سمنان/

آخرین اخبار از کاوش در بزرگترین سایت پارینه سنگی خاورمیانه در سمنان

قدمت سایت باستانی دلازیان و میرک سمنان به 40 تا 60 هزار سال قبل می رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان ، سرپرست اداره كل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان قدمت سایت باستانی دلازیان و میرک سمنان به 40 تا 60 هزار سال قبل اعلام کرد.
 محمد طاهریان افزود: قدمت این مجموعه به دوران پیش از تاریخ و دوره پارینه سنگی و عصر حجر برمی گردد. وی از اتمام کار تعیین محدوده این سایت باستانی خبر داد و گفت: محدوده و حوزه نفوذ فرهنگی این سایت بیش از آنچه بود که تا کنون تصور می کردم. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص کاوش های انجام گرفته اخیر در این سایت گفت: کاوش های انجام گرفته در این سایت عمدتأ در سطح انجام گرفته و نیازی به کاوش های عمیق نبوده است.خوشبختانه تا کنون ابزارهای سنگی متعددی از این دوره به دست آمده که کار مطالعه بر روی آنها هم اینک آغاز شده است. طاهریان اضافه کرد: آنچه مسلم است این است که این سایت یکی از بزرگترین سایت های پارینه سنگی خاورمیانه و احتمالأ جهان است.
سرپرست اداره كل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به شناسايي و تعيين حريم تپه هاي باستاني دلازيان و ميرك سمنان افزود: هيات باستان شناسي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي به سرپرستي دكتر رضواني این سایت باستانی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. وی با بیان اینکه کار میدانی در این سایت به اتمام رسیده است ،افزود: در حال حاضر «گمانه ها» پوشانده شده و در مرحله مطالعه بر روی آثار کشف شده هستیم. اما آنچه با اطمینان می توان گفت این است که این سایت، بزرگ‌ترین و منحصر به فردترين منطقه ميراثي ايران ، خاورميانه و احتمالا جهان است. وی با بیان اینکه کمتر از یک دهه از ثبت ملی این سایت باستانی می گذرد اظهار کرد: سایت باستانی میرک سمنان یکی از غنی ترین سایت های باستانی پارینه سنگی دنیا است و آثار و ابزار متعددی از آن به دست آمده که برای اظهارنظر قطعی در مورد آنها نیازمند مطالعات بیشتر و مقایسه تطبیقی هستیم که کار آن نیز آغاز شده و مطالعه بر روي ابزار براي تعيين كاربري و قدمت آثار در حال انجام است. وی این سایت باستانی را یکی از بکرترین سایت های پارینه سنگی جهان خواند و تصریح کرد: این سایت بر خلاف بیشتر سایت های باستانی تاکنون بکر مانده و از آنجا که از محدوده شهر فاصله داشته و در بیابانهای سمنان واقع شده هیچ گونه ساخت و سازی در آن انجام نگرفته حتی جاده ای از آن نگذشته است و لذا از این جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی ادامه داد: این سایت مربوط به دوره ای است که انسانها به صورت گروهی و در کوهها و دشت ها زندگی می کرده اند و تکنولوژی آنها منحصر به ابزار شکار می شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر آثار کشف شده در آزمایشگاهها مورد مطالعه قرار گرفته و ممکن است چنانچه نیازی احساس شود برخی برای مطالعه بیشتر برخی ابزار و آثار کشف شده به برخی مراکز دانشگاهی خارج از کشور ارسال شود. طاهریان همچنین گفت: پیش بینی می شود مرحله اول کار مطالعات بر روی این سایت تا دو ماه دیگر به اتمام برسد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.