در بخش رقابتی جشنواره؛

گروه هنوازان فاخته با علي زندوكيلي به صحنه مي رود

گروه «همنوازان فاخته» در کنار اجرای نصنیف، بخشی از برنامه خود را به ساز و آواز گروهی به خوانندگي علي زندوكيلي اختصاص داده است.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر، گروه «همنوازان فاخته» قطعات بی‌كلام «شوق»، «ضربی اصفهان» و«هفت ضربی همايون» از ساخته‌های هامون بهرامی مقدم و تصانيف «زِ گريه» با غزلی از حافظ و «جور زمان» با شعری از زهره پناهی و صدای علی زندوكيلی را در جشنواره اجرا می‌کند.
 
این گروه از سال 1386 به سرپرستی خشایار پارسا شكل گرفته و امسال، نخستين سالی است كه در جشنواره موسيقی فجر شركت می‌كند. این گروه در سال‌های نخست به بازسازی آثار کلاسیک موسیقی دستگاهی ایران پرداخت و اجراهای مختلفی را در شهر‌های تنکابن، چالوس، نوشهر  و تهران داشت. در سالهای اخیر، این گروه به اجرای آثاری می‌پردازد که ساختۀ برخی از اعضاء است و به صورت گروهی تنظیم می‌شود.
 
گروه همنوازان فاخته، در سال 1389، یکی از گروه‌های برگزیدۀ جشنوارۀ جوان ایرانی شد.    
 
پارسا با اشاره به اين‌كه اصالت موسیقی کلاسیک ایرانی براساس بداهه‌نوازی و تک‌خوانی استوار است، گفت: گروه‌نوازی، زیبایی‌های خاص خود را دارد اما اصالت موسیقی ما با تک‌خوانی و تک‌نوازی و بداهه است و این هنرها هر روز کمرنگ‌تر می‌شوند.   
 
به گفته او توجه جوانان به گروه‌نوازی به دو علت است. یک به این‌خاطر که گروه‌نوازی، مخاطب عام دارد و دوم به این جهت که تک‌نوازان ما یا تقلید می‌کنند یا توان  استادان قدیم را ندارند.
 
پارسا با اشاره به این‌که گروه «همنوازان فاخته» بخشی از برنامه خود را به ساز و آواز گروهی اختصاص داده است، گفت: ما بخش ساز و آواز هم داریم و تنها به اجرای تصنیف نمی‌پردازیم اما ساز و آواز ما متفاوت است و گروهی اجرا می‌شود چراکه گروه در این سال‌ها به موسیقی کلاسیک ایرانی، چندان وفادار نبوده است.
 
او در پاسخ به این‌که آیا انتخاب علی‌زند وکیلی توجه به پدیده خواننده محوری بوده، گفت: اگر خواننده مهارت داشته و به امضای خاص خود رسیده باشد و تقلید نکند، چه اشکالی دارد که انتخاب ما بر اساس خواننده محوری باشد! ما زندوکیلی را به خاطر توانایی‌هایش انتخاب کردیم.
 
خشایار پارسا (سنتور و سرپرست گروه)، هامون بهرامی مقدم (سنتور و آهنگساز)، کیانوش خلیلیان (نی)، هدایت کلاری (عود و سه‌تار)، نیما داغمه‌چی (تار)، رویا نیو (دف)، علیرضا رسولی (قیچک آلتو)، علی زند وکیلی (خواننده)، طیبه جوربنیان (همخوان)، آرمان حیدریان (کمانچه)، حسین گازر (تنبک)، مهدی فرخی (کوزه) اعضاس این گروه هستند.
 
گروه همنوازان فاخته 25 بهمن ساعت 19 در برج آزادی و در بخش رقابتی به صحنه می‌رود.
 
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار