رئیس انجمن ژنتیک ایران:

راه اندازی آزمایشگاهی در مناطق پر شیوع بیماری‌ ژنتیکی و تالاسمی

طی پیگیری‌های بیست ساله در جهت کاهش شیوع بیماری‌های ژنتیکی و تالاسمی آزمایشگاه‌هایی در مناطق پر شیوع با همکاری وزارت بهداشت ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، متخصص ژنتیک در نشست خبری پیش از ظهر امروز گفت: اکثر وسایل و تجهیزات در ژنتیک وارداتی هستند و با قیمت‌های گران در معرض استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: کشور ما توان انجام بیشتر آزمایش‌ ها را در کشور دارد و این غیر طبیعی نیست که در کشور نتواند برخی آزمایش‌ها را در کشور انجام دهد و اکثر کشورها از سیستم ارجاع استفاده می‌کنند. که این سیستم یک سیستم توانمند است.

اکبری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص کاهش سیستم ارجاع افزود: اقداماتی از پانزده سال پیش توسط اداره ژنتیک و وزارت بهداشت صورت گرفت که از موضوع بیماری ژنتیکی و تالاسمی ماژور پیشگیری شود و به دلیل شیوع بالا این بیماری‌ها سرمایه بزرگ مالی برای وزارت بهداشت بوجود آورد.

وی گفت: در وزارت بهداشت مسئله پیشگیری مطرح شد و مجوز سقط جنین هم تا چهار ماهگی برای پیشگیری از بیماری ژنتیکی و تالاسمی ماژور صورت گرفت.

وی اظهار داشت: ما بر آن بودیم که قبل از مبتلای جنین به بیماری سیاستی را در پیش بگیریم و این بود که در مناطق پر شیوع این بیماری‌ها آزمایشگاه‌هایی را قرار دهیم تا در حال حاضر شانزده زیر مجموعه مرکز تشخیص بیماری‌های ژنتیکی و تالاسمی تحت نظر وزارت بهداشت در شهرهایی همچون زاهدان، بندرعباس، اهواز، شیراز، اصفهان و مشهد قرار گرفت تا از نظر نقل مکان بیماری دچار مشکل نشود.

وی گفت: بحث ارجاع بحث علمی و منطقی است، چارچوبی قانونی و علمی دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بیماری ، جنین ، بهداشت ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.