مسافران احتمالی جام جهاني / علی کریمی

محمد علی کریمی پاشکی، متولد 17آبان 1357 که بیشتر با نام علی کریمی شناخته شده، بازیکن فوتبال ایرانی، هم اکنون عضو باشگاه تراکتورسازی تبریز است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، علی کریمی جزء بازیکنان مؤثر تیم فوتبال تراکتورسازی است. بر این اساس این احتمال وجود دارد که در لیست کی‌روش برای جام جهانی 2014 برزیل حضور داشته باشد.



به بهانه حضور احتمالی کریمی در جام جهانی 2014 برزیل زندگی نامه این بازیکن را مورد بررسی قرار دادیم که در ذیل از نظر خواهیم گذارند.

علی کریمی در 17 آبان سال 57 در کرج، در یک خانواده 7 نفره دارای اصالتی گیلانی( 4 پسر و یک دختر) به دنیا آمد. والدین کریمی در ابتدا علاقه مند بودند که او دکتر یا مهندس شود اما کریمی معتقد است که هر انسانی باید به دنبال استعداد خودش برود و این موضوع را در مورد فرزندانش همه صادق می‌داند.

در نتیجه وی با مدرک دیپلم تحصیلات خود را به پایان رساند تا به شکوفا کردن استعدادش در فوتبال بپرازد.
کریمی به جز فوتبال به والیبال ساحلی نیز علاقه دارد. وی طرفدار تیم آرژانتین است و دوست دار بازی دیگو مارادونا است. کریمی دوست دار کمک به کودکان است و قصد دارد پس از بازنشستگی از فوتبال به دفاع از حقوق اساسی کودکان بپردازد.
کریمی از سال 1377 در تیم ملی حضور دارد و با 127 بازی ملی و 38 گل ملی سومین بازیکن ایرانی از نظر تعداد بازی ملی و همچنین سومین گل زن برتر تاریخ فوتبال ایران به شمار می‌رود.

وی در سال 2004 توانست آقای گل جام ملت‌های آسیا را به دست آورد و جایزه بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا را نیز در همان سال کسب کرد.
مجله معتبر کیکه آلمان در سال 2004 پس از بازی درخشان این بازیکن در مقابل تیم ملی فوتبال آلمان ، وی را مارادونای آسیا نامید.



کریمی در دریبل زنی مهارت دارد و در کنار زین الدین زیدان و رونالدینهو از سوی سایت فیفا به عنوان یکی از نامزد‌های سلطان دریبل جهان در سال 2005 انتخاب شد.
کریمیی فوتبال خود را از نوجوانان نفت تهران شروع کرد.وی سپس به نوجوانان سایپا پیوست و بعد از آن به فتح تهران منتقل شد و خدمت سربازی خود را در این باشگاه گذراند.
او به همراه برادر بزرگترش فرشید، از شهرک مارلیک کرج در تمرینات فتح حضور پیدا می‌کرد.

در ابتدا مبلغ قرارداد فرشید بیشتر از او بود ولی درخشش علی در تیم فتح موجب شد که بارها حسین شمس ( سرمربی وقت تیم فتح) از آینده‌ای درخشان برای او سخن به میان آورد. کریمی از تیم فتح به طور جدی وارد فوتبال شد و به فوتبال ایران معرفی گشت.

در بازی‌های سالنی افراد زیادی بر روی تعداد گل‌ها و پاس گل‌های او شرط بندی می کردند، چرا که کریمی در دریبل زنی قهار بود، همین امر موجب شد که به همراه حسین شمس برای کمک به تیم ملی فوتبال ایران، به محل برگزاری اردوی آماده سازی تیم ملی، در بروجرد که زیر نظر تومیسلاوایویچ برگزار می‌شد برود تا از او تست گرفته شود، اما ایویچ نپذیرفت که از وی تست بگیرد.

در فینال مسابقات فوتسال جام رمضان، در بهار سال 1377 تیم فتح به مصاف استقلال تهران رفت، تیم فوتسال استقلال تمامی بازیکنان اصلی خود ازجمله، ورمزیار، مهرانپورو نوری را در اختیار داشت و در مقابل تیم فتح بازیکنانی همچون بابک معصومی و علی کریمی را در نزدیک خود می‌دید.

کریمی پس از به ثمر رساندن یکی از گل‌های تیم فتح در سالن 12000 هزار نفری آزادی تهران برای تماشاگرانی که علیه او فحاشی کردند دست تکان داد و آنها را به آرامش دعوت کرد.

درخشش کریمی در این مسابقات موجب شد مورد توجه باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس قرار گیرد و امیر عابدینی ( مدیر عامل وقت باشگاه پرسپولیس ) بلافاصله پس ازآماده شدن کارت پایان خدمت کریمی، او را به پرسپولیس آورد تا برای این تیم به میلان برود.

علی کریمی در خرداد سال 77 برای اولین بار به پرسپولیس پیوست و اولین بازی رسمی خود را برای این تیم در تاریخ 22 شهریور 77 در مقابل پلی‌اکریل اصفهان " هفته نخست لیگ آزادگان " انجام داد.

کریمی در چهارمین بازی برای پرسپولیس اولین گل خود را برای این تیم در مقابل سایپا در تاریخ 10 مهر77 به ثمر رساند ویک روز بعد از سوی منصور پورحیدری به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد.

او در 13 بازی برای پرسپولیس در جام باشگاه‌های آسیا به میلان رفت و زننده تک گل پیروزی بخش پرسپولیس در مقابل سوون سامسونگ کره جنوبی در دیدار رده‌بندی بود.
کریمی توانست دو بار با این تیم به مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا دست پیدا کند.

در فاصله سال‌های 77 تا79 کریمی توانست به همراه پرسپولیس رکورد 33 بازی بدون شکست و 14 برد متوالی در لیگ آزادگان را به ثبت برساند.

*** الاهلی

علی کریمی در سال 2001 به رغم داشتن پیشنهادهایی از تیم‌های اروپایی به خاطر نزدیکی ترجیح داد و آسیا بماند و به الاهلی امارات پیوست این باشگاه اماراتی توانست در اولین فصل حضور کریمی اولین جام خودش یعنی جام امیر را در فصل 2001-2002 فتح کند، که کریمی زننده یکی از 3 گل الاهلی امارات در فینال بود او فصل بعد به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات برگزیده شد.

کریمی در سال 2003 به عنوان بهترین بازیکن لیگ امارات انتخاب شد علی رغم پیشنهاد از تیم‌های مطرح اروپایی بار دیگر قراردادش را با الاهلی تمدید کرد.
او در سال 2004 توانست 14 گل برای تیمش به ثمر برساند.
کریمی در سال 2005 از الاهلی جدا شد وبه بایرن مونیخ پیوست.



*** بایرن مونیخ

علی کریمی در سال 2005 در حالی که مورد توجه تیم‌های مطرحی چون رئال مادرید اسپانیا، آ.اس رم و یوونتوس ایتالیا قرارداشت، به عنوان دومین خرید بایرن مونیخ پس از فیلیپ لام به این تیم آلمانی که سومین تیم برتر رنکینگ باشگاهی جهان در آن مقطع زمانی بود پیوست.
کریمی از همان ابتدای فصل خود را در ترکیب بایرن مونیخ جا انداخت و پس از گذشت 2 هفته از شروع بوند سیلگا به عنوان هشتمین بازیکن برتر این لیگ معرفی شد.
کریمی اولین بار در مردادماه سال 84 در جام اتحادیه آلمان مقابل اشتوتگارت برای بایرن مونیخ به میلان رفت ودر هفته دوم بوند سیلگا اولین گل خود را در بایرن مونیخ مقابل بایرلوکوزن به ثمر رساند ویک پاس گل نیز برای همه تیم‌هایش فراهم کرد.
وی همچنین پس از بایرن‌مونیخ با باشگاه‌های القطر، السیلیه، پرسپولیس تهران، استیل‌آذین، شالکه، پرسپولیس و همچنین تراکتورسازی قرارداد امضا کرد.



*** دعوت به تیم ملی

کریمی از لحاظ تعداد بازی‌ها و تعداد گل‌ها سومین بازیکن برتر تاریخچه تیم ملی فوتبال ایران شناخته می‌شود.



کریمی در 21 مهر 77 " 13 اکتبر 1998 " در حالیکه تنها 19 سال سن داشت برای نخستین بار پیراهن تیم ملی را در دیدار دوستانه برابر تیم ملی کویت بر تن کرد و در همان سال قهرمانی بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک را به همراه تیم ملی جشن گرفت ویکی از گل ایران در بازی فینال را در مقابل کویت به ثمر رساند.


انتهای پیام/
 
برچسب ها: کریمی ، مسافران ، بازیکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۰۷ ۱۶ دی ۱۳۹۲
علی هنوز دریبل زن اول ایران واسیا ست
آخرین اخبار