شهرکرد/

دو تالاب چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن یخ زد

تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن استان چهارمحال و بختیاری پس از سال ها به دلیل شدت سرمای هوا یخ زد.

قرار گرفتن تالاب های چغاخور و گندمان در ارتفاعات رشته کوه زاگرس و پایین آمدن دما موجب یخ زدگی کامل این تالاب ها شده است .
مساحت تالاب چغاخور، یکهزار و500 هکتار و منطقه شکار ممنوع پیرامون این تالاب یکهزار هکتار است .
تالاب گندمان نیز با یکهزار و 70 هکتار مساحت در نزدیکی تالاب چغاخور قرار گرفته و با دوهزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین تالاب کشور است .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: به دلیل سردی هوا هر دو تالاب به صورت کامل یخ زده است .
مرتضی منصوری افزود: به دلیل سرمای هوا برخی از پرندگان مهاجر نظیر اردک ها، غازها و مرغابی سانان از تالاب ها رفته و کمتر پرنده ای در کنار و سطح تالاب چغاخور مشاهده می شود .
وی ادامه داد: در فصول مختلف سال به طور میانگین30 هزار قطعه پرنده مهاجر به این تالاب ها مهاجرت می کند که با توجه به بارندگی سال جاری و احیاء تالاب های گندمان و چغاخور، بیش از یکصد هزار پرنده در سال جاری به تالاب چغاخور مهاجرت کرد .
منصوری تصریح کرد: حدود 40 هزار پرنده در تالاب گندمان بود که اکنون با یخ زدن تالاب تعداد پرندگان به 15 هزار قطعه کاهش یافته است .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجن ادامه داد: بیش از 85 هزار قطعه پرنده نیز در تالاب چغاخور وجود داشت که با یخ زدن تالاب، تعداد پرندگان به 25 تا 30 قطعه کاهش یافت .

حدود 35 گونه پرنده مهاجر و20 گونه پرونده بومی در تالاب چغاخور شناسایی شده که چنگر، کشیما، کاکائی نقره، اردک سرسبز، اردک سیاه، آبچیلک، باکلان، فلامینگو، اگریت، حواصیل خاکستری، صدف خور، اکراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لک لک و انواع غاز از پرندگان شاخص آبزی این تالاب است .

عقاب طلایی، عقاب دوبرادر، چغد، انواع شاهین، سارگپه، بحری، دلیچه، کرکس، شاه بوف، کبک دری، بلدرچین، تیهو، باقرقره، قمری، چکاوک و بالابان از دیگر پرندگان کنار آبزی و شکاری در تالاب های این شهرستان است .

مرغ جنگلی، سازرو، لوئی، پلی گلیوم، زنبق، آلاله آبی، بارهنگ آبی، عدسک آبی و اسپارگانیوم نیز از پوشش گیاهی این تالاب محسوب می شود .

ماهی های کپور، آمور، بیک هد، ماهی گوره خری و کندروستوما از گونه های شاخص در تلاب های گندمان و چغاخور هستند .

تالاب بین المللی چغاخور در 40 کیلومتری مرکز شهرستان بروجن و تالاب گندمان در نزدیکی تالاب چغاخور واقع است .

بروجن در فاصله 62 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.