خورشيدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح كرد

حفظ هواي سالم؛ تكليفي بر عهده تمام اركان جامعه/ آلودگي هوا با اصل حقوق شهروندي مغايرت دارد

يك حقوقدان گفت: از حیث قوانین و مقررات عمومی، آلودگي هوا جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود، بنابراين مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی هر کدام در این زمینه دارای تکالیفی هستند.

"سعيد خورشيدي" در گفتگو  با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با معضل آلودگي هوا اظهار داشت: بر طبق قاعده‌ی "لاضرر و لاضرار"، در شارع مقدس اسلام جايز نيست كه كسي به ديگري ضرر برساند و اين در حالي‌ است كه اثرات زیانبار آلودگی هوا بر اقشار مختلف مردم شامل بیماران، کودکان، سالمندان، زنان باردار خسارت بسياري وارد كرده است.

وي ادامه داد: آلودگی هوا از یک‌سو باعث تهدید جدی سلامتی و حیات شهروندان و از سوی دیگر باعث ورود صدمات و خسارات زیادی به جامعه و بهداشت عمومی و سلامتی مردم شده، به طوري كه اين با اصل حقوق شهروندي افراد جامعه هم‌خواني ندارد.

خورشيدي افزود: دولت و نهادهاي ذي‌ربط در ایجاد محیط زیست سالم و متولی مبارزه با آلودگی هوا مسئولیت کلی دارند، بنابراين اقدامات سریع و دقیق دولتمردان، نهادهای عمومی‌ و البته شهروندان می‌تواند نقش بسیار مهمی‌ در حفظ محيط زيست ايفا كند.

وي تصريح كرد: ايجاد و گسترش حمل و نقل عمومي به صورت گسترده و ممانعت از ورود خودروهاي شخصي گامي مهم در جهت كاهش اثرات زيانبار آلودگي هوا و همين‌طور كنترل اين مهم است.

اين حقوقدان در پايان خاطرنشان كرد: از حیث قوانین و مقررات عمومی آلودگي هوا جرم عمومی و مخل سلامت عموم تلقی می‌شود، بنابراين مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی هر کدام در این زمینه دارای تکالیفی هستند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار