قم/ مدیرگروه تبلیغ موسسه آموزشی امام رضا(ع):

عزاداری سیدالشهدا(ع)، آموزش انسجام اجتماعی است

مدیرگروه تبلیغ موسسه حوزوی امام رضا(ع) گفت:حرکت دسته جمعی عزاداران با یک علم حرکت کردن به سوی یک مقصد مثل حسینیه، آموزش وحدت و انسجام اجتماعی و نشان از هدف مشترک داشتن و اطاعت از فرماندهی است که آن را به جامعه شیعی انتقال می دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛ حجت الاسلام حسن غفاری فرد در بیان نحوه تاثیرگذاری عزاداری‌های ماه محرم بر سبک زندگی اظهار کرد: در بحث عزاداری به عنوان درس آموزی محتوای منتقل شده به مخاطبان در تفسیر و تبیین حادثه عاشورا ظهور رفتار جمعی است.

مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) افزود: در بخش محتوایی اگر حادثه عاشورا را به عنوان قیامت صغری تفسیر کنیم روز عاشورا به لحاظ زمان و سرزمین کربلا به عنوان مکان وقوع قیامت صغری است یکی از اتفاقات قیامت یوم تبلی سرائر است یعنی آنچه که درون انسان است آنچه حقیقت انسان است بروز می کند.

در الگوگیری از واقعه عاشورا ابالفضلی باشیم

این کارشناس جامعه شناسی با مقایسه واقعه عاشورا با قیامت صغری تصریح کرد: اگر این نگاه را در سرزمین کربلا بررسی کنیم که حقایق انسانی در آن سرزمین بروز کرده این حقیقت پیش زمینه شکل گیری دارد اگر کسی قرار است هنرمند یا معلم شود این ها تعلیم داده نمی شود مگر با گذشت زمان و تلفیق آموزش، عمل و باور تا آن درس ها ملکه ذهن فرد شود.

وی خاطرنشان کرد: با این نگاه در سرزمین کربلا می خواهیم سبک زندگی بگیریم باید طوری زندگی کنیم که نتیجه عینی آن ابالفضل(ع) باشد و شخصیت های مذبذب کوفه نشود.

غفاری فرد تاکید کرد: اگر قرار براین است که نهان ها آشکار شود باید بررسی کرد چه چیزی ابن زیاد را وادار می کند که دست به این اقدام خبیث بزند؟ چه چیزی عمرسعد را که پسر فرمانده و سردار 8 سال دفاع مقدس عصر نبوی است وادار می کند تا فرزند علی بن ابی طالب را به شکل فجیع به شهادت برساند و فرماندهی این واقعه فجیع را به عهده بگیرد؟

مدیرگروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با تاکید براینکه گذر زمان باورها و ارزش های امثال عمر سعد را تغییر داد بیان کرد: عمر سعد به خوبی حسین بن علی(ع) را می شناخت، عمر سعد، امام حسین(ع) را کنار پدرش در مدینه می دید پدر عمر و امیرالمومنین(ع) هر دو از سرداران و از بزرگان و نسل اولی های مدینه بودند.

اگر بخواهیم عمر سعد نشویم باید چشم و گوشمان به قرآن باشد

کارشناس جامعه شناسی با بیان این مطلب که عمر سعد، یزید را هم به خوبی می شناخت، تصریح کرد: عمرسعد هم حزبی که به آن پناه آورده بود و هم جریانی که مقابل آن ایستاده بود را به خوبی می شناخت.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز اگر بخواهیم عمر سعد نشویم باید چشم و گوشمان به محضر قرآن باشد قطعا قرآن تصریح کرده چیزی های خوب برای انسان های خوب است اما نه به قیمت از دست دادن همه باورها.

غفاری فرد گفت: قرآن به کسانی که بدون دلیل دنیا را رها می کنند و به رهبانیت رو می آورند انتقاد دارد درست مقابل آن به کسانی که به بهای از دست دادن خدا، قیامت، عزت و ارزش ها به زر اندوزی روی می آورند هم انتقاد می کند این بایستی الگوی شبانه روزی زندگی ما بشود و مراقب عملکرد خود باشیم.
برچسب ها: قم ، عزاداری ، سید ، شهدا ، آموزش ، انسجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.