افخم در نشست خبری:

پیگیری ایران در خصوص مرگ ماجد الماجد ادامه دارد/ دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن سالم است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طبق توافقات اولیه در مورد کالبد شکافی و تعیین علل مرگ تروریست دستگیر شده اعلام آمادگی کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری از سوی لبنان در اختیار ما قرار داده شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نشست هفتگی خود با خبرنگاران فرا رسیدن سال نوی میلادی را به هموطنان مسیحی و مسیحیان جهان تبریک گفت.

وی افزود: امیدواریم سال جدید، سال صلح، نوع دوستی و تحکیم پیوند بین ملت‌های جهان باشد.

افخم در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره سفر وزیر خارجه به لبنان با تایید این خبر عنوان کرد: این سفر به زودی انجام می‌شود و در حال برنامه‌ریزی در این خصوص هستیم و به محض اینکه زمان انجام آن قطعی شود، اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور ایران در نشست ژنو 2 و اظهارات مقام امریکایی مبنی بر اینکه ایران بایستی توافقات ژنو 1 را بپذیرد، افزود: مواضع جمهوری اسلامی درباره سوریه از ابتدا مبتنی بر راهکار سیاسی بوده و در این راستا تلاش‌ها و اقداماتی انجام شده و دولت جمهوری اسلامی ایران ارتباطات نزدیکی با سوریه در جهت رایزنی و حل این بحران دارد و با برخی گروه‌های معارض نیز ارتباطاتی داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تماس‌ها در جهت کمک به حل بحران سوریه ادامه دارد، تصریح کرد: ما خواهان حل بحران سویه از طریق راهکارهای سوری-سوری هستیم و باید مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان در هر راهکاری دیده شوند زیرا نقش مردم تعیین کننده است.

افخم ادامه داد ما آمادگی خود را برای کمک و مشارکت در هر راهکار سیاسی که به حل مسالمت آمیز و عادلانه این بحران بینجامد، اعلام کرده‌ایم و چه دعوت بشویم یا نشویم آمادگی خود را بیان کردیم.

وی ادامه داد: ما بدون پیش شرط در هر برنامه‌ای مشارکت داریم و هیچ پیشنهادی که عزت جمهوری اسلامی ایران را نادیده بگیرد، نخواهیم پذیرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به حضور قائم مقام وزیر خارجه سوریه در تهران اشاره کرد و افزود: آقای فیصل مقداد با وزیر امور خارجه دیدار کرده و آخرین وضعیت منطقه و مباحث مرتبط با راهکار سیاسی بحران سوریه و رایزنی‌های منطقه‌ای در این سفر مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نشست ژنو 2 بار دیگر عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون پیش شرط در هر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مشارکت خواهد داشت

وی با اشاره به تاکید کشورهای مختلف و شخصیت‌های موثر بر نقش ایران در کمک به حل بحران سیاسی سوریه عنوان کرد: در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به ترکیه این نقش از سوی مقامات ترکیه مورد تاکید قرار گرفت و تردیدی در نقش ایران در حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تعیین پیش شرط و شرایطی که در شأن ایران نیست را درست نمی‌دانیم بار دیگر عنوان کرد: هر پیشنهادی که عزت جمهوری اسلامی در آن لحاظ نشده باشد را رد می‌کنیم.

وی در خصوص نشست ژنو2 افزود: چنانچه بخواهند این نشست فقط برگزار شود به نمایش سیاسی بدل خواهد شد و دستاورد محکم و پایداری نخواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی درباره توافقات ژنو با اشاره به سه دور مذاکره کارشناسی ایران و 1+5 افزود در این مذاکرات بخش‌های زیادی از موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک مورد گفتگو و تفاهم قرار گرفت و یکی دو مورد قطعی نشده که قرار است به همین منظور گفتگوهایی بین عراقچی و اشمیت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار شود و چنانچه در این مذاکرات بندهای باقی مانده نهایی شود زمان‌بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد.

افخم با ذکر این نکته که اجرای برنامه اقدام مشترک در یک روز است یادآور شد این روز تایین کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما همواره بر گام‌های متوازن تاکید کرده‌ایم، گفت: اجازه دهید این مذاکرات برگزار شود تا پس از آن روز مشخص برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام شود.

**جمهوری آذربایجان هر چه زودتر شهروندایرانی را آزاد کند

افخم در مورد وضعیت "بهرام فیض" شهروند ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایان اظهار داشت: پیگیری‌های کنسولی از سمت وزارت امور خارجه تهران در باکو ادامه دارد.  
 
وی افزود: ملاقات‌های کنسولی انجام شده و متاسفانه این شهروند ایرانی به دلیل اتهام واهی دستگیر کردند؛ ما از ابتدا پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و در همین راستا سفیر جمهوری آذربایجان به زارت امور خارجه دعوت شد تا هرچه زود‌تر شرایط آزادی این شهروند ایرانی فراهم شود.  
 
افخم تاکید کرد: طبق اطلاعاتی که تاکنون بدست‌ آورده‌ایم حال جسمانی این فرد خوب نیست، بنابراین تاکید می‌کنیم مقامات جمهوری آذربایجان شرایط آزادی این فرد را فراهم کنند. 

**عراق برای فرونشاندن اقدامات تروریستی تلاش کند

افخم در مورد انتشار اخباری مبنی بر همکاری ایران و آمریکا در خصوص مسائل عراق اظهار داشت: اخبار منتشره مبنی بر همکاری ایران و آمریکا در مسائل اخیر عراق درست نیست، در عین حال مواضع جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما از اقدامات دولت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کردیم و باید جامعه جهانی نیز به مبارزه با افراطی‌گری و خشونت، تروریسم تلاش کند و از اقدامات تبعیض آمیز دست بردارد.  
 
وی افزود: اقدامات دولت عراق در حفظ وحدت ملی مورد تاکید و مورد حمایت ماست.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: معاون رئیس جمهور عراق امروز در تهران است و ملاقات‌هایی با مقامات کشورمان دارند و جمهوری اسلامی ایران تحولات این کشور را دنبال می‌کند چرا که عراق به گونه خوبی از فرایند دمکراتیک را به تصویر درآورده و امیدواریم همه حقایق در این کشور بر این روند دمکراتیک توجه داشته باشند و آن را حفظ کنند.  
 
افخم تاکید کرد: امیدواریم اقدامات دولت عراق در فرونشاندن این اقدامات تروریستی نتیجه داشته باشد. 

**پیگیری ایران در خصوص مرگ ماجد الماجد ادامه دارد

 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر هیات ایرانی به لبنان برای پیگیری مرگ ماجد الماجد تصریح کرد: بعد از حادثه تلخ تروریستی سفارت ایران در بیروت اقدامات و پیگیری‌ها در حوزه حقوقی و سیاسی انجام شد و رایزنی‌ها برای شناسایی عاملین در دستور کار قرار رگفت.  
 
وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده هفته گذشته عامل این اقدام تروریستی شناسایی و دستگیر شد و در همین راستا "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان با همتای لبنانی خود گفتگویی انجام داد و آمادگی ایران برای بازجویی و حضور در محاکمه این فرد را اعلام کرد.  
 
افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای که حجت‌الاسلام والمسلمین "پورمحمدی" وزیر دادگستری به مقامات لبنان اعلام کردند مایل هستیم تیمی فنی و قضایی جهوری اسلامی ایران در لبنان حاضر شوند و در روند پیگیری قضایی مرگ ماجد الماجد و سایر عوامل این اقدام تروریستی مشارکت داشته باشد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در خصوص مسئله کالبدشکافی نیز اعلام آمادگی کردیم تا با همکاری مقامات لبنانی در این مسئله مشارکت بیشتری داشته باشیم.  
 
وی تصریح کرد: ایران حق خود را در این زمینه محفوظ داشته و به همکاری‌های خود ادامه می‌دهد. 

**جزئیات سفر جک استراو به تهران
 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات اخیر مقامات مصری بیان کرد: ما مواضعی را برای برقراری آرامش و بکارگیری راه حل مسالمت آمیز در خصوص این کشور اعلام کردیم.  
 
افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیروز آمریکا یک شرکت دیگر هواپیمایی جمهوی اسلامی ایران را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است، گفت: ما همین خبر را دریافت کردیم و به دنبال اطلاعات بیشتر پیرامون آن هستیم چنانچه اطلاعات تکمیلی و بیشتی دریافت کنیم بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهیم و در صورت تائید اخبار منتشره اعلام موضع می‌کنیم.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برنامه‌های جک استراو در تهران اظهار داشت: طبق برنامه تعیین شده این هیات به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به ایران آمدند و ملاقات‌هایی را در سطح پارلمانی و وزارت امور خارجه خواهند داشت.  
 
وی تاکید کرد: مناسبات پارلمانی مکمل مناسبات رسمی دولت‌هاست.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه ه داد: ما مایل هستیم همتراز با مناسبات رسمی ارتباطات پارلمانی، تداوم داشته و تقویت شود، بنابراین شاهد رفت و آمدهای هیات‌های پارلمانی به کشور هستیم و تمامی این‌ها زمینه همکاری ایران و سایر کشور‌ها را به صورت بسیار مناسب‌تر فراهم خواهد کرد، بنابراین از این سفر‌ها استقبال می‌کنیم.  
 
افخم تصریح کرد: لازم به تاکید است که این هیات پارلمانی انگلیس ملاقات‌هایی با وزیر امور خارجه، معاون وزیر خارجه و علاءالدین روجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی داشته و یک مصاحبه مطبوعاتی برای این هیئت پارلمانی انگلیس پیش بینی شده است.  
 
وی اظهار داشت: امیدوارم این سفر‌ها به درک بهتر روابط دو کشور بیانجامد.

**دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن سالم است

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد پیگیری‌ها پیرامون وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در صنعا در سطح سیاسی ادامه دارد و گفتگویی میان وزرای امور خارجه انجام شده و در مسئولیت دولت یمن در حفظ و حفاظت از چند دیپلمات تردیدی نیست، بنابراین در همین راستا دومین هیئت جهت پیگیری این مسئله عازم یمن شده تا از نزدیک مورد را پیگیری کند.  
 
وی افزود: طبق اطلاعات اولیه دیپلمات ایرانی در سلامت بسر می‌برد و امیدواریم نتیجه این تلاش‌ها به بازگشت سلامت وی به کشورمان بیانجامد. 

**افخم جزئیات مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 را تشریح کرد


افخم در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که آیا در زمان اجرای توافق ژنو، تمام تحریم‌هایی که در این توافقنامه بین ایران و 1+5 ذکر شده‌ لغو خواهد شد و دقیقا از چه تاریخی ایران تعهدات خود را از جمله تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را به اجرا در می‌آورد که افخم پاسخ داد: چندین دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 انجام شده است که آخرین دور آن مربوط به 8 و 9 دی ماه بود. بخش‌های زیادی از موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک مورد گفتگو و تفاهم قرار گرفته است یکی دو مورد از موضوعات در سطح کارشناسی منجر به قطعی کردن آنها نشدند قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه دکتر عراقچی با خانم اشمید گفت‌وگوهایی را درباره مسائل و موضوعات باقی مانده در نشست کارشناسان انجام دهند چنانچه در این مذاکرات بندها و موارد باقی مانده نهایی شوند، زمان‌بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای برنامه اقدام مشترک در یک روز و هم زمان بین دو طرف خواهد بود که در طی مذاکرات آن روز مشخص تعیین و اعلام می‌شود ما به ضرورت برداشتن گام‌های متوازن همواره تاکید کرده‌ایم. بنابراین باید صبر کرد تا مذاکرات کارشناسی انجام شود پیش از آن درباره این موضوع اطلاع رسانی نخواهیم کرد.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بدون هرگونه پیش شرطی در ژنو ۲(اجلاس صلح سوریه) شرکت خواهد کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است بدون هرگونه پیش شرطی در مذاکرات صلح سوریه شرکت خواهد کرد و کشورهای مختلف نیز بر نقش مثبت ایران و حل این بحران تاکید دارند.  
 
وی ادامه داد: در سفر دکتر ظریف به ترکیه نیز مقامات این کشور بر نقش ایران در حل بحران سوریه تاکید کردند، بنابراین تعیین پیش شرط و اتخاذ هر شرطی که درشان جمهوری اسلامی ایران بناشد را درست نمی‌دانیم و هر پیشنهادی که عزت کشورمان در آن لحاظ نشده باشد را نخواهیم پذیرفت، بنابراین این اجلاس بدون حضور ایران مطمئنا به یک نمایش سیاسی تبدیل خواهد شد که دستاورد جدی به دنبال نخواهد داشت.  
 
سخنگوی دستگاه دیپماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سنای آمریکا اعلام کرده است که در آینده نزدیک تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب خواهد کرد گفت: هر تحریم جدید به منزله خاتمه دادن به مذاکرات جاری است و چنین اقدامی خلاف حسن نیت و اعتمادسازی و خلاف مسیر توافق و روند جاری است بنابراین این موضوع روشن بود و چنانچه این تحریم‌ها تصویب شود مغایر روند مذاکرات است و طبعا گفتگو‌ها به شکست می‌انجامد.  
 
افخم در مورد حضور دکتر ظریف در اجلاس مونیخ تصریح کرد: دعوتنامه‌ای برای ایران ارسال شده است و ما در حال بررسی آن هستیم که بعد از جمع بندی‌ها احتمالا وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس شرکت خواهند کرد.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کمیته‌ای جهت نظارت بر تیم هسته‌ای تشکیل شده است یا خیر افزود: ما اطلاعی از چنین اظهارنظر‌هایی نداریم، برنامه مذاکرات هسته‌ای و تصمیم گیری‌ها در شوای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و این شورا نهادی است که پرونده را در اختیار دارد و تمامی هماهنگی‌ها در آنجا انجام می‌شود و طبعا مسئولین عالی کشور در جریان تمام امور هستند.  
 
وی افزود: تیم مذاکره کننده با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و تمام قطعنامه‌ها کما فی السابق ادامه دارد، در همین راستا روند کار تغییری نبوده و چارچوب‌های مشورت و اطلاع رسانی به قوت خود ادامه دارد.  
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه آیا در سفر محمدجواد ظریف به ترکیه در مورد دستگیری شهروند ایرانی صحبتی شده است یا خیر اظهار داشت: در خصوص این مورد صحبتی نشده چرا که این مسائل موضوعات داخلی ترکیه است و در طول این سفر ابعاد مناسبات دوجانبه مورد تبادل نظر و گفتگو قرار گرفت. 

**دور جدید روابط ایران و ترکیه
 

وی افزود: در این سفر دو کشور در خصوص مسائل منطقه تبادل نظر و گفتگو کردند و این گفتگو‌ها در سطح بالا‌تر نیز ادامه دارد و طی ماه آینده شاهد سفر رجب طیب اردوغان به ایران خواهیم بود.  
 
افخم تاکید کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه وارد دوره جدیدی از تماس‌ها شده است.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود پیگیری‌های مذارکات هسته‌ای به چه صورت خواهد بود گفت: هماهنگی میان نهاد‌ها در چارچوب شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود و وزارت خارجه مسئول انجام مذاکرات است و مشورت‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پیگیری‌های ایران پیرامون اقدام تروریستی در مقابل سفارت ایران در لبنان تاکید کرد: پیگیری‌ها در مورد این اقدام تروریستی ادامه دارد و پیگیری‌های حقوقی نیز انجام شده است.  
 
افخم افزود: مبنای کار ما دریافت گزارشات رسمی و دقیق مبتنی بر تائید مقامات لبنانی است.  
 
وی افزود: در عین حال هیئت ما به زودی عازم این کشور می‌شود و در همکاری نزدیک با مقامات لبنان به این مسئله رسیدگی خواهند کرد بنابراین ملاک ما اخبار رسمی است، در عین حال گمانه زنی‌هایی پیرامون این مسئله بوده که ملاک ما نیستند.  
 
افخم در مورد مذاکرات کار‌شناسی تصریح کرد: امیدواریم در مذاکرات پایان هفته عراقچی و اشمیت در مورد یکی دو موضوعی که بر سر آن توافق نشده به نتیجه نهایی برسند، چرا که این موضوعات بخش آخر مذاکرات کار‌شناسی است و اگر به تفاهم برسند، زمانبندی اجرای توافق اعلام می‌شود و چنانچه به نتیجه نرسند، در دوره‌های بعدی یا در سطح دیگری باید تصمیم گیری شود.  
 
افخم در مورد سفر هیات‌های پارلمانی کشورهای مختلف تاکید کرد: همانطور که پیش از این اعلام کردیم ورود سفر هیئت‌های پارلمانی به ایران شروع شده و قرار است یک هیئت یک نفره از آلمان، سپس ایرلند و پس از آن از کانادا به ایران بیایند.  
 
وی افزود: امیدواریم گفتگو‌ها میان نمایندگان مجلس زمینه ساز همکاری‌های بهتر و فراگیر شود. چرا که این گفتگو‌ها تکمیل کننده مذاکرات رسمی میان دولت‌هاست و امیدواریم در سفر هیات پارلمانی کانادا به ایران واقع بینی در میان تصمیم گیران کانادا ایجاد شود و تصویری درست از جمهوری اسلایم ایران را منتقل کنند بنابراین ما از این سفر‌ها استقبال می‌کنیم.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: این گفتگو‌ها راهگشای میان دولت‌ها خواهد بود و امیدواریم واقع بینی نسبت به تحولات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار