کمبود روی "جذب ویتامین A" را دچار اختلال می‌کند

یک متخصص تغذیه گفت: کمبود برخی از پروتئین‌ها و عناصر معدنی در بدن به ویژه کمبود روی، می‌‍ تواند جذب، انتقال و متابولیسم ویتامین A را دچار اختلال کند.

عماد معصومی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: کمبود ویتامین A مشکل عمده در بسیاری از مناطق جهان بوده که احتمال ابتلا به آن در کودکان بیشتر است. 

وی گفت: ویتامین A برای بدن بسیار ضروری است و علاوه بر بینایی، برای رشد و تمایز بافت‌هایی از بدن نظیر اپیتلیال و همچنین تولید مثل، تکامل جنینی و رشد استخوان‌ها مورد نیاز است. 

معصومی با بیان این‌ که کمبود ویتامین A در بدن عوارض زیادی دارد، تصریح کرد: هر عاملی که موجب شود جذب، انتقال و متابولیسم ویتامین A در بدن دچار اختلال شود، در واقع عاملی است برای کمبود ویتامین فوق و بروز عوارض جسمی ناشی از آنکه باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: کمبود برخی از پروتئین‌ها و عناصر معدنی در بدن به ویژه کمبود روی، می‌تواند جذب، انتقال و متابولیسم ویتامین A را دچار اختلال کند. 

معصومی یاد آور شد: گوشت، جگر، تخم مرغ و غذاهای دریایی منابع غنی روی هستند. 

وی خاطرنشان کرد: دستگاه تنفسی، پوست، دستگاه گوارشی و غده عرقی بیش از سایر قسمت‌های بدن تحت تاثیر کمبود ویتامین A قرار می‌گیرند. 

معصومی با اشاره به اینکه در تعیین کفایت در بافت ویتامین A هم رتینول و هم کاروتنوئید‌ها باید در نظر گرفته شوند، اظهار داشت: در افرادی که به طور عمده غذاهای گیاهی مصرف می‌کنند، بتاکاروتن و سایر پیش سازهای ویتامین A منابع اصلی این ویتامین در رژیم غذایی هستند. 

وی گفت: جگر، کره، پنیر، زرده تخم مرغ، خامه، قلوه، شیر غنی شده، سبزی‌ها و میوه‌ها و ماهی، منابع غنی و خوبی برای تامین ویتامین A هستند که باید در رژیم غذایی به میزان کافی و مورد نیاز وجود داشته باشند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار