اوردوز مواد مخدر چيست؟

معتادانی که در کمپ یا زندان اعتیاد خود را ترک می‌کنند در صورت استفاده از همان میزان ماده مخدر که در زمان اعتیاد مصرف می‌کردند دچار اُور دوز شده و جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران،در  فوت ناشي از سوء مصرف مواد در سازمان پزشكي قانوني كشور، در اكثر موارد با بحث اُور دوز يا همان مسموميت با مواد مخدر و مرگ ناشي از آن مواجه هستيم.

در بسياري از موارد پس از بررسي پرونده متوفي متوجه مي‌شويم كه فرد فوت شده چندروز قبل از زندان آزاد شده و يا دوره ترك خود را در كمپ ترك اعتياد سپري نموده است و با رهايي از زندان يا كمپ ترك اعتياد با اولين مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده است.
 
اين موضوع هميشه براي افراد جاي سوال بوده است كه چرا فردي كه قبل از ورود به زندان با كمپ ترك اعتياد مقادير زيادي مواد مخدر را مصرف کرده است پس از گذراندن دوره زندان يا كمپ با مصرف مقادير كمتري نيز دچار مسموميت شده و يا فوت می‌کند؟
 
دليل اين مسئله پديده تحمل است كه در افراد مصرف كننده مواد مخدر اتفاق مي‌افتد، در اثر مصرف مداوم مواد مخدر و براي رسيدن به همان اثرات خوشايند روزهاي اول مصرف مواد، فرد مصرف كننده ميزان مصرف مواد خود را زيادتر و در طول زمان بدن فرد نيز با مقدار جديد ماده مخدر سازش پيدا مي‌كند به همين دليل است كه يك مصرف كننده مواد مي‌تواند روزانه حتي بيش از 5 گرم ترياك يا مواد مخدر ديگر مصرف كند در حالي كه مقدار نيم گرم آن نيز مي‌تواند براي فرد عادي كشنده باشد.

زماني كه فرد به زندان يا براي ترك به كمپ ترك اعتياد  مي‌رود بدليل عدم دسترسي به مواد مخدر و پس از دوره بازگيري از مواد كه در اصطلاح سم زدايي يا دوره فيزيكي ناميده مي شود بدن تطابق خود را با مصرف ميزان بالاي مواد مخدر از دست مي‌دهد و مثل بدن يك فرد عادي به مواد مخدر واكنش نشان مي‌دهد لذا مصرف مقادير قبل از ترك يا حتي مصرف مقاديري كمتر نيز منجر به مسموميت و اوردوز در اين افراد مي‌شود كه در صورت عدم ارجاع به اورژانس و درمان طبي نتيجه‌اي جز مرگ نخواهد داشت.

مصرف داروي متادون نيز كه به عنوان داروي ترك اعتياد مواد مخدر مورد استفاده قرار مي‌گيرد به همان اندازه مصرف مواد مخدر در كسي كه سالم بوده و يا بتازگي دوره سم زدايي خود را پشت سرگذاشته است خطرناك است لذا تجويز خودسرانه داروي متادون نيز مي‌تواند منجر به اوردوز و حتي مرگ مصرف كننده شود.

انتهای پیام/
 
 
 
                                   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار