مشهد/رئیس شورای ملی زعفران:

عرضه زعفرانی پاک و بدون آلودگی به جهان

رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون و در راستای تحقیقات انجام شده، زعفران صادراتی ایران بدون هر گونه آلودگی فیزیکی و شیمیایی عرضه می شود .

غلامحسین شافعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد افزود: در تحقیقی که در شورای ملی زعفران انجام شده است متوجه شدیم در گذشته مشتری های ما از زعفران ایران گلایه هایی دارند و مدعی بودند که در برخی موارد زعفران ایران دارای آلودگی های فیزیکی می باشد که بر اساس این نیازها طرح بهبود کیفیت و شناسنامه دار کردن زعفران ایران را تهیه کرده ایم .

 وی گفت: این طرح با هدف از بین بردن ناخالصی های زعفران از سال 90 در خراسان جنوبی به صورت آزمایشی اجرا شد و در سال 91 در خراسان رضوی و سپس در مقیاسی وسیع در هر دو استان اجرا شد؛ چرا که بیش از 95 درصد زعفران در این دو استان متمرکز است .

رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد : این طرح با کمک شبکه بهداشت و درمان، کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی به این صورت اجرا شد که کار جدا سازی کلاله زعفران که تاکنون عمدتا در منازل انجام می شد را به محیط های بهداشتی انتقال دادیم و به طور صد در صد موفق شدیم تمامی آلودگی ها را اعم آلودگی فیزیکی ، میکروبی و همچنین آلودگی شیمیایی را به صفر درصد برسانیم؛ چرا که در این محیط ها کارگران آموزش دیده در محیط های ضدعفونی شده ملزم به استفاده از روپوش و ماسک بودند و خشک کردن زعفران نیز برخلاف روش های سنتی با دستگاه های خشک کن صورت می گیرد که یکنواختی در عطر و رنگ را به همراه دارد .

وی تاکید کرد: از این طرح نتایج شایان توجهی کسب شد به طوری که در روش سنتی پاک کردن زعفران در منازل 9 تا 10 گرم در هر کیلو زعفران به دست می آمد و در این روش تا 14 گرم برداشت می شود و ضایعات بشدت کاهش پیدا می کند.

مهندس شافعی ادامه داد:در سال جاری این طرح آموزشی در حدود 40 روستای خراسان رضوی و 18 روستای خراسان جنوبی اجرایی شد و صادر کنندگان استان آمادگی خود را برای خرید محصول حاصل از اجرای طرح بهبود کیفیت و شناسنامه دار کردن زعفران با قیمت حداقل کیلویی 300 تا 400 هزار تومان بیشتر از قیمت محصول مشابه که به صورت سنتی تهیه شده باشد را اعلام کرده اند .

وی با اشاره به لزوم حمایت وزارت خانه های جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان و سازمان توسعه تجارت ایران و استانداری های خراسان رضوی و جنوبی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح ، سال آینده در کلیه مناطق استان و کشور شاهد ارائه بهترین و با کیفیت ترین زعفران ایران در بازار های داخلی و خارجی باشیم./س

برچسب ها: زعفران ، پاک ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.