خراسان/

ارزآوری 500 میلیون دلاری زعفران

دبیر شورای ملی زعفران کشور گفت: در حال حاضر صادرات زعفران 500 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد که در صورت استفاده از شیوه جدید فرآوری زعفران می‌توان حداقل یک میلیارد دلار دست یافت.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، علی حسینی در حاشیه بازدید از دو مرکز فرآوری زعفران شهرستان گناباد اظهار کرد: برای سومین سال طرح فرآوری زعفران با الگوهای جدید و مطابق با نیاز مصرف‌کننده در کشور در حال اجراست.

وی افزود: هم اکنون در خراسان رضوی 30 مرکز فرآوری زعفران ایجاد شده که امیدواریم که به 45 مرکز افزایش یابد.

دبیر شورای ملی زعفران کشور گفت: در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی 70 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است که بناست هر سال 20 درصد از این سطح، تحت پوشش ایستگاه‌های فرآوری جدید زعفران قرار گیرد.

حسینی ادامه داد: اگر محصول زعفران با فرآوری جدید به بازار عرضه شود حداقل 10 تا 20 درصد بر قیمت آن افزوده خواهد شد و تولیدکننده به سود بیشتری دست می‌یابد.

وی درباره حذف واسطه‌ها از تولید تا مصرف زعفران گفت: بناست که بانک کالای زعفران در کشور ایجاد شود و کشاورز زعفران خود را به این بانک‌ها بفروشد و این بانک در یک موقعیت مناسب نسبت به عرضه زعفران اقدام کند تا کشاورز نیز در سود به دست آمده شریک شود.

حسینی ادامه داد: در ایستگاه‌های فرآوری زعفران نیز ترتیبی اتخاذ شده که خریدار و تولیدکننده با یکدیگر روبرو شوند و دست واسطه‌ها قطع شود.

دبیر شورای ملی زعفران کشور گفت: الگوی جدید فرآوری زعفران باید جانشین الگوی سنتی، عمل‌آوری و بسته‌بندی این محصول استراتژیک شود.

وی اضافه کرد: سه ایستگاه فرآوری زعفران شهرستان گناباد در بخش مرکزی، کاخک و روستای سنو احداث خواهد شد و بعد از فرآوری زعفران به صورت بهداشتی دارای شناسنامه و کد شواری ملی زغفران نیز خواهند بود.

حسینی اظهار کرد: ایستگاه فراوری زعفران بعد از پایان زمان فرآوری که بین 30 تا 40 روز به طول می‌انجامد به مرکز مبادله زعفران تغییر خواهد کرد. /ش
منبع: ایسنا
برچسب ها: خراسان ، زعفران ، ارزآوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.