شهرکرد؛

تالاب بین المللی چغاخور میزبان 23 هزار پرنده مهاجر

تالاب بین المللی چغاخور هم اکنون 23 هزار پرنده مهاجر است.

تالاب بین المللی چغاخور میزبان 23 هزار پرنده مهاجربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و ختیاری گفت: تالاب بین المللی چغاخور هم اکنون میزبان 23 هزار پرنده مهاجر است که ماندگاری این پرندگان نسبت به سال گذشته 10 درصد بیشتر می باشد.

شهرام احمدی افزود: این پرندگان از خانواده اردک ها، غاز خاکستری، دُرنا، حواصیل، اگرت، اکراس، خروس کولی و چنگرها هستند که از سیبری، ترکیه و استان های شمالی و همجوار به تالاب چغاخور مهاجرت کرده اند.

وی ادامه داد: تالاب های استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن و مسیر کوچ پرندگان مهاجر قرار دارد که به صورت زنجیروار از ضلع جنوبی شهرستان بروجن و در امتداد کوه کلار، از رشته کوه‌های زاگرس به طرف غرب استقرار یافته‎اند.

احمدی گفت: این تالاب ها ظرفیت اقامت افزون بر 120 هزار پرنده را دارند.

تالاب بین المللی چغاخور با مساحت دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و 65 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال بختیاری قرار دارد.

پوشش گیاهی تالاب شامل گونه های حاشیه ای، نم پسند، شناور و غوطه ور همچون بید، مرغ جگن، پتامژتون، پلی گونیوم، ساز و ... است.

از انواع پرندگان دائمی یا مهاجر این تالاب می توان به انواع غاز و اردک، مرغابی، آنقوت، لک لک سفید، چنگر و انواع حواصیل، کشیم، باکلان، فلامینگو، شکاری ها، یلوه، اکراس، قو، سلیم، کاکایی ها و خروس کولی اشاره کرد.

دیگر گونه های جانوری این منطقه نیز خزندگانی نظیر انواع مارها، لاک پشت آبزی، بزمجه ها و پستاندارانی نظیر گراز، شغال، سمور سنگی، روباه، گرگ، خرگوش، شنگ و انواع قورباغه ها را تشکیل می دهد.

ماهی گورخری، زرده پر، عروس، و ماهیان تحمیل شده به تالاب مانند کپور، فیتوفاک، آمور و شیر ماهی نیز از ماهیان این تالاب است.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.