مشهد/

دست‌نویس‌های کهن و کتاب‌های چاپ سنگی و چاپی به نمایش درآمد

گنجینه‌ی ارزشمندی از دست‌نویس‌های کهن، کتاب‌های چاپ سنگی و چاپی مربوط به آثار و نوشته‌های علی‌بن‌محمدبن‌علی گرگانی معروف به میر سیدشریف گرگانی در نمایشگاهی علمی و فرهنگی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، علی بن محمود استرآبادی، معروف به میر سیدشریف گرگانی (جرجانی یا استرآبادی)، از دانشمندان پرآوازه سده هشتم هجری است که در سال 740 قمری در روستای طاغو (نزدیک استرآباد) دیده به جهان گشود و در همان‌جا به کسب دانش پرداخت و برای تکمیل آموخته‌های خود به شیراز و هرات و قاهره رفت.

دست‌نویس‌های کهن و کتاب‌های چاپ سنگی و چاپی از آثار و نوشته‌های این دانشمند ارجمند در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی وجود دارد که مورد توجه نسخه‌شناسان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار دینی و مذهبی قرار دارد.

در این نمایشگاه، آثار ارزشمندی از این دانشمند برجسته دینی در معرض دید عموم قرار گرفته است که المصباح في شرح مفتاح العلوم، شرح ايساغوجي، حاشيه بر لوامع الاسرار في شرح مطالع الانوار، منطق كبري و ... از جمله‌ی آن‌هاست.

از میان گنجینه‌ی منحصر به فرد کتاب‌های چاپ سنگی، مجموعه‌ی ارزشمندی از آثار و نوشته‌های این دانشمند بزرگ اسلامی، مانند الحاشیه علی المطوّل، فرایض سجاوندی، جامع المقدّمات و الکبری فی المنطق ... گزینش شده و در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

این گزارش حاکی است، «الامثله»، «صرف کبیر فی شرح صرف میر»، «الشمسیه»، «الکبری فی المنطق» و «ظفر الامانی بشرح مختصر السيد الشريف الجرجاني في مصطلح الحديث» برخی از کتاب‌های چاپی این نمایشگاه است.

باید گفت منابع بی‌همتای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی مانند دست‌نویس‌های کهن، اسناد تاریخی، مطبوعات قدیمی و کتاب‌های چاپ سنگی، مورد توجه نسخه‌شناسان، متخصصان تاریخ ایران، شرق‌شناسان، دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان به آثار علمی، فرهنگی، هنری و تاریخی از سراسر جهان است.

همچنین، نمایشگاه «آثار و نوشته‌های سیدشریف گرگانی؛ از دانشمندان و متکلّمان مشهور اسلامی در سده هشتم هجری»، از 17 تا 25 بهمن‌ماه، صبح و بعد از ظهر، در کتابخانه‌ی مرکزی آستان قدس رضوی، پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار فرهنگی و معنوی است./ش ک

برچسب ها: آستان ، قدس ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.