قم/ معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قم:

انقلاب فرهنگی امام باقر(ع) زمینه‌ساز فعالیت‌های علمی امام صادق(ع) بود

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: انقلاب فرهنگی در دوران امام باقر(ع) زمینه‌ساز فعالیت‌های امام صادق(ع) شد و روش و شیوه امام محمدباقر(ع) زندگی در پرتو علم، تربیت شاگردان و مبارزه منفی بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمود نجاریان‌زاده با اشاره به اینکه مدت عمر امام محمد باقر(ع) 57 سال بود اظهار داشت: از فضائل امام محمدباقر(ع) هاشمی نسبی بودن ایشان هم از جانب پدر و هم از جانب مادر است.

وی به نوع پوشش امام محمدباقر (ع) اشاره کرد و بیان داشت: ایشان همواره از لباس‌های فاخر استفاده می‌کردند و به پوشش اهمیت زیادی می‌دادند و داشتن پوشش مناسب، رفتار و برخورد صحیح برای فرهیختگان و دانشمندان را در ترویج علوم موثر می‌دانستند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) در پرورش دانشگاه‌های امام صادق(ع) در مدینه نقش داشتند گفت: در واقع شناژ‌بندی دانشگاه امام صادق(ع) توسط ایشان صورت گرفت.

نجاریان‌زاده به 468 شاگردی که امام محمدباقر(ع) تربیت کردند اشاره کرد و افزود: ایشان وارث علوم انبیا بوده و همه تلاش خود را در زمینه تربیت شاگردان به کار می‌بردند.

وی نقش اصحاب اهل قلم را در امر به معروف و نهی از منکر مهم برشمرد و یادآور شد: وظیفه این قشر از افراد گوشزد کردن به مسئولان نظام است و البته مسئولان امر نیز باید حمایت و توجه خود را نسبت به اساتید دانشگاه و حوزه بیشتر کنند چرا که تا حدودی به این قضیه بی‌توجهی شده است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: فخر فروشی هیچ گاه مورد لطف ائمه نبوده است و امام محمدباقر(ع) نیز همواره فرهیختگی توأم با فخر فروشی را عملی قبیح و ناپسند می‌دانستند.

نجاریان‌زاده به همدردی امام محمدباقر(ع) با نیازمندان اشاره و تاکید کرد: ایشان همواره به یاری نیازمندان و یتیمان پرداخته و هیچ‌گاه دست نیازمندان را رد نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) در حاکمیت ظلم، جور و خفقان امنیتی شدیدی به سر می‌بردند خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) با همت و تلاش گام‌هایی موثر برای تربیت افراد فرهیخته برداشتند، انقلاب فرهنگی در دوران ایشان زمینه‌ساز فعالیت‌های امام صادق(ع) شد و روش و شیوه امام محمدباقر(ع) زندگی در پرتو علم، تربیت شاگردان و ... بود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در خصوص مبارزه منفی گفت: هنگامی که مجهز به دانش و علم باشیم به قطع راه مبارزه و مقابله با دشمن را یاد می‌گیریم و می‌توانیم مقابله به مثل کرده و حرکت دشمن را خنثی کنیم.

ابوجعفر، محمد بن علی الباقر، مشهور به محمدباقر امام پنجم شیعیان است. کنیه‌ ایشان ابوجعفر و باقرالعلوم‏ بوده و در سوم صفر یا اول رجب سال 57 هجری در مدینه منوره چشم به جهان گشودند و به گفته برخی منابع، ایشان درهفت ذی‌الحجه سال 114 پس از هجرت در سن 57 سالگی به دستور هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم شده و به شهادت رسیدند. مدت امامت ایشان نیز 17 یا 19 سال ذکر شده است./س

برچسب ها: قم ، انقلاب ، فرهنگی ، امام ، باقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.