امروز در تاریخ؛

از ارایه نظریه "ولایت فقیه" تا درگذشت بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران

ارایه نظریه "ولایت فقیه" توسط امام خمینی، ترور انقلابی "حسنعلی منصور"، درگذشت نیانگذار طب نوین اطفال در ایران، آغاز بنای برج ایفل، اعدام "لویی شانزدهم" پادشاه فرانسه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 19 ربیع الاول 1435 هجری و 21 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

ارایه نظریه "ولایت فقیه (توسط امام خمینی) در نجف اشرف (1348 ش)
اول بهمن 1348 ش، سرآغاز سلسله درس‌های زیربنایی "ولایت فقیه" یا "حکومت اسلامی" بود که حضرت امام خمینی(ره) همزمان با رهبری حرکت سرنوشت‌ساز بسیج نیروهای جوان و دانشگاهی و تشویق آنان به مطالعه و بررسی قوانین همه جانبه اسلام، در حالی که چند سالی از تبعیدشان در نجف اشرف می‌گذشت، در طی دوازده جلسه در مسجد شیخ انصاری ارائه نمودند.

این بحث علمی نه تنها حوزه‌های علمیه و محافل علمی روحانیت را با بیانی مستدل و فقهی به اصل تفکیک ناپذیری دین و سیاست متوجه می‌نمود، بلکه محیطهای دانشگاهی را نیز با نظام سیاسی اسلام به عنوان یک تئوری کامل و الهی برای حکومت اسلامی آشنا می‌کرد و روح خودکم‌بینی و خودباختگی را از این محافل آشنا با فرهنگ غرب می‌زدود. سخنان حضرت امام خمینی در این جلسات پس از مدتی تبدیل به کتابی با همین عنوان گردید و علی‌رغم ممنوعیت و تدابیر شدید ساواک ایران، به طرق گوناگون و مخفیانه به دست مبارزان داخل کشور می‌رسید. هر چند این کتاب در ابتدا جز در میان پیروان امام خمینی بازتاب گسترده و مهمی نیافت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد.

رحلت محدث کبیر شیعه "حاج شیخ عباس قمی" صاحب مَفاتیحُ الجَنان (1319 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ عباس قمی در سال 1256 ش در شهر قم به دنیا آمد. شیخ عباس قمی به علت علاقه بسیار به احادیث و اخبار، ملازم خاتمُ المحدثین، علامه میرزا حسین نوری گشت و بیشتر اوقات خود را در این مسیر صرف نمود و اجازه روایت نیز گرفت. ایشان در حدود سال 1292 ش به مدت بیست و دو سال ساکن مشهد شد و پس از تاسیس حوزه علمیه قم، به دعوت آیت اللَّه شیخ عبدالکریم حائری راهی این شهر شد. مجموعه آثار او متجاوز از هشتاد اثر است که در علوم مختلف به نگارش درآمده‌اند. آثار و نگاشته‌های شیخ عباس قمی در این علوم نشان از روح تلاشگر و عظمت علمی وی دارد. کلمات لطیفه، علم الیقین، نَفسُ المَهموم، منازل الاخره و... از جمله سی کتاب تألیف شده ایشان می‌باشد. همچنین مفاتیحُ‌الجنان مهم‌ترین و معروفترین اثر آن عالم ربانی است. سرانجام وی در اواخر عمر راهی نجف شد تا اینکه در 1 بهمن 1319ش (23 ذی‌حجه 1359ق) در 63 سالگی رحلت کرد و در نجف اشرف در جوار قبر استاد خود، میرزای نوری مدفون گردید.

حمله مزدوران رژیم طاغوت به دانشگاه تهران (1340ش)
اولین اقدام علی امینی پس از روی کارآمدن به نخست وزیری، اعلام طرح اصلاحات ارضی و محدود کردن مالکیت بود. امینی خود را خدمت‌گزار ملت مسلمان و همگام با روحانیت نشان می‌داد؛ برای جلب افکار عمومی به دیدن علما و مراجع قم رفت. وی در اول دی ماه 1340 ش (13 رجب 1381 ق) توانست به بیت امام خمینی(ره) نیز راه پیدا کند ولی با شنیدن مطالبی که امام در زمینه دیکتاتوری و دودمان پهلوی و سلطه آمریکا بیان نمود، از فریب روحانیت ناامید شد. در روز اول بهمن 1340، از طرف دانش‌آموزان، تظاهراتی صورت گرفت.دانشجویان دانشگاه نیز به حمایت از دانش‌آموزان، دست به تظاهرات زده و در نتیجه بین آنها و پلیس زد و خورد شدیدی در گرفت. در این حادثه در حدود 200 نفر پلیس و دانشجو زخمی شدند و به تأسیسات و آزمایش‌گاه‌های دانشگاه تهران صدمات زیادی وارد آمد. پس از این حادثه، به دستور دولت، دانشگاه تا اطلاع ثانوی که 74 روز طول کشید، تعطیل شد.

ترور انقلابی "حسنعلی منصور" توسط "بخارایی" عضو هیأت مؤتلفه اسلامی (1343ش)
حسنعلی منصور فرزند علی منصور در سال 1302 در تهران به دنیا آمد. وی طی سال‌های دهه 1320، مدارج ترقی را پیمود تا این که پس از ورود به مجلس شورای ملی و سنا در شهریور 1342 و تاسیس حزب ایران نوین، راه برای صدارت او باز شد. حسنعلی منصور از اسفند 42 تا بهمن 43 به مدت کمتر از یک سال نخست وزیر بود. تصویب کاپیتولاسیون، افزایش قیمت بنزین و تبعید حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نخستین گام اجرای روش او در اداره کشور محسوب می‌شد. در ساعت 10 صبح روز اول بهمن 1343 هنگامی که حسنعلی منصور با غرور تمام قصد پیاده شدن از اتومبیل در جلوی درب ورودی مجلس شورای ملی را داشت، هدف گلوله شهید محمد بخارایی از اعضاء شاخه اجرایی هیئت مؤتلفه اسلامی قرار گرفت و چند روز بعد به هلاکت رسید. فتوای قتل منصور از جانب آیت‌اللَّه سید محمد هادی میلانی در مشهد صادر شده بود. می‌گویند وقتی در دادگاه از محمد بخارایی سؤال می‌کنند که با دو گلوله اول منصور زنده نمی‌ماند ولی چرا سومین گلوله را به گلوی او شلیک کردی؟ آن جوان رشید در پاسخ گفت: حنجره‌ای که از آن به روحانیت اهانت شده، باید دریده شود.

انحلال شورای سلطنت به دنبال استعفای رییس آن در پاریس (1357 ش)
سید جلال الدین تهرانی رییس شورای سلطنت، دو روز پس از خروج شاه از ایران به توصیه اعضای شورای سلطنت به ویژه شاپور بختیار، برای ملاقات و مذاکره با امام خمینی عازم پاریس شد. ولی پیام امام مبنی بر غیرقانونی بودن شورای سلطنت، این ملاقات را غیرممکن ساخت. همچنین امام، شرط ملاقات را استعفای کتبی با اعلام این نکته که شورای سلطنت غیرقانونی است، عنوان نمود. سیدجلال الدین تهرانی در این شرایط، در روز اول بهمن ماه 1357 استعفای خود را از ریاست و عضویت این شورا اعلام کرد و آن را غیرقانونی خواند. با استعفای تهرانی، عمر یک هفته‌ای این شورا به پایان رسید و به دنبال آن جمع کثیری از نمایندگان مجلس نیز استعفا نمودند.

درگذشت موسیقی‌دان، خطاط و ادیب معاصر استاد "ابراهیم بوذری" (1365 ش)
استاد ابراهیم بوذری در سال 1274 ش در طالقان به دنیا آمد. استاد بوذری پس از مدتی وارد عرصه خوشنویسی گردید و مدتی بعد از استاد عماد طاهری استفاده برد و در محضر استاد عبدالحمید ملک کلامی مشهور به امیرالکتاب به شاگردی پرداخت. استاد بوذری علاوه بر سال‌ها تدریس خوشنویسی، جزء نخستین کسانی بود که بنیاد کلاس‌های آزاد و رایگان خوشنویسی را به وجود آورد و به کمک دیگر استادان، انجمن خوشنویسی ایران را پایه‌گذاری کرد. از استاد بوذری که دارای شیوه خاص خطی خود بود آثار کتابت گوناگونی به جای مانده که منتخب دیوان سعد سلمان، دیوان حافظ، ملخّص مثنوی و کتیبه‌های آرامگاه شیخ سعدی و کتیبه دروازه قرآن شیراز از آن جمله‌اند. این هنرمند فرهیخته سرانجام در 91 سالگی بدرود حیات گفت.

رحلت عالم خدمتگزار آیت اللَّه "مهدی حائری تهرانی" (1379 ش)
آیت‌اللَّه شیخ مهدی حائری تهرانی در سال 1304 ش در بیت علم و فقاهت در کربلا به دنیا آمد. آیت‌اللَّه حائری در 23 سالگی به حوزه علمیه قم رفت و پس از هفت سال اقامت در قم، راهی حوزه نجف شد. آیت‌اللَّه حائری تهرانی پس از اخذ اجازه اجتهاد از حضرات آیات سید عبدالهادی شیرازی و سید جمال‌الدین گلپایگانی و اجازه روایت از شیخ آقابزرگ تهرانی به قم بازگشت و به خدمات فراوان علمی و دینی پرداخت. وی در قم و سپس در تهران به ایجاد کتابخانه‌ها، مدارس، نوسازی اماکن مذهبی و عام المنفعه قدیمی و فراهم نمودن امکانات آموزشی و رفاهی برای طلاب همت ورزید و همزمان دروس دانشگاهی خویش را تا اخذ درجه دکتری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران پیگیری کرد. از آیت‌اللَّه حائری تهرانی آثار متعددی برجای مانده که تقریرات درس فلسفه علامه طباطبایی، سیر قرآن و تفسیر، روش تبلیغات اسلامی و پندهای معصومین از آن جمله‌اند. آن عالم خدمتگزار پس از 75 سال زندگی پربرکت در اول بهمن‌ماه 1379 ش در تهران چشم از جهان فروبست و در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.

درگذشت دکتر محمد قریب ،بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان (1353ش)
درچنین روزی در سال 1353 هجری شمسی دکتر محمد قریب یکی از برجسته ترین پزشکان ایرانی چشم از جهان فروبست. او را پدر طب کودکان ایران نام نهاده اند. وی در سال 1288 هـ.ش تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی پاریس به پایان رساند و به عنوان استاد کرسی بیماری های کودکان و ریاست بخش کودکان انتخاب شد.

اودر سال 1317 برای همیشه به ایران آمد. در سال 1349 بیمارستان مرکز طبی کودکان را تاسیس کرد. از آثار او می توان به کتاب بیماری کودکان و کتاب مسائل و مشکلات طب نام برد. وی در سال 1353 ه. ش درگذشت .

آیت الله العظمی خمینی در نجف پس از جریان قم فرمودند:(1356ش)
ملت بیدار ایران در مقابل این مصیبت ها و قضایائی که برای اسلام پیش می آید استقامت می کند، کشته می دهد، هتک می شود، بدون جهت و بدون هیچ مجوزی مردم را به مسلسل بسته اند. امید من این است که تمام جبهه ها با هم همدست و همگام گردند و اگر ملت با تمام ابعادش متحد شود، اسلحه از دست ناصالح ها خلع می شود و شاخ این گاو شکسته خواهد شد

دکتر رزم آرا وزیر بهداری و بهزیستی طی یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد در گذشته این وزارتخانه سوء استفاده های کلانی در امور درمانی کشور صورت گرفته است(1357ش)

در ساعت10، آیت الله گلپایگانی، ضمن تشکیل کلاس درس در مسجد اعظم قم، نسبت به حوادث پیش آمده ـ فاجعه 19 دی ـ از مقامات دولتی این شهر به شدت انتقاد کرد.(1356ش)

مرگ "هلاکوخان" ایلخان خونخوار مغول (663 ق)
در عهد مغول، شعبه‌ای از این خاندان در ایران دارای یک سلسله‌ی پادشاهی شد که آن را سلسله‌ی ایلخانان یعنی خان‌های محلّی می‌گویند. مؤسس این سلسله، هلاکوخان مغول، برادر منگوقاآن است. هلاکو در آغاز ورود به ایران، قصد براندازی فرقه‌ی اسماعیلیه را کرد و پس از تصرف قلعه‌های این گروه، رکن‌الدین خُوَرشاه، آخرین شاه اسماعیلی را در 655 ق کُشت. سپس با هدف تسخیر بغداد پایتخت خلافت عباسی، راهی این شهر شد و پس از قتل عام بسیار و کشتار هزاران نفر از مردم و غارت پایتخت عباسیان، خلیفه‌ی عباسی را به قتل رساند. با قتل المستعصم باللَّه، در ماه صفر 656 ق، دولت پانصد ساله‌ی بنی‌عباس نیز منقرض گشت. از آن پس، شام را تصرف نمود و ولایات آن را غارت کرد. در نهایت، در حالی که هلاکو قصد داشت بر مصر بتازد و شکست سردار خود را در این کشور جبران کند، در آذربایجان به دیار نیستی رفت و در 48 سالگی پس از عمری جنایت و کشتارهای وحشتناک، مُرد.

رحلت آیت اللَّه میرزا حسن علیاری (1358 ق)
آیت اللَّه میرزا حسن علیاری مجتهد عالی قدر و راوی بزرگ مسلمان، در یکی از روستاهای توابع تبریز به دنیا آمد. در جوانی علوم معقول و منقول، ریاضیات و دیگر مقدمات دروس دینی را نزد پدرش فرا گرفت. آیت‌اللَّه علیاری برای ادامه‌ی تحصیلات دینی به حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف رفت و در محضر درس اساتید برجسته‌ی آن حوزه هم‌چون آیات عظام میرزا ابوالقاسم حائری و فاضل شربیانی شرکت کرد و بهره‌های فراوان علمی برد. ایشان که از بزرگان علم و ادب و از فقهای اسلام به شمار می‌رود دارای آثار متعددی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به کتاب صراطُ النَّجاة و جامِعُ السَّعادَه در دو جلد، اشاره کرد.

رحلت فقیه جلیل و مرجع کبیر آیت اللَّه "سید صدرالدین صدر" (1332 ش)
آیت‌اللَّه سید صدرالدین صدر عاملی در سال 1260 ش در کاظمین به دنیا آمد. آیت‌اللَّه صدر در نوزده سالگی راهی نجف اشرف گردید. آیت‌اللَّه صدر در سال 1299 ش به ایران سفر نمود و حدود شش سال در مجاورت حرم مطهر حضرت رضا(ع) به تدریس و ارشاد پرداخت. ایشان بعد از یک سفر به عراق دوباره به مشهد برگشته و به تدریس و اقامه نماز در مسجد گوهرشاد پرداخت. آیت‌اللَّه صدر در نهایت با پیشنهاد آیت‌اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، به شهر قم آمد و به عنوان جانشین مؤسس حوزه علمیه قم به فعالیت پرداخت. آیت‌اللَّه صدر پس از فوت حاج شیخ‌عبدالکریم، به یاری آیت‌اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری و آیت‌اللَّه سیدمحمد حجت کوه کمره‌ای، سرپرستی آن حوزه شریف را به عهده گرفت و تا زمان ورود آیت‌اللَّه العظمی بروجردی به قم در سال 1323، به مدت هشت سال به حفظ و توسعه این حوزه پرداختند. اصول دین، حاشیه بر کفایةُ الاصول و خُلاصةُ الفُصول از جمله تألیفات این مرجع بزرگ دینی است. آیت‌اللَّه سید صدرالدین صدر، پدر بزرگوار امام موسی صدر، رهبر مفقود شیعیان لبنان نیز می‌باشد. سرانجام این عالم ربانی در نوزدهم ربیع‌الاول 1373 ق در 74 سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسرِ روضه منوره حضرت معصومه(س) در کنار آیت‌اللَّه حائری یزدی، به خاک سپرده شد.

وقوع توفان شدید در خلیج بنگال در شرق هند (1737م)
در 21 ژانویه 1737م پرتلفات‌ترین توفان‌های تاریخ در خلیج بنگال در شرق هند روی داد و 300هزار نفر را به کشتن داد. در منطقه خلیج بنگال هر از چندگاهی توفان‌ها و سیل‌های عظیمی اتفاق می‌افتد وتلفات زیادی به بار می‌آورد.

اعدام "لویی شانزدهم" پادشاه فرانسه در جریان انقلاب این کشور (1793م)
از اوایل سال 1789م انقلاب فرانسه وارد اولین مرحله خود شد. مردم پس از به غنیمت گرفتن توپ و تفنگ از دولت، در 14 ژوئیه 1789م زندان باستیل، محل نگهداری زندانیان سیاسی را با خاک یکسان کردند و ضربه‌ای سخت و مستقیم بر حکومت دیکتاتوری وارد نمودند. در ادامه رویدادهای فرانسه، در دهم اوت 1792م، خاندان سلطنتی محبوس شدند و از سوی رهبران انقلاب، انقراض حکومت پادشاهی و تأسیس جمهوری اعلام گردید. ولی اتخاذ تصمیم نهایی درباره سرنوشت خانواده سلطنتی به عهده مجلس دیگری که کنوانسیون نامیده می‌شد محول گردید. بحث کنوانسیون درباره سرنوشت لویی شانزدهم 24ساعت به طول انجامید و در این مدت، یک یک اعضای کنوانسیون، پشت تریبون رفته و پس از اظهار نظر، رای خود را اعلام می‌کردند. در تمام مدت تشکیل جلسه، در اطراف کنوانسیون، تظاهراتی به طرفداری از صدور حکم اعدام لویی شانزدهم جریان داشت. در چنین جوی، تصویب حکم اعدام پادشاه فرانسه در کنوانسیون، امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر بود. در نهایت، این مجلس در 16 ژانویه 1793م، پیشنهاد اعدام لویی را داد؛ زیرا وجود لویی را خطر بالقوه‌ای برای جمهوری تازه تأسیس فرانسه می‌دانست. بدین ترتیب، لویی شانزدهم به جرم دیکتاتوری و نیز همدستی باکشورهای بیگانه محاکمه و در 21 ژانویه 1793 در 39 سالگی در میدانی که امروز به نام میدان کنکورد معروف است به وسیله گیوتین اعدام شد.

به آب انداختن اولین زیردریایی هسته‌ای جهان در امریکا (1954م)
اولین زیردریایی‌ هسته‌ای پس از جنگ جهانی دوم و در سال 1954 توسط ایالات متحده امریکا کامل شد و در 21 ژانویه همین سال به آب انداخته شد و "ناتیلوس" نام گرفت. این زیردریایی که مجهز به موشک‌انداز است، می‌تواند بمب هسته‌ای نیز پرتاب کند. تفاوت اساسی زیردریایی‌های هسته‌ای با زیردریایی‌های معمولی در این است که زیردریایی هسته‌ای دارای رآکتوری هستند که نیروی محرکه آنها را تامین می‌کند. در نتیجه می‌توانند ماه‌ها در دریاها در زیر آب به حرکت خود ادامه دهند بی‌آنکه نیازی به سوختگیری داشته باشند. این زیردریایی‌ها قادر به پرتاب موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای هستند و از مخوف‌ترین جنگ افزارهای کنونی به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که موارد استفاده زیردریایی فقط برای مقاصد نظامی نیست و ازنظر پژوهش‌های علمی نیز کاربردهای متعددی دارند.

آغاز بنای برج ایفل در شهر پاریس (1887م)
بنای برج ایفل در شهر پاریس بر اساس طرحی از«گوستاو ایفل» از مهندسان برجسته فرانسوی در تاریخ بیست و یکم ژانویه سال ۱۸۸۷ میلادی آغاز شد. بنای این برج که امروزه از پدیده‌های بزرگ و دیدنی فرانسه و جهان به‌شمار می‌رود، در سال ۱۸۸۹م میلادی به پایان رسید. برج ایفل در سال ۱۸۸۹م به‌مناسبت صدمین سالگرد جشن انقلاب فرانسه افتتاح و از همان زمان، به‌عنوان یکی از نمادهای فرانسه به رسمیت شناخته شد. گفته می‌شود برای ساخت این برج حدود ۳۰۰ کارگر به مدت دو سال و دو ماه متوالی کار کردند تا نهایتاً در ۳۱ مارس ۱۸۸۹م این برج که حدود ۳۲۴ متر ارتفاع دارد را به پایان رساندند.

در حال حاضر با گذشت سال‌ها از ساخت آن، هر ۷ سال یک‌بار با مصرف ۵۰ تن رنگ آن را به تمیزترین شکل نگاه می‌دارند و با ۳۵۲۱۰۰۰ وات برق روشنایی آن را تأمین می‌کنند. این برج با ۱۶۶۵ پله سالانه هزاران هزار بازدیدکننده را به شهر پاریس می‌کشاند که البته آن‌ها می‌توانند با وجود پله‌های بسیار زیاد، از طبقه دوم به‌بعد را با آسانسور به طبقه آخر بروند. برج ایفل از سه طبقه تشکیل شده است. عصرها این برج عظیم که با اختلاف دما و گرم‌تر شدن هوا تا ۶ اینچ تغییر سایز می‌دهد، منظره‌ای چشمگیر در برابر گردشگران قرار می‌دهد. این برج، هر سال بیش‌تر از ۶ میلیون بازدیدکننده را به سوی خود می‌کشاند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار