"افخم" در نشست خبری دی‌ماه 92:

جزئیات سفر جک استراو به تهران/ پیگیری ایران در خصوص مرگ ماجد الماجد ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی نشست سخنگویی خود در دی‌ماه 92 پیرامون مسائلی همچون شهروند ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان، پیگیری مرگ ماجد الماجد، جزئیات سفر جک استراو به تهران، وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در صنعا، تشریح مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 و...به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین محور نشست سخنگویی "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در دی‌ماه 92 به شرح ذیل است:

**جمهوری آذربایجان هر چه زودتر شهروندایرانی را آزاد کند

"مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه در مورد وضعیت "بهرام فیض" شهروند ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: پیگیری‌های کنسولی از سمت وزارت امور خارجه تهران در باکو ادامه دارد.  
 
وی افزود: ملاقات‌های کنسولی انجام شده و متاسفانه این شهروند ایرانی به دلیل اتهام واهی دستگیر کردند؛ ما از ابتدا پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و در همین راستا سفیر جمهوری آذربایجان به زارت امور خارجه دعوت شد تا هرچه زود‌تر شرایط آزادی این شهروند ایرانی فراهم شود.  
 
افخم تاکید کرد: طبق اطلاعاتی که تاکنون بدست‌ آورده‌ایم حال جسمانی این فرد خوب نیست، بنابراین تاکید می‌کنیم مقامات جمهوری آذربایجان شرایط آزادی این فرد را فراهم کنند. 





**پیگیری ایران در خصوص مرگ ماجد الماجد ادامه دارد

 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر هیات ایرانی به لبنان برای پیگیری مرگ ماجد الماجد تصریح کرد: بعد از حادثه تلخ تروریستی سفارت ایران در بیروت اقدامات و پیگیری‌ها در حوزه حقوقی و سیاسی انجام شد و رایزنی‌ها برای شناسایی عاملین در دستور کار قرار گفت. 

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده هفته گذشته عامل این اقدام تروریستی شناسایی و دستگیر شد و در همین راستا "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان با همتای لبنانی خود گفتگویی انجام داد و آمادگی ایران برای بازجویی و حضور در محاکمه این فرد را اعلام کرد.  
 
افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای که حجت‌الاسلام والمسلمین "پورمحمدی" وزیر دادگستری به مقامات لبنان اعلام کردند مایل هستیم تیمی فنی و قضایی جهوری اسلامی ایران در لبنان حاضر شوند و در روند پیگیری قضایی مرگ ماجد الماجد و سایر عوامل این اقدام تروریستی مشارکت داشته باشد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در خصوص مسئله کالبدشکافی نیز اعلام آمادگی کردیم تا با همکاری مقامات لبنانی در این مسئله مشارکت بیشتری داشته باشیم.  
 
وی تصریح کرد: ایران حق خود را در این زمینه محفوظ داشته و به همکاری‌های خود ادامه می‌دهد. 

**جزئیات سفر جک استراو به تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برنامه‌های جک استراو در تهران اظهار داشت: طبق برنامه تعیین شده این هیات به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به ایران آمدند و ملاقات‌هایی را در سطح پارلمانی و وزارت امور خارجه خواهند داشت.  
 
وی تاکید کرد: مناسبات پارلمانی مکمل مناسبات رسمی دولت‌هاست. 

افخم تصریح کرد: لازم به تاکید است که این هیات پارلمانی انگلیس ملاقات‌هایی با وزیر امور خارجه، معاون وزیر خارجه و علاءالدین روجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی داشته و یک مصاحبه مطبوعاتی برای این هیئت پارلمانی انگلیس پیش بینی شده است. 

**دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن سالم است

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد پیگیری‌ها پیرامون وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در صنعا در سطح سیاسی ادامه دارد و گفتگویی میان وزرای امور خارجه انجام شده و در مسئولیت دولت یمن در حفظ و حفاظت از چند دیپلمات تردیدی نیست، بنابراین در همین راستا دومین هیئت جهت پیگیری این مسئله عازم یمن شده تا از نزدیک مورد را پیگیری کند.  
 
وی افزود: طبق اطلاعات اولیه دیپلمات ایرانی در سلامت بسر می‌برد و امیدواریم نتیجه این تلاش‌ها به بازگشت سلامت وی به کشورمان بیانجامد. 



**افخم جزئیات مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 را تشریح کرد

افخم در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که آیا در زمان اجرای توافق ژنو، تمام تحریم‌هایی که در این توافقنامه بین ایران و 1+5 ذکر شده‌ لغو خواهد شد و دقیقا از چه تاریخی ایران تعهدات خود را از جمله تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را به اجرا در می‌آورد که افخم پاسخ داد: چندین دور مذاکرات کارشناسی بین ایران و 1+5 انجام شده است که آخرین دور آن مربوط به 8 و 9 دی ماه بود. بخش‌های زیادی از موضوع اجرای برنامه اقدام مشترک مورد گفتگو و تفاهم قرار گرفته است یکی دو مورد از موضوعات در سطح کارشناسی منجر به قطعی کردن آنها نشدند قرار است روزهای پنجشنبه و جمعه دکتر عراقچی با خانم اشمید گفت‌وگوهایی را درباره مسائل و موضوعات باقی مانده در نشست کارشناسان انجام دهند چنانچه در این مذاکرات بندها و موارد باقی مانده نهایی شوند، زمان‌بندی برای اجرای برنامه اقدام مشترک اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: اجرای برنامه اقدام مشترک در یک روز و هم زمان بین دو طرف خواهد بود که در طی مذاکرات آن روز مشخص تعیین و اعلام می‌شود ما به ضرورت برداشتن گام‌های متوازن همواره تاکید کرده‌ایم. بنابراین باید صبر کرد تا مذاکرات کارشناسی انجام شود پیش از آن درباره این موضوع اطلاع رسانی نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار