چهل ساله ها بیشتر مراقب این علائم باشند

این بیماری بیشتر جنبه اکتسابی دارد و به علت وجود بیماری‌های زمینه ای فرد دچار آلدوسترون نمی شود، همچنین ارث و تغذیه هم نقش بسیار کمی در بروز این بیماری دارند.

محمد پژوهی متخصص داخلی، فوق تخصص غدد و استاد علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نارسایی غده فوق کلیه به علت های مختلف ایجاد می شود، از جمله آن عفونت های مختلف بدن یا غده های مختلف که ممکن است خود به خود به وجود بیاید و یا غده های سرطانی که از جایی دیگر به این قسمت پخش می شود.

یکی از مهمترین هورمون‌هایی که در بدن ترشح می شوند هورمون کرتیزول و آلدوسترون است که هردو تنظیم آب و الکترولیت‌های بدن را به عهده دارند یک مقدار سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند که وقتی با اختلال مواجه شوند، آب و الکترولیت بدن به هم می خورد، فشار خون شدیدا پایین می آید که اگر حاد باشد بیمار ممکن است ظرف چند ساعت جان خود را از دست بدهد.

پژوهی درباره علائم این نارسایی گفت: کاهش شدید فشار خون، تغییر رنگ پوست، لاغری بیش از حد و همچنین ضعف شدید از علائم وجود این بیماری است. اما به این معنا نیست که افراد چاق دچار این بیماری نمی شوند، بلکه افراد چاقی که به این بیماری مبتلا می شوند، بسیار ضعیف و لاغر می شوند، زیرا آب بدن از دست می رود و سوخت و ساز دچار مشکل می شود.

پژوهی اذعان داشت: بیماری زمینه ای وجود ندارد که منجر به آلدوسترون شود، ارث و تغذیه هم بسیار کم تاثیر است و بیشتر اکتسابی است.

وی گفت: عکس، MRI و سی تی اسکن از عروق فوق کلیه و همچنین آزمایش های هورمونی و تستی که از طریق دارو انجام می شود که در این تست دقت می شود که آیا غده تحریک می شود یا خیر، از راههای تشخیصی این بیماری است، که اگر با دارو تحریک شد بیانگر این است که یعنی هورمون ترشح می کند، اما اگر هورمون ساخته نشده متوجه می شویم این بیمار نارسایی غده فوق کلیوی دارد.

راه درمانی که برای این بیماران صورت می گیرد، این است که هورمونهایی که بدن نمی تواند بسازد از بیرون به صورت دارو به آنها داده می شود و چون معولا این غده ها به طور کال از بین می روند و قابل برگشت نیستند، پس بیمار باید تا آخر عمر استفاده کند.

این متخصص در رابطه با سن شیوع این بیماری گفت: معمولا سنین بین پانزده تا شصت سالگی به این بیماری مبتلا می شوند که حداکثر شیوع بین چهل تا پنجاه و پنج سالگی است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ارث ، بیماری ، نارسایی ، غدد ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار