خراسان/

فروش زعفران افغانی از طریق ایران یک فرصت است

دبیر شورای ملی زعفران گفت: به جرأت می توان گفت حداقل تا 10 سال آینده بازار زعفران ایران را خطری تهدید نمی‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، فرشید منوچهری اظهار کرد: زمانی که وارد بازار جهانی زعفران شدیم رقیب اسپانیا محسوب می‌شدیم اما آنان به جای اینکه به ما به چشم رقیب نگاه کنند به عنوان مزیت رقابتی نگاه کردند یعنی زعفران را از ما ارزان خریدند و با بسته‌بندی مرغوب با قیمتی بالاتر در بازار جهانی عرضه کردند و امروز هم از جهت تأمین زعفران مورد نیاز خود، به ما وابسته هستند.

وی با بیان اینکه افغانستان هیچ‌گاه خطری برای زعفران ایران محسوب نمی‌شده است و تنها باید از آن به عنوان فرصتی برای رشد و بهبود عملکرد فعلی این حوزه در راستای ثبات در بازارهای جهانی استفاده کنیم، تاکید کرد: باید در مقابل افغانستان اینگونه عمل کنیم و با شناخت موقعیت ارزشمند خود، از تولید زعفران افغانی به عنوان یک مزیت استفاده کنیم.

منوچهری ضمن بیان اینکه حضور کشور افغانستان خطری برای زعفران ایران محسوب نمی‌شود، گفت: در عین حال باید در کاهش هزینه‌ها، توسعه بازار و بهبود روش‌های تولید به درستی حرکت کنیم و تلاش افغانستان برای اینکه زعفرانش را از طریق ایران به فروش برساند، برای ما به عنوان مزیت محسوب خواهد شد.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: مزارع کشور افغانستان چون هنوز جوان هستند در سال 2011 سطح زیر کشت آنها 650 هکتار بوده است و در این سطح توانسته 10 کیلوگرم در هکتار برداشت داشته باشند اما اگر هزار هکتار هم برداشت کرده باشند با میزان زعفران تولیدی کشور ما قابل قیاس نیست و نمی‌توان با سه درصد تولید این کشور را رقیب زعفران ایران دانست.

منوچهری با بیان اینکه اگر در بلندمدت به صورت ساکن بمانیم و در جا بزنیم با خطر رو برو هستیم، گفت: در حال حاضر کشورهایی همچون یونان و مراکش هم به کشت وسیع زعفران روی آورده‌اند و ما با کاهش قیمت و افزایش تولید می‌توانیم بازار مصرف خود را گسترش دهیم.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: خراسان ، زعفران ، افغانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.