ذره‌بین باشگاه خبرنگاران بر فعالیت احزاب سیاسی در آذر ماه 1392؛

خودنمایی فضای باز سیاسی/ لیدری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر مجلس خبرگان/ رویای کودکانه یک تئورسین اصلاحات

آنچه در گزارش زیر جمع‌آوری شده است، چکیده‌ای از عملکرد احزاب و تشکل‌های سیاسی در آذر ماه سال جاری است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، در پی  تاکیدات رئیس‌جمهور منتخب بر اجرای قانون در مورد احزاب و فضای باز سیاسی، امیدها به پایان فصل خزان احزاب فزونی یافته و بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال جاري، گروه‌های سیاسی فعاليت‌هاي خود را وارد فاز جديدي کردند،  به همین منظور  بنا داریم با بررسي وقايع،  فعاليت‌ها و عملکرد احزاب و جريان‌هاي سياسي کشور در پايان هر ماه گزارشي را از عملکرد آنها ارائه کنیم.


گزارش زیر چکیده‌ای از عملکرد احزاب در آذر ماه است:


فضای باز سیاسی در کشور خودنمایی می‌کند

تا چندی پیش که بی‌مهری دولت سابق و اعمال محدودیت برای احزاب واکنش بسیاری از شخصیت‌های سیاسی را برانگیخت، در مقابل، وعده‌های دولت تدبیر و امید، چهره غبارگرفته احزاب را درخششی دوباره بخشید تا جایی که تمامی فعالان سیاسی به امید دیدارشان با "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" وزیر کشور لحظه‌شماری می‌کنند، تا از این طریق با طرح مطالبات، دیدگاه‌ها و چگونگی فعالیت‌های سیاسی به عنوان نهادهای مدنی و تاثیرگذار در جامعه به ایفای نقش بپردازند و حالا باید منتظر ماند و محتوای وعده‌ای را که  "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" وزیر کشور پیرامون دیدار با جریانات مختلف سیاسی داده  را مشاهده کرد و دید تا چه اندازه موج جدیدی در میان سیاسیون حزبی ایجاد می‌کند؟





آقای نوری ارتقای کیفیت یا تعدد احزاب؟

حفظ و تقویت قدرت سیاسی حاکم، هدف احزاب در گذشته بود؛ احزابی که  در همان زمان تعداد زیادی نداشتند، اما شناسنامه‌دار بودند، این درحالی است که امروزه با تعدد گروه‌های سیاسی مواجهیم که برخی از آن‌ها حتی نام آشنایی برای فعالان سیاسی نیستند؛ و اینک خطاب ما به"عبدالله نوری" وزیر پیشین دوره اصلاحات است که تکثر احزاب با دیدگاه‌های متفاوت را در جهت تقویت احزاب قدرتمند در کشور می‌داند، سوال این جا است؛ آقای نوری ارتقای کیفیت احزاب موجود یا تعدد آن‌ها؟





طراوتی دیگر از سوی بنیاد باران
 
این‌بار قرعه گمانه‌زنی اصحاب رسانه به نام  رئیس جدید بنیاد باران افتاد، هرچند استعفای "محمدرضا عارف"  از شایعات داغ  آن روز‌ها بود، اما صحت این خبر مشخص نشد، و به گفته رسولی فعالیت عارف در بنیاد امید ایرانیان موجب عدم کاندیداتوری مجدد آن‌ در هیئت مدیره بنیاد باران است؛ اما این‌بار"جواد امام" معاون وزیر نیرو در دوران اصلاحات به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد باران به اتفاق آراء از سوی اعضای هیئت مدیره به مدت ۴ سال انتخاب شد.





آیا طرح جنجال‌برانگیز جمعیت و تعالی خانواده ناکام می‌ماند؟

به موجب این طرح  از استخدام  زنان جلوگیری و زنان مجرد در پائین‌ترین درجه اشتغال قرار می‌گرفتند، که با واکنش‌های بسیاری از زنان فعال کشور مواجه شد، هرچند هدف این طرح در راستای افزایش جمعیت بود، اما سؤال این جا است که آیا راه‌کار رشد جمعیت ایجاد محدودیت برای بانوان است؟ در این صورت پاسخ خانواده‌های آرزومندی را که 20 سال برای فرزند دختر خود تلاش کرده‌اند چه کسی می‌دهد؟و تکلیف آمار60 درصدی دانشجویان دختر چه می‌شود؟ با وجود این پرسش‌ها بررسی طرح مذکور در کمیسیون‌های مجلس پایان گرفته و منتظر حضور در صحن علنی است.





آغوش باز روحانیون برای طرح معاونت روحانیت در نهاد ریاست‌جمهوری

ارتباط حسنه میان حوزه و دولت وجود طرحی در این زمینه را نیازمند می‌کرد، طرحی که با استقبال حجج اسلام مواجه شد و آن را امر مبارکی تعبیر کردند. رابطه دولت و روحانیت که امروزه به عنوان کانال جلب اعتماد مردم از سوی آن‌ها مطرح می‌شود، برنامه‌ریزی و بکارگیری شخصیتی ارزشمند در این سمت را می‌طلبد تا مردم دغدغه‌های خود را به روحانیتی که مامن و پناهگاه آنان است، منتقل کنند.

درپی گشایش مسیر دیپلماسی؛ آیت‌الله هاشمی برای سفر به عربستان ابراز تمایل کرد

دیپلماسی دولت یازدهم پس از مذاکرات ژنو این‌بار در کشورهای منطقه سایه انداخته؛ تنها چند روز پس از بازگشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی از نخستین سفرش به نیویورک، اخباری مبنی بر سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عربستان و شرکت در مراسم حج تمتع در فضای مجازی انعکاس یافت، در این بین و پس از منتفی شدن سفر دکتر  روحانی به عربستان، زمزمه‌های دیگری از سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ریاض نیز شنیده شد، که وی در مصاحبه با روزنامه "فایننشال تایمز" انگلیس نسبت به سفر به عربستان به منظور بهبود روابط تهران - ریاض اعلام آمادگی کرد.






خانه کارگر، کلیددار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

فصل تعویض ریاست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رسید؛ این جریان اصلاح‌طلب چند روز پیش با مدیریت "حسین کمالی"  دبیرکل حزب اسلامی کار اداره می‌شد، که کلید آن در پی تغییرات دوره‌ای در اختیار خانه کارگر قرار گرفت.





چهل‌روز از درگذشت حبیب امام و رهبری گذشت/ یاران پیر مؤتلفه یادمان می‌سازند


21 آذر ماه که رسید اندوه دوباره یاران "مرحوم عسگراولادی" در غم از دست دادن وی تازه شد، دبیرکل فقیدی که در بیان اکثر فعالان سیاسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب شخصیت کم‌نظیری داشت؛ مراسم اربعین پیر مؤتلفه با حضور اکثریت شخصیت‌های سیاسی از جمله وزیر نفت، رئیس مجلس شورای اسلامی،نایب‌رئیس و نمایندگان مجلس و ...با همان شکوه مراسم تشییع برگزار شد.

به منظور بزرگداشت شخصیت‌ والای حبیب‌اله عسگراولادی ستادی متشکل از همکاران وی در کمیته امداد و تعدادی از اعضای حزب مؤتلف اسلامی تشکیل شده که قرار است بنیادی را به نام خود مرحوم تاسیس کنند.





تلاش مجمع روحانیون مبارز در لیدر کردن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

فعالان سیاسی اصلاح‌طلب که این‌روزها بازار فعالیتشان داغ‌تر شده از سرلیستی "آیت‌الله هاشمی" برای ریاست مجلس خبرگان رهبری صحبت می‌کنند، در این میان مجمع روحانیون مبارز در تلاش هستند تا در این انتخابات هاشمی رفسنجانی را به عنوان لیدر خود قرار دهند.

اعضای این مجمع تصمیم گرفته‌اند، بر روی فرزندان برخی علما و آیت‌الله‌زاده‌ها سرمایه‌گذاری کرده و این درحالی است که آنان همین که اقلیتی قوی را به دست بگیرند خوشحال می‌شوند.


ابراز امیدواری ولایتی برای آینده  کشورمصر/ تاثیر انقلاب اسلامی از زبان نخبگان مصری

هفته گذشته بیش از 30 نفر از نخبگان و اندیشمندان مصری میهمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند، در این نشست"علی‌اکبر ولایتی" رئیس جدید مرکز با ابراز امیدواری از آینده مصر، این کشور را مرکز فرهنگ و تمدن معرفی کرد. در این نشست اندیشمندان مصری دیدگاه‌های خود را پیرامون نقش اثرگذار انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه بیان کردند.



"محمدرضا باهنر" دبیرکل جدید جبهه پیروان خط امام و رهبری

پس از کش و قوس‌های فراوان از سوی شورای مرکزی جبهه پیروان در انتخاب دبیرکل جدید، سرانجام "محمدرضا باهنر" به اتفاق آرا ریاست این جبهه را به دست گرفت، این انتخاب که گمانه‌زنی‌های بیشماری را به دنبال داشت و همه به نوعی از انتخاب باهنر به این سمت متفق‌القول بودند، درحالی بودکه دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین پس از درگذشت مرحوم عسگراولادی از دبیرکلی نمادین وی سخن گفته بود؛ باهنر در اولین نشست خبری جبهه پیروان از آینده جبهه و لزوم تلاش برای همگرایی جریان راست سنتی گفت.


 






سخنانی با رویای کودکانه/ آقای "حجاریان" بیراهه می‌روی

نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند؛ این اظهارات اخیر "سعید حجاریان" است، که مبنای مشخصی نداشته و واکنش‌ فعالان سیاسی را به شدت برانگیخته است.

این سخنان که جنسی کودکانه دارد بر مبنای صحبت کارشناسان هدفی جز انحراف افکارعمومی ندارد و در جهت تزلزل پایه‌های انقلاب اسلامی ریشه‌ای تلاش می‌کند که تاکنون ثمربخش نبوده است، آقای حجاریان دم از تغییر قانون اساسی می‌زند که از مترقی‌ترین قوانین دنیاست، براستی انحراف افکار جمعیتی آگاه و با بصیرت بیراهه است.





وقتی اظهارنظر سریع‌القلم، صدای ضد انقلاب را در‌می‌آورد


هنوز چند روزی از اظهارات جنجال‌آفرین "حجاریان" نگذشته  و سخنان خارج از چارچوب این تئورسین اصلاحات در بیان فعالان سیاسی گرم بود تا اینکه "محمود سریع‌القلم"، مشاور حجت‌الاسلام حسن روحانی در برنامه‌ای که توسط موسسه فرهنگی امام موسی صدر تدارک دیده شده بود، به نقد پوپولیسم پرداخت.

سریع‌القلم که از وی به عنوان استراتژیست اصلی دولت یازدهم نام برده می‌شود، حمایت عموم مردم ایران از برنامه هسته‌ای کشورمان را نشانه عدم تربیت صحیح جامعه و رشد پوپولیسم دانسته و ضمن اهانت به مردمی که دارای شغل‌های با اعتبار پایین هستند، گفته است: «تربیت عقلی در خانواده و مدرسه بسیار ضعیف است، در نتیجه ما احساسی، غریزی و پوپولیستی تربیت می‌شویم. صدا و سیمای ما هم متاسفانه به این جریان کمک می‌کند. از یک لبوفروش یا راننده تاکسی که تمام روز را سرگرم حل مشکلات معیشتی‌اش است، درباره جریان هسته‌ای نظرخواهی می‌کند. بنابراین صدا و سیما اصالتا یک نهاد پوپولیستی است و به جلوگیری از رشد عقلی و استدلالی جامعه کمک می‌کند».

مشاور رئیس‌جمهور همچنین در اظهاراتی که ناشی از علاقه قلبی وی به زبان انگلیسی بود، کسی را که زبان انگلیسی نمی‌داند، بی‌منطق خطاب می‌کند!

این اظهرات که بازتاب بسیاری در رسانه‌های داخلی داشته، صدای ضد انقلاب‌ها را هم درآورده و آنان را نیز به جمع معترضان کشانده است؛ یکی از سایت‌های ضدانقلاب در این خصوص می‌نویسد: موضوع برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی یک مسئله ملی است؛ این برنامه و تبعات آن از جمله تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و وضع معیشت یکایک شهروندان اثری مستقیم گذاشته‌است. بنابراین این حق شهروندان است که درباره‌ آن اظهارنظر کنند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار