مهمترين رخدادهاي سال 2013 ميلادي/ توافق هسته‌ای ژنو در صدر اخبار

سال 2013 در حالی به واپسین روزهای پایانی خود می‌رسد که مناطق مختلف جهان در این سال شاهد وقوع رویدادها و حوادث تلخ و شیریني درعرصه های گوناگون بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  به نظر مي رسد توافق هسته اي ژنو ميان ايران و گروه 1+5 مهمترين اتفاق سال 2013 ميلادي باشد. سعي داريم در اين گزارش به صورت ماه به ماه به مرور مهمترين حوادث و رخداد هاي سال 2013 ميلادي بپردازيم.

ژانویه
- ورود رژیم صهیونیستی به عرصه بحران سوریه
- آغاز مداخله نظامی پنج ماهه فرانسه در درگيري هاي كشور مالی

فوریه
- کره شمالی  سومين آزمايش هسته ای زیرزمینی  خود را انجام داد كه باعث تشديد تحريم ها ي بين المللي عليه اين كشور شد 
-  پاپ بندیکت شانزدهم به خاطر کهولت سن و ناتوانی ،از سمت خود استعفا داد . و  پس از سال گرگوری دوازدهم در سال 1415 او اولين نفري بود كه چنين تصميمي گرفت.

مارس
- در تاریخ 7 مارس سال 2013 (16 اسفند سال 91) «هوگو چاوز» پنجاه و سومین رئیس جمهور ونزوئلا درگذشت. چاوز که برای چهارمین بار به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شده بود به علت ابتلا به سرطان در سن 58 سالگی درگذشت.
- کاردینال خورخه ماریو برگوگليو از آرژانتین به عنوان دويست و شصت و ششمين پاپ انتخاب شد، که  او نام فرانسیس را برگزيد . وي اولين نفر از ساكنان نيمكره جنوبي است كه به اين عنوان دست يافت.
- موافقت وزرای خارجه اتحادیه عرب با اعطای کرسی نمایندگی سوریه در این اتحادیه به مخالفان سوری
- کمیسیون عالی انتخابات در مصر موعدهای انتخابات پارلمانی را لغو کرد    كه در نتيجه درگيري هاي خونيني در اين كشور به وي‍ژه قاهره در گرفت.
- مخالفان سوری دچار چند دستگی شدند.

آوریل
- درگذشت مارگارت تاچر، اولين نخست وزير  انگلستان طي سال هاي 1979تا1990
- تبرئه مبارک از اتهام قتل تظاهر کنندگان و تداوم حبس وی به خاطر اتهامات دیگر 
- بازداشت «پرویز مشرف»، رئیس جمهور سابق پاکستان برای محاکمه در دادگاه
- صدور حکم غیابی حبس ابد برای «زین العابدین بن علی»، رئیس جمهوری مخلوع تونس

مه
- سوریه در راس رخ دادهای بین المللی قرار مي گيرد.
- وزیر خارجه سوریه تصریح می‌کند که سوریه بدون هیچ پیش شرطی در کنفرانس بین المللی ژنو 2 حاضر می‌شود.
- شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر و در آن دخالت تروریست‌های خارجی در بحران سوریه و حضور آنها در این کشور را محکوم می‌کند.

- شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه تروریستی «جبهه النصره»، وابسته به سازمان تروریستی القاعده را در لیست تحریم‌ها و مجازات‌های بین المللی قرار می‌دهد.

ژوئن
 - برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام پیروزی «حسن روحانی» در این انتخابات با کسب بیش از 18 میلیون رای
 -افشاگری های تکان دهنده ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا. اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا ضمن فرار از این کشور و پناهندگی به روسیه، با افشاسازی بیش 200 هزار مدرک در رابطه با جاسوسی سازمان های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش از مکالمات تلفنی و اینترنتی شهروندان آمریکایی و دیگر کشورها از جمله رهبران و مقامات ارشد اروپایی، آسیایی و آمریکایی رسوایی بزرگی برای دولت آمریکا رقم زد که رسانه های مختلف جهان از آن به عنوان «رسوایی قرن» نام بردند.
- در گیری‌ها میان پلیس ترکیه و تظاهر کنندگان در استانبول و نخست وزیر ترکیه می‌گوید که طرح تغییر و متحول سازی میدان «تقسیم» استانبول با وجود ادامه اعتراض‌ها ادامه خواهد یافت
- محمد مرسی، رئیس جمهوری وقت مصر از بستن سفارت سوریه در قاهره خبر داد
- شیخ حمد بن جاسم آل خلیفه، امیر سابق قطر اعلام می‌کند که آماده است، قدرت را به ولی‌عهد این کشور یعنی پسرش شیخ تمیم بن حمد منتقل کند و به طور رسمی از سمت خود کناره گیری می‌کند.
- جنبش «تمرد» مصر اعلام می‌کند که 22 میلیون امضا را کرده است که خواهان کناره گیری محمد مرسی از قدرت است و اینکه وی را رئیس جمهوری مشروع این کشور نمی‌داند.
- کاخ سفید نظام سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه گروه‌های معارض مسلح متهم می‌کند و دمشق این ادعا را رد می‌کند.

ژوييه 
انقلاب دوم در مصر
- در جريان تظاهرات گسترده در سراسر مصر، محمد مرسی، رئیس جمهور اين كشور در یک کودتای نظامی سرنگون مي شود
- انتصاب «عدلی منصور»، رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور به عنوان رئیس جمهوری موقت تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جدید در مصر
 -  بازداشت محمد مرسی و وارد آوردن برخی اتهامات به وی و ادامه درگیری‌هاي خونين بین موافقان و معارضان اخوان المسلمین 
- دادستانی مصر دستور بازداشت رهبر جماعت اخوان المسلمین و 8 نفر از رهبران این جماعت را صادر کرد.
-  کرواسی بيست و هشتمين عضو  اتحادیه اروپا می شود

- در تاریخ 22 ژوئیه 2013 (31 تیر سال 92) «آلبرت دوم» پادشاه بلژیک پس از دو دهه سلطنت از مسند پادشاهی کناره گرفت و قدرت را به ولیعهد 53 ساله اش «فیلیپ» واگذار کرد.

اوت 
حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران سوگند یاد کرد.
- دادگاه جنایی قاهره دستور آزادی حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر را صادر كرد.
- کشورهای غربی به حمله نظامی احتمالی به سوریه در پی اتهام نظام این کشور به استفاده از سلاح شیمیایی اشاره می‌کنند.
- پارلمان انگلیس با پیشنهاد دولت مبنی بر مداخله نظامی در سوریه مخالفت کرد.
- اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در امور سوريه اعلام کرد که به هیچ نشانه‌ای که ثابت کند، نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، دست نیافته است.

سپتامبر
-آنگلا مرکل برای سومین بار صدراعظم آلمان شد 
در تاریخ 22 سپتامبر 2013 (31 شهریور سال 92) "آنگلا مرکل" برای سومین دوره در انتخابات صدارتی آلمان پیروز شد. حزب تحت رهبری «مرکل» صدر اعظم وقت آلمان در انتخابات پارلمانی این کشور برای سومین بار پیاپی پیروز و آنگلا مرکل در پست خود ابقا شد.
- وزارت امور خارجه روسیه از ادله و شواهد کارشناسان در مورد جعلی بودن تصاویر حمله شیمیایی در ریف دمشق سخن به میان آورد.
- توافق آمریکا و روسیه بر خلع سلاح شیمیایی سوریه و کنار رفتن سایه جنگ
جان کری از بشار اسد خواست که برای مقابله با حمله نظامی علیه سوریه انبار سلاح‌های شیمیایی را طی یک هفته اعلام کند، سرگئی لاوروف از پیشنهادی در مورد انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه سخن گفت، ولید معلم وزیر خارجه سوریه گفت که این کشور از پیشنهاد روسیه در مورد قرار دادن سلاح شیمیایی دمشق تحت نظارت بین المللی استقبال می‌کند.

اکتبر
تعطیلی دولت فدرال امريكا :در تاریخ 1 اکتبر سال 2013 (9 مهر سال 92) باراک اوباما در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون ایالات متحده آمریکا پخش شد، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و بدین ترتیب دولت آمریکا تعطیل شد. اين تعطيلي 16 روز به طول انجاميد.
- عربستان كرسي عضویت غیر دائم در شورای امنیت را به دست آورد ولي به دليل اختلاف با ايالات متحده آن را رد كرد.عربستان اولين كشوري است كه اين كرسي را نمي پذيرد.
- ١١ اکتبر، در اسلو، پایتخت نروژ، اعلام شد که کمیته صلح نوبل، "سازمان منع تسلیحات شیمیایی" را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل برای سال ٢٠١٣ انتخاب کرده است.
- رئیس جمهوری آمریکا از امکان توسعه روابط با ایران در صورت حسن نیت رهبران آن سخن گفت.
- عضویت سوریه در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای به صورت رسمی

نوامبر
توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو پس از 10 سال مناقشه

در تاریخ 22 نوامبر سال 2013 (اول آذر 92) هیئت مذاکره کننده ایران به ریاست «جواد ظریف» وزیر خارجه و وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 (آمریکا،انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) پس از برگزاری چندین دور مذاکره در ژنو سوئیس نهایتا در بامداد 22 نوامبر به توافق داخلی بر سر برنامه هسته ای ایران دست یافتند که به یک دهه مناقشه ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای ایران پایان داد. در این توافق‌نامه حق «غنی سازی» ایران از سوی غرب تایید شده است.
- وقوع گردباد هایان ، یکی از قوی ترین طوفان های گرمسیری ثبت شده در تاریخ در ويتنام و فيليپين و كشته شدن هزاران نفر

دسامبر
در گذشت «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی و «هوگو چاوز» رئیس جمهوری ونزوئلا

در تاریخ 6 دسامبر سال 2013 (15 آذر سال 92) «نلسون ماندلا» رهبر مبارزه با آپارتاید در سن 95 سالگی درگذشت. وی نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد. ماندلا پیش از ریاست جمهوری از فعالان برجستهٔ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی بود که در این راه 27 سال زندان را متحمل شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار