وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

نیازمند آیین نامه جدید در گرند پژوهشی هستیم

با توجه به وجود 25 هزار دانشجوی دکتری در کشور باید براساس برنامه به صورت ماهانه مبالغی به دانشجویان دکتری جهت تامین زندگی داده شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، رضا فرجی دانا وزیر علوم تحقییقات و فناوری در نشست معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها که در سالن اجلاس برگزار شد، طی سخنرانی گفت: دانشگاه انسان ساز و دانشگاه پدید آورنده فکر نو از فرایند پژوهش می تواند به این اهداف برسد چنانچه فرایند آموزش و پژوهش از پژوهش خوب نشات می گیرد و ذپرداختن به پژوهش کار بزرگی است. 

وی به بحث بودجه پژوهشی اشاره کرد و گفت: یکی از ضروریات ما بودجه پژوهشی است که آن میزان که نیاز است اختصاص داده نمی شود چنانچه در حال حاضر کمتر از 10 درصد بودجه دانشگاهها به امر پژوهش اختصاص می یابد و باید ردیف مستقلی در دانشگاهها تعیین شود و معاونت پژوهشی دانشگاهها مسول اختصاص این ردیف مستقل بودجه باشد تا براین اساس مبالغ لازم صرف پژ وهش شود 

فرجی دانا تصریح کرد: در حال حاضر مساله ای مانند تغذیه کمر دانشگاهها را شکسته است. 

وی تصریح کرد: متاسفانه پژوهش در الویت قرار ندارد چنانچه دانشجویان دکتری مهمترین نیروی انسانی به حساب می آید و باید شرایطی ایجاد شود تا بتوانیم پرداخت ماهانه به دانشجویان دکتری داشته باشیم تا این افراد بتوانند زندگی کنند .

فرجی دانا در ادامه به تعداد دانشجویان در حال حاضر که در مقطع دکتری در کشور مشغول تحصیل هستند اشاره کرد و گفت: در سال 1384 تعداد دانشجویان مقطع دکتری تنها 12هزار دانشجو بوده است در حالی که هم اکنون تنها 25 هزار دانشجو دکتری در کشور مشغول تحصیل هستند بنا براین باید شرایط آسودگی نسبی داشته باشند بنابراین از محل گرند اساتید دانشگاهی مبالغی دریافت کنند و حتی اگر دانشجو در پژوهش کاربردی فعالیت دارد باید از محل قرار داد این پژوهشها به دانشجواختصاص یابد. 

وی در ادامه گفت: ما باید آئین نامه ها را اصلاح کنیم تا پژوهش جایگاه خود را به عنوان ضرورت پیدا کند و ما در جهت اصلاح آیین نامه گام برمی داریم. 

وی در ادامه در خواست خود را از معاونین پژوهشی مطرح کرد و اظهار داشت: در خواست از معاونین پژوهشی در زمینه تولید علمی است که آن را کاهش ندهند اما به  کیفیت مقالات توجه کنیم چنانچه مقام معظم رهبری تاکید کردند تولید علم نباید کاهش یابد اما باید در کنار تولید علم موضوع کاربردی سازی تحقیقات مد نظر قرار بگیرد همان گونه که تشویقهایی برای تولید علم در نظرگرفته می شود باید مشوق هایی برای پتنت در نظر بگیریم چانچه در حوزه گرند پژوهشی به گروهی از آیین نامه جدید نیاز داریم و شاخص تغییر کند و باید نگاه جدید ایجاد شود. 

وی در ادامه به بحث استاد محوری در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: راه ما استاد محوری است و باید به جایی برسیم که امضا استاد اول و آخر باشد چنانچه استاد محوری سالها در حوزه های علمیه مدنظر قرار گرفته و ما از آن باید درس بگیریم البته استاد محوری را غربیها از ما گرفتند اما هم اکنون خودمان این موضوع را فراموش کرده ایم. 

فرجی دانا تصریح کرد: در خصوص بحث موضوعات منطقه ای باید بگویم که دانشگاهها موضوعات منطقه ای را باید مد نظر قرار دهند و باید باری از دوش منطقه بردارند و اگر کسی در موضوعات منطقه ای فعالیت می کند باید گرند پژوهشی آن 2 برابر شود چنانچه در این میان دانشگاهها با کشورهای حاشیه باید مبادلات بین المللی داشته باشند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار