وقتی این هورمون مفید مشکل ساز می‌شود

هیپر پرولاکتین بیماری است که در اثر ترشح زیاد هورمون پرولاکتین از غده هیپوفیز به وجود می‌آید، سردرد و اختلالات بینایی از جمله علائم این بیماری هستند.

دکتر علیرضا استقامتی، متخصص غدد، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: هورمون پرولاکتین توسط غده هیپوفیز به منظور تحریک تولید شیر مادر پس از زایمان ترشح می‌شود اما ترشح بیش از حد این هورمون، به عنوان نوعی بیماری به نام"هیپر پرولاکتین" به شمار می‌آید. 

وی با بیان اینکه سطح این هورمون در دوران بارداری و شیردهی، طبیعی است، گفت: ممکن است به دلیل بیماری‌های کلیه و کبد، مصرف برخی از دارو‌ها مثل مسکن‌های مخدر، متوکلوپرامید که در درمان تهوع، استفراغ و یا رفلاکس معده کاربرد دارد، داروهای ضد روان‌پریشی و افسردگی و همچنین وجود تومور در غده هیپوفیز سطح هورمون پرولاکتین در خون افزایش یابد. 

استقامتی افزود: نازایی، کاهش بافت استخوانی، سر درد و اختلالات بینایی از علائم هیپر پرولاکتین است، که معمولا با یک آزمایش خون ساده و اندازه‌گیری سطح پرولاکتین به راحتی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. 

این متخصص غدد با بیان اینکه این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است، گفت: افراد مبتلا به این بیماری که علائم خفیف دارند و یا علامتی از خود نشان نمی‌دهند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند، اما برای درمان این بیماری با علائم شدید، نوع درمان بستگی به علت ایجاد این بیماری دارد.


انتهای پیام/
برچسب ها: هورمون ، مغز ، هیپوفیز ، سردرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار