گفتگوي تفضيلي باشگاه خبرنگاران با سلطان سريا‌ل‌هاي روتين؛

محال است از اثر و سكانسي در آثار اروپايي تقليد كنيم

كارگردان "بچه هاي نسبتا بد" گفت: بیگانه با فرهنگ مردم جهان نیستم ولی به هیچ عنوان تقلید و عین به عین صحنه‌ای را بازسازی نمیکنم زيرا اين امر را در شان مردم خودم نمی‌بینم.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران؛"سيروس مقدم" كارگردان صاحب نام كشورمان هر ساله در ماه رمضان و در ايام نوروز با ايجاد لحظاتي شاد و خاطره انگيز ميهمان خانه‌هاي دل مخاطبان مي‌شود. " مقدم" بعد از ساخت سريال مناسبتي "پايتخت 2" به سراغ بچه‌هاي " نسبتاً بد" رفت كه اين شب‌ها مخاطبان شاهد پخش آن از شبكه يك سيما هستند. به بهانه ساخت اثري متفاوت توسط اين كارگردان مطرح كشورمان پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد؛ 

*"آقاي سيروس مقدم" چه انگيزه يا دليلي باعث ساخت سريال "بچه‌هاي نسبتاً بد" به عنوان يك اثر متفاوت از شما شد و دليل حضور سوپر استارها در اين كار را مطرح كنيد؟

اين قصه براي من از جذابيت خاصي برخوردار بود و جذابيتش در اين بود كه داستاني اجتماعي و جوان را به تصوير مي‌كشيديم، اما با لحني شيرين كه براي مخاطب جذاب باشد. ولي اگر آن را با تلخي تعريف مي‌كرديم، احتمال از دست دادن مخاطب را به دنبال داشت كه سعي كرديم اين اتفاق نيفتد.

در "بچه‌هاي نسبتاً بد" نوعي شوخ و شنگي در روابط جوان‌ها ديده مي‌شود كه آن‌ها را در واقعيت هم مي‌بينيم. براي انتخاب اين نقش‌ها ما احتياج داشتيم بازيگران جواني كه مردم آن‌ها را دوست دارند در كنار هم قرار دهيم و اگر دقت كرده باشيد، كساني را كه من دور يكديگر جمع كردم به غير يكي دو مورد، با بقيه براي اولين بار بود كه كار مي‌كردم و علت اين بود كه دلم مي‌خواست، چهره‌هاي جديدي را در اين كار تجربه كنم و آن‌ها را ببينم، مردم هم بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار كنند، بايد بگويم كه كار سختي بود و "شهرام زماني" توانست نقش خيلي موثري در انتخاب بازيگران ايفا كند و در اختيار كار بگيرد. 

*نظرات خود را در فيلمنامه تزريق كردم

-زماني كه نام "سيروس مقدم" مي‌آيد، دقت و هوش مخاطبان به سمتي مي‌رود كه شما در كار جديد خود به دنبال چه ريتم و سوژه‌اي مي‌رويد و بعد از تماشاي كارهاي شما مردم مي‌آموزند كه چگونه با مشكلات مواجه شوند، دليل اين موفقيت را در رعايت چه اصولي مي‌بينيد؟

شايد يكي از دلايل اين است كه تا به حال نشده كه من فيلمنامه‌اي را كار كرده باشم كه آن نوشته شده باشد و من فقط آن را تبديل به تصوير كنم به اين دليل كه دلم مي‌خواهد از ابتداي شروع داستان و نگارش شخصيت‌ها، روابط، مشكلات اجتماعي و بسياري ديگر از موارد را با همفكري نويسنده به متن تزريق كنم تا بيشتر دغدغه‌ها و مسئله‌هايم زحمت بعضی از همکارانم و بهره مندی از تکنیک‌های به روز به دلیل تقلید و نداشتن حسی مشترک از دیده‌ها و شنیده‌ها شاید نتوانند خیلی مورد توجه مردم قرار گیرند.
 
* محال است از اثری تقلید کنم
 
من بیگانه با فرهنگ مردم جهان نیستم ولی به هیچ عنوان تقلید و عین به عین صحنه‌ای را بازسازی نمی‌کنم، نه دوست دارم و نه در شان مردم خودم می‌بینم که اثری را  کپی کنم و به خورد آن‌ها بدهم.
 
* سعی میکنم اوج التهاب را نشان دهم
 
- "بچه‌های نسبتا بد" ریتم  تندی نسبت به دیگر کارهای شما داشته، آیا این امر به صرف دوربین روی دست بودن "فرشاد  گل سفیدی" است یا اینکه تکنیک‌های دیگری را هم به کار برده‌اید؟

فکر می‌کنم یکی از وظایف مهمی که امروز به عنوان هنرمند و کارگردان داریم، این است که بخش‌های جذاب و سرگرم کننده کار را باید صاحب امتیاز کنیم و با وجود تعهد کانال‌ها و سریال‌های مختلف باید بتوانیم با پارامترهای جذاب سرگرم کننده مخاطب را پای گیرنده‌های تلویزیون بنشانیم این مسئله برای من تبدیل شده به یک اصل در کنار محتوایی که قابل درک و لمس برای مردم باشد، من به تک تک لحظه‌ها و سکانس‌ها در کارهایم اهمیت می‌دهم که شاید دوست عزیز و همکاری دیگری به سادگی از کنار این بگذرد ولی من باید اوج التهاب را در کنار سکانس ملتهب نشان دهم.
 
باید بیننده کارهایم، خودش را در دل ماجرا احساس کند و به طور مثال صحنه‌ای را که فردی چاقو خورده و زخمی می‌شود را به خوبی درک کنند تا اینکه فقط به عنوان توریست آن را تعریف کنیم و مخاطب هم آن را تماشا کند، شاید از دلایل جذب مخاطبان، تعلق خاطر آنها به محتوا  و سرگرم و جذاب بودن داستان بر گردد و خود را تشویق به دیدن سریال‌های من کنند.
 
*قصه و محتوای جذاب رتبه اول را دارد
 
 یکی دیگر از مسائلی که برایم در جایگاه اول قرار دارد، محتوا و قصه جذاب است و تمام سعی خود را برای هر سکانس انجام می‌دهم و شما مطمئن باشید که در یک چنین دکوپاژهایی بازیگر هم بهتر دیده می‌شود و بازی‌اش بیشتر مورد توجه قرار می‌گیردحالا در خصوص  دوربین من بایستی یک موجود زنده باشد.
 
دوربین و نگاه به آن، دو دیدگاه وجود داشته، که یکی دوربین و لنز آن به عنوان یک ابزار ماده برای فیلم برداری است و اختراع شده که همین کار را انجام دهد و در نگاه دیگر به عقیده من دوربین باید دارای روح و حس باشد و به عنوان یک عنصر زنده، ماجرا را تعریف کند احساس می‌کنم که این دیدگاه من و سلیقه‌ام نزدیکتر بوده و دوربین باید مثل یک موجود زنده، در دل حادثه رود و ماجرا را تعریف کند خود به خود وقتی دوربین شما به یک موجود زنده تبدیل می‌شود، نفس می‌کشد، وحشت می‌کند و به حرکت در می‌آید همیشه سعی کرده‌ام دوربین‌ام از یک ابزار مکانیکی فاقد روح تبدیل به یک سلول زنده متحرک شود و مخاطب را در دل ماجرا فرو برد.
 
* بچه‌های نسبتا بد همه خوب بودند
 
 آقای مقدم از تیم بچه‌های نسبتا بد راضی بودید؟

خیلی خوشحالم که با این تیم کارکردم، همه آنها جوانان با انگیزه و منظمی بودند که با ایده‌های جدید و سوژه‌های نو سر صحنه حاضر شدند و همه تلاش خود را برای ماندگاری و دیده شدن کار انجام دادند با این جوانان برای اولین بار  کار کردم و خوشبختانه ارتباط خوبی را در جلو و پشت دوربین داشتند.
 
 *همسرم درگیر "پايتخت 3" است
 
چرا خانم غفوری به عنوان تهیه کننده در کار جدید شما حضور نداشتند؟ 

خانم غفوری شاید به طور مستقیم درگیر این کار نبودند ولی هماهنگی ماجرا و اینکه من بتوانم با آرامش این پروژه را در مدت زمان کوتاهی تمام کنم؛ کمک‌های غیر مستقیم را به من کردند و خیلی از مسائلی را که ممکن بود در کار پیش آید را با کمک و همفکری ایشان رفع کردم ولی واقعیت این است که الهام غفوری درگیر فراهم آوردن شرایطی مناسب برای ساخت سریال "پایتخت 3" هستند و به دنبال انجام کارهای مقدماتی این پروژه و جمع کردن تیم بازیگران و نویسندگان نتوانستند با من همکاری مستقیم داشته باشند، از طرف دیگر این فیلمنامه از طرف شبکه به طباطبایی تهیه کننده این کار سپرده شده بود و چون فیلمنامه را دوست داشتم طی گفتگویی با مدیران شبکه  نیز با  همفکری همسرم دست با ساخت بچه‌های نسبتا بد زدم و امیدوارم بتوانم مخاطب خود را راضی نگه دارد.
 
گفتگو از الهه علیزاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار