارض ناشي از چاقي مرضي اشاره کرد و وبدا گفت: ديابت تيپ2، افزايش فشارخون، چربي خون، تنگي نفس و آسم، افزايش ريسک بيماري‌هاي قلب و عروق و توقف تنفس در هنگام خواب بيماري‌هايي هستند که افراد مبتلا به چاقي مرضي را تهديد و طول عمر آنها را کمتر مي‌کند.

 چاق‌ها مکرر دچار توقف تنفس در خواب مي‌شوند

وي با هشدار نسبت به اين که «افراد چاق بطور مکرر دچار توقف تنفس در خواب مي‌شوند»، خاطرنشان کرد: بطور تقريبي همه افراد چاق مبتلا به کبد چرب، افزايش برگشت اسيد از معده به مري، دردهاي مزمن کمر و آرتروز، افزايش سنگ‌هاي کيسه صفرا، افسردگي بوده و خطر آمبولي ريه و بروز سکته‌هاي مغزي کشنده آنها را تهديد مي‌کند.

 درصد زيادي از زنان چاق مشکل نازايي دارند

دکتر جنگجو همچنين به بروز اختلالات هورمون‌هاي زنانه در خانم‌هاي چاق اشاره کرد و افزود: درصد زيادي از زنان چاق مشکل نازايي نيز دارند که خوشبختانه در بيشتر موارد با کاهش وزن پس از جراحي، امکان باروري ايجاد مي‌شود./ح
برچسب ها: چاقی ، افسردگی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار