کسب‌ و کار از جنس "اینترنتی"

اينترنت از جمله پدیده های خارق‌العاده اي جوامع مدرن امروزي است و يکي از مهم‌ترین و سودمندترین فواید آن ایجاد کسب و کار الکترونیکي مي باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،َامروز در جهان اينترنت به عنوان بستر و يکي از شاهراه هاي ارتباطي ، پذيراي بسياري از سرمايه گذاري ها و کسب و کار هاي جديد است ، اینترنت يک فرصت جديد و راهی برای امرار معاش است فرصتی که تنها با یک نگاه کارآفرینانه قابل کشف است؛یک کارآفرین مي‌تواند از این فرصت استفاده کند و به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است که  به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است، خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب و کارها نیز این فرصت را می دهد که با مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند.

 کسب و کار اينترنتي به‌عنوان موثرترين شيوه انجام كسب‌ و كار در عصري كه ارتباطات امكان زيادي را به منظور برقراري تماس و هزينه‌هاي مرتبط و انجام مبادلات بين مشتريان دارد، بازي مي‌كند.

کسب و کارهای اینترنتی بیش از 100 هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است. این نوع بازار، هیچ موقع بسته نمی شود. مشتریان می توانند به صورت 24 ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پیدا کنند. 

 در کشورمان ايران نيز با گسترش  استفاده از اين اينترنت فرصت استثناي براي سرمايه گذاران ايجاد شد و با توجه به اين فرصت شغلي در اين عرصه فعاليت و خدمات بسياري را بر روي اينترنت ارائه مي دهند .

  براساس آمار بيش از  60 درصد کسب و کارهای اینترنتی در تهران فعالیت است و مابقی آنها در شهرستانها در حال فعالیت هستند.

اصلاح نظام توزیع یکی از محورهای مهم اقتصادی است و برای اصلاح این نظام نیز 10 پروژه تعریف شد که یکی از پروژه‌ها ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی بوده است. 

 كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند و به طور كلي مي‌توان آنها را به 10 گروه عمده که شامل  ايجاد اجتماعات آنلاين،خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف، تبليغات اينترنتي، ارائه خدمات تخصصي به ديگران، ايجاد امپراطوري اطلاعات، اخبار و آموزش،تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف، چند رسانه اي يا مالتي مديا، پيوستن به شبكه هاي واسطه گري ، خدمات مربوط به ايميل، سرمايه گذاري مشترك تقسيم بندي كرد.

به طور متوسط از هر1700  کسب و کار اینترنتی در ايران روزانه بیش از یک و نیم میلیون بار بازدید می‌شود و اگر تنها یک درصد از این بازدیدها منجر به خرید شود و هر خرید را به طور متوسط 50 هزار تومان در نظر بگیریم، می‌توان گفت روزانه 750 میلیون تومان فقط در این 1700 شرکت خرید و فروش اینترنتی صورت می‌گیرد.  

در کشورهاي مختلف بسياري از افراد بدليل مشغله فراوان و براي کاهش زمان از اينترنت براي کار و خريد استفاده مي کنند بدليل موانع موجود در اشتغال فروش و ارائه خدمات اينترنتي از جمله شغل هاي پر درآمد کشور هاي توسعه يافته است. در کشور آمریکا بیشترین کالا ها ي فروخته شده  به ترتيب  کتاب، کالای دیجیتال و پوشاک است، اما در کشور ما کالای دیجیتال رتبه اول و لوازم خانگی و کتاب در رده‌های بعدی قرار دارند.

به عقيده بسياري از كارشناسان کسب و کار الکترونيکي مي‌تواند مشاغل جديد جايگزين را ايجاد كند و درواقع تسهيل روابط تجاري، افزايش فروش و درآمد، ايجاد اشتغال، افزايش سطح رفاه زندگي مردم، تسريع در دسترسي به اطلاعات جهاني، حذف واسطه‌هاي غيرضروري، ايجاد موقعيت‌هاي جديد تجاري براي كارآفرينان از جمله مزاياي حاصل ازکسب و کار اينترنتي است و باعث شده کسب و کار  الكترونيكي در بيشتر زمينه‌ها جايگزين مناسبي براي روش‌هاي سنتي باشد.

بدليل شرايط زندگي جامعه ي امروزي و کمبود وقت، کسب و کار اينترنتي جايگاه ويژ ه اي را در بلند مدت در اقتصاد کشور ايفا خواهد کرد بايد براي ايجاد اين نوع کسب و کار با فرهنگ سازي  و اطلاع رساني از مزاياي کسب و کار اينترنتي از طريق رسانه هاي عمومي مردم را با اين شغل اشنا کرد.

گزارش ازناهيد خدادادي

برچسب ها: کار ، اینترنت ، اشتغال ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار