"چوگان" از سوء مدیریت قبلی سازمان میراث فرهنگی به "آذربایجانی ها" رسید

وقتی تمام افتخار رییس یک سازمان برپایی همایش و جشنواره یا انتقال بخش‌های مختلف به شهرستان‌ها با هزینه‌های گزاف باشد کشورهای دیگر به سرعت گوی سبقت را ربوده و خود را سریع تر به مقصد مورد نظر می‌رسانند.

به گزارش حوزه میراث باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زمانیکه در بر روی پاشنه جابجایی ها و انتقال بازی ها بچرخد و تمام افتخار رییس یک سازمان عریض و طویل برپایی 54 همایش و جشنواره در مدت 8 ماه ریاست و افتخار رییس دیگرش انتقال بخش های مختلف و تخصصی سازمان به شهرستانها با هزینه های گزاف باشد نتیجه این می شود که کشورهای دیگر به سرعت گوی سبقت را ربوده و خود را سریع تر به مقصد و هدف مورد نظر برسانند.
 
اصرار بر کنار گذاشتن کارشناسان زبده سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری و اهمیت ندادن به نظرات تخصصی کارشناسان در بخش های مختلف میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری باعث شد تا پرونده ثبت میراث ناملموس "چوگان" که در واقع متعلق به ایران است در یونسکو به نفع کشور آذربایجان در آستانه ثبت قرار گیرد.
 
واقعیت این است که گزارش 100 روزه رییس جمهور نیز که در رسانه ملی مورد نقد جریان افراطی قرار گرفت مبنی بر اینکه چرا رییس جمهور به تبیین وضع کشور و دولت در دوره قبل پرداخته مانند پرونده چوگان است که اگر واضح برای مردم تبیین نشود اینطور به نظر می رسد که کم کاری هایی در دولت تازه نفس تدبیر و امید اتفاق افتاده و این مهم مناسب وجهه و جایگاه بین المللی کشورمان نیست.
 
بدون شک رفع بسیاری از کاستی هایی که در اثر سوء مدیریت به جامعه تحمیل شده است، جزو عملکردهای مثبت دولت فعلی محسوب می شود؛ بنابراین چرا باید مردم از دانستن این واقعیات محروم بمانند؟!  
 
پرونده ثبت "چوگان" نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ پرونده ای که بر اساس نظرات کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی به دلیل سوء تدبیر مدیران سابق این حوزه درسازمان میراث فرهنگی تا آنجا مغفول و مهجور واقع شد که کشور"آذربایجان" از این غفلت سوء استفاده کرده و پرونده ای کامل تر و جامع تر را به یونسکو رساند!
 
بر اساس قوانین ثبت میراث ناملموس در فهرست آثار جهانی یونسکو هر پرونده ای که قرار باشد به ثبت برسد از 8 ماه قبل بر روی سایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) به نمایش گذاشته می شود؛ در این راستا پرونده "چوگان" نیز بر روی سایت این سازمان تخصصی قرارگرفت اما متاسفانه این موضوع مورد بی توجهی و بی اهمیتی مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری واقع شد.  
 
نکته جالب توجه این است که چنین اهمال و بی تدبیری تنها به این پرونده خلاصه نمی شود بلکه بر اساس شواهد و نظرات متخصصان و کارشناسان میراث فرهنگی کشور پرونده طب سنتی نیز بر اثر پافشاری مدیران پیشین سازمان، ناقص و به دور از اظهار نظرهای دقیق و اصولی به یونسکو ارسال شد و این میراث معنوی کشورمان را با تهدیدات جدی مواجه کرد.
 
با این حال ثبت پرونده "چوگان" در فهرست میراث ناملموس یونسکو به نام کشور آذربایجان نافی ثبت این پرونده از سوی ایران در یونسکو نخواهد بود و ما می توانیم پرونده ثبت جهانی بازی "چوگان"را سالهای آینده به نفع کشور خودمان برای یونسکو ارسال کنیم، چرا که قواعد ثبت میراث ناملموس مانند میراث ملموس محدود و مختص شرایط زمانی و مکانی خاص نیست.
 
در این میان نمی توان از قصور و خطای کشور آذربایجان هم چشم پوشی کرد؛ چرا که در مستندات ارسالی این کشور به یونسکو، "چوگان" به عنوان بازی آذری "قره باغ" معرفی شده است و در کمال شگفتی در نماهنگ ساخته شده برای اثبات دعوی آذری بودن "چوگان"، در حالی از اشعار و نقاشی های مینیاتور ایرانی استفاده شده که حتی یک بار از ایران و تاریخچه بسیار کهن چوگان درکشورمان و برخی کشورهای همجوار که در این میراث ناملموس با یکدیگر سهیم بوده اند نامی به میان نیامده است.
 
با این اوصاف و ضمن احترام به فرهنگ و تاریخ جمهوری آذربایجان، مراتب اعتراض ایران از سوی رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری نسبت به کاندیداتوری بازی چوگان به عنوان میراث ناملموس جمهوری آذربایجان و نادیده گرفتن حقوق دیگر کشورهای مشترک در این پرونده اعلام شد.

انتهای پیام/ اس
برچسب ها: میراث ، چوگان ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار