اهواز؛

ضرورت کاوش های باستان شناسی در محوطه باستانی ایوان کرخه

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه بر ضرورت انجام کاوش های باستان شناسی به منظور تعیین عرصه شهر باستانی ایوان کرخه در شوش تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، یعقوب زلقی، مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه گفت: محوطه باستانی ایوان کرخه که به شماره 47 در سال 1310 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است در 20 کیلومتری شمال غربی شهر شوش واقع شده و یکی از بزرگ ترین شهرهای مدفون شده ساسانی است که تنها بخش اندکی از بنای این شهر باستانی باقی مانده است.

وی افزود: این بازدید میدانی با حضور ' مهدی رهبر ' پیشکسوت باستان شناسی انجام شد.

زلقی بیان داشت: در این بازدید که با هدف آسیب شناسی محوطه باستانی ایوان کرخه انجام شد موضوع انجام کاوش های باستان شناسی پس از انجام کاوش در محوطه باستانی جندی (گندی) شاپور دزفول مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه همچنین با اشاره به تخریب صورت گرفته در محوطه ایوان کرخه ناشی از جنگ ، دخل و تصرف کشاورزی و اجرای طرح های راهسازی در حریم این محوطه باستانی اظهار کرد: در این راستا از اوایل امسال هرگونه عملیات کشاورزی در این محوطه باستانی ممنوع شده است.

وی محوطه ایوان کرخه را حدود 500 هکتار عنوان کرد و اذعان داشت: متاسفانه 100 هکتار از عرصه این محوطه باستانی از سال 1374 به زیر کشت محصولات کشاورزی رفته است که از ابتدای امسال هرگونه کشت در این محوطه ممنوع اعلام شد.

یعقوب زلقی گفت: آخرین حفاری در محوطه ایوان کرخه مربوط به دهه 50 می باشد که توسط رومن گیرشمن باستانشناس فرانسوی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این محوطه تاریخی نیاز به مرمت و کاوش دارد تصریح کرد: برنامه کاوش کاوشگران ایرانی از محوطه ایوان کرخه نیز در دست بررسی است.

بسیاری از آثار شهر باستانی ایوان کرخه و تپه‌های اقماری زیر انباشت رسوبات طبیعی مدفون شده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار