مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران:

نیاز 11 هزار "واگن" باري و 750 واگن مسافری/ پروژه برقی کردن خط آهن "تهران ـ مشهد" آغاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد تا ابتدای سال آینده آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت قطار برقی تهران ـ مشهد راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محسن پورسید‌آقایی امروز در نشست خبری درباره برقی کردن خط آهن تهران _ مشهد اظهار داشت: اجراي این پروژه ملی در دولت یازدهم به صورت متوسط کليد مي خورد؛ به طوري که قرارداد فاینانس این طرح در حال انعقاد با سرمایه‌گذار خارجی است و امیدواریم تا پایان امسال که این قرارداد منعقد شده و برای تثبیت به مراحل بعدی برود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا ابتدای سال آینده پروژه برقی کردن خط آهن تهران _ مشهد آغاز می‌شود و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت قطار برقی تهران _ مشهد راه‌اندازی شود.
 
مدیرعامل راه‌آهن گفت: سرعت مورد نظر در این خط آهن 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود و مسافران در این قطار مسیر تهران تا مشهد را 6 ساعته طی می‌کنند.
 
پور سید‌آقایی بیان کرد: قرارداد قبلی این پروژه به صورت BOT بود که بین وزرای وقت راه و دفاع منعقد شده بود.

***قرارداد قبلي سودي نداشت

 
وی با بیان اینکه قرارداد (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) BOT در این پروژه منتفی شده است، گفت: این قرارداد زمینه سود‌آوری نداشت ضمن آنکه وزارت دفاع نیز در این پروژه اعلام انصراف کرده بود.

معاون وزیر راه با بیان اینکه دولت از طریق ردیف بودجه، فاینانس راه‌آهن مذکور را تامین خواهد کرد در پاسخ به اين پرسش که تامین کننده فاینانس چه کشوری است گفت: فاینانس این پروژه چینی است و کارهای مربوط به آن در توافق دو دولت انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر راه‌آهن ردیف بودجه جدای دولت به عنوان طرح فاینانس خود در این خط آهن را دنبال می‌کند.
 
معاون وزیر راه افزود: در واقع بوده این خط آهن از محل بودجه عمرانی و از طریق فاینانس دنبال می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه فاینانسر فعلا کشور چین است بیان کرد مجموع برآورد هزینه بر خط آهن برقی تهران _ مشهد با اصلاح خطوط، سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، تامین لکوموتیو و برقی شدن دو میلیارد دلار نرخ مصوب بانک مرکزی است.
 
وی بیان کرد: در کل قرارداد اجرای این پروژه 5 هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود.
 
پور سید‌آقایی اظهار داشت: قرارداد قبلی پروژه 4 هزار و 100 میلیارد تومان با احتساب دلار 1000 تومانی بود.
 
وی اضافه کرد: در قرارداد جدید تامین واگن توسط فاینانسر  حذف شده است و واگن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.
 
معاون وزیر راه با بیان اینکه توانایی تولید واگن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت وجود دارد اظهار داشت: منابع اجرا برای برقی شدن خط آهن تهران _ مشهد توسط راه‌آهن از محل تسهیلات فاینانس خارجی تامین می‌شود و سپس این پول‌ها به تامین کننده مالی بر می‌گردد.


 وي با اشاره به این که راه آهن کشور نیاز به جهت اساسی دارد و برای این اقدام اهداف بلندپروازانه ای را تعیین کرده ایم گفت: در گام اول رقم بودجه مناسبی برای راه آهن با توجه به امکانات کشور تخصیص داده شد که بر این اساس 15 هزار میلیارد ریال برای رفع گلوگاه ها، بهبود شبکه موجود و توسعه دو خطه کردن قطار اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه در گذشته عمده بودجه راه آهن صرف خط های جدید می شد گفت: اما نگاه جدیدی که در دولت ایجاد شده مبنی بر توسعه خطوط موجود در کشور است. بسیاری از مسیرهای ما یک خطه هستند که باید دو خطه شوند و یا به سیستم های مجهز و علایم الکتریکی مدرن تجهیز شوند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در خصوص ایستگاه های قطار در شهرها قدیمی بودن آنها است که نیاز به بازنگری دارد و باید مشکلات ترافیکی مردم در این شهرها را حل کنیم.

***قصد داریم میزان حمل بار را از 33 میلیون تن به 70 میلیون تن برسانیم

 وی با بیان اینکه زیباسازی محوطه ها، ایستگاه های قطار در شهرها از جمله مواردی است که در برنامه 4 ساله رها آهن مد نظر قرار دارد.

پورسیدآقایی در خصوص برنامه راه آهن در بخش برای و مسافری اظهار داشت: پیش بینی ما برای تحول راه آهن بلندپروازانه است اما درصدد هستیم تا آن را اجرایی کنیم. بر این اساس در 4 سال آینده تا سال 96 قصد داریم میزان حمل بار را از 33 میلیون تن به 70 میلیون تن برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش مسافری هم قصد داریم 27 میلیون مسافر کنونی را به 40 میلیون مسافر افزایش دهیم که این برنامه در بودجه ای که دولت برای راه آهن در نظر گرفته شده است اجرایی می شود.

***دو خطه شدن خط آهن بندرعباس- اصفهان

وی دو خطه کردن مسیرها را از جمله راهکارهای راه آهن برای تحقق این اهداف اعلام کرد و گفت: دو خطه شدن خط آهن بندرعباس- اصفهان از جمله این اهداف است که تا کنون کارهای مقدماتی آن با پیمانکار در حال انجام است.

پورسیدآقایی تصریح کرد: در این مسیر به دلیل وجود معادن، ترافیک برای زیادی داریم و با توجه به این که معادن کشور در حال توسعه هستند اگر حمل و نقل ریلی توسعه پیدا نکند برنامه های دولت در بخش فولاد شکست می خورد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه بخش مهمی از مسیرهای مرکزی کشور از جمله بافق، یزد، اصفهان و مسیر چادرملو به سمت اردکان باید دو خطه شود افزود: امیدواریم با بودجه ای که در اختیار راه آهن قرار گرفته بتوانیم مسیر دو خطه را از اصفهان به سمت قم هم اجرایی کنیم تا کریدور ما در این بخش کامل شود.

وی با اشاره به برنامه راه آهن در بخش مسافری برای مسیر تهران- قزوین اظهار داشت: در مجموع تا سال 96، 1160 کیلومتر از مسیرهای راه آهن باید دو خطه شود.

***نیاز 11 هزار واگن باري و 750 واگن مسافری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید تعداد زیادی ناوگان تا 4 سال آینده به کشور افزوده شود گفت: نیاز 11 هزار واگن باري و 750 واگن مسافری داریم تا نیاز ما در این بخش پوشش داده شود.

*** 2200 واگن باید از رده خارج شود

وی تصریح کرد: در حال حاضر 22 هزار واگن برای در کشور وجود دارد که رقم ورود ناوگان جدید به کشور برابر با کل ورود ناوگان به کشور از ابتدا تا کنون است.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در بخش مسافری 2200 واگن باید از رده خارج شود، گفت: به سازندگان این نوید را می دهیم که دوران پررونقی را در سال های آینده خواهند داشت. البته سفراش واگن ها از طریق بخش خصوصی و با ارایه تسهیلات از سوی دولت انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: برای تشویق بخش خصوصی تصمیم گرفتیم وام های ارزان قیمت بدهیم به طوری که 20 درصد از نرخ سود وام را راه آهن به صورت یارانه پرداخت می کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: در بخش برای هم راه آهن بین 10 تا 14 درصد یارانه به سود تسهیلات می پردازد.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیت تولید داخلی پاسخگو نباشد شرکت ها مجازند تا از منابع صندوق توسعه برای واردات وام بگیرند گفت: سیاست ما این است که اجرا ورود ناوگان دست دوم خارجی را برای حمایت از تولید داخلی نمی دهیم.

معاون راه و شهرسازی با اشاره به این که کمبود جدی در بخش لوکوموتیو کشور داریم گفت: خوشبختانه قرارداد 150 دستگاه واگن مسافری راه آهن در گذشته وجود داشته که تا کنون 70 درصد آن تحویل داده شده است.

وی افزود: تا دو سال دیگر 80 دستگاه جدید در کشور داریم که نیاز لوکوموتیو را تامین می کند. همچنین تعدادی لوکوموتیو خوابیده وجود دارد که به دلیل نبود قطعات یدکی خارج از سرویس است.

پورسیدآقایی اظهار داشت: مناقصه این لوکوموتیوهای سرد به زودی انجام می شود تا با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی به ناوگان باز گردد که بر این اساس لوکوموتیو به عنوان آورده راه آهن به شمار می آید.

وی با بیان این که با این برنامه های راه آهن 446 لوکوموتیو به حمل و نقل افزوده می شود گفت: به دنبال این هستیم تا کل لوکوموتیوهای گرم را به شرکت های خصوصی واگذار کنیم.

***قطار سريع السير تهران- اصفهان سال آينده عملياتي مي شود

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش خرید واگن های برقی هم همکاری با بخش داخلی را در نظر داریم گفت: قطار سریع السیر تهران- اصفهان هم با پیمانکار که قرارگاه خاتم الانبیاء است و فاینانس کشور چین در دست اجر قرار دارد که امیدواریم در نیمه اول سال آینده عملیاتی شود.

وی افزود: با اجرای این قرارداد مسیر تهران به اصفهان ظرف دو ساعت انجام می گیرد. همچنین پتانسیل قطار سریع السیر در مسیرهای اراک- همدان و تهران- مشهد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص فروش بلیت نوروزی گفت: تعداد صندلی ایجاد شده در نوروز امسال نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایشی داشته که البته این میزان در مسیر تهران- مشهد 7 درصد بوده است.

وی افزود: امسال یک میلیون و 884 هزار صندلی در طول پیک نوروزی بلیت صادر شد که تا کنون یک میلیون آن فروخته شده است.

***برای خرید ریل مذاکراتی را با ذوب آهن اصفهان داشته ایم

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه اولویت ما کیفیت داخلی، سرعت قطارها و زمان بندی مسیرها بوده است گفت: سعی داشتیم تا در نوروز امسال مسافرها از کیفیت قطارها راضی باشند.

وی با بیان ین که برای خرید ریل مذاکراتی را با ذوب آهن اصفهان داشته ایم گفت: مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که کارخانه ریلی را از آلمان خریداری کردند و درصدد انتقال آن به کشور هستند و ما هم قول دادیم تا 300 هزار کلیومتر تندریل از آنها خریداری کنیم.

وی افزود: 200 هزار تندریل هم از خارج از کشور تهیه می کنیم بنابراین برنامه ما حمایت از تولید داخلی ریل در کشور است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی  در خصوص قطارهای حومه ای اظهار داشت: قطار حومه ای کرج- هشتگرد با بودجه وزارتخانه و فروش سهام دولتی به اجرا می رسد که تا سال آینده راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: قطار حومه پرند هم از سوی متروی تهران راه اندازی می شود زیرا ادامه خط یک است که بر این اساس بخشی از پروژه و بوجه از محل فروش سهام دولت تامین می شود.

معاون وزیر راه تصریح کرد: قرارداد دیگری را با پیمانکار داریم تا 10 میلیارد تومان راه آهن، 100 میلیارد تومان مترو و 100 میلیارد تومان پیمانکار بپردازد که البته سهم پیمانکار به عنوان طلب از دولت تا بودجه سال آینده باقی می ماندکه حداکثر این پروژه هم قبل از اتمام سال آینده بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا اوایل سال آینده این مترو تا فرودگاه امام خمینی(ره) قابل بهره برداری است افزود: در مسیر تهران- ورامین نیز مترو ساخت قطار را دنبال می کند البته ما هم برقی کردن مسیر تهران- مشهد را تا گرمسار اجرایی می کنیم.

پورسیدآقایی تصریح کرد: مسیر تهران- قزوین هم دو خطه می شود که اگر زیرساخت ها اجازه دهد قصد داریم مسیر تهران- کرج را هم 4 خطه کنیم تا دو خط برای حومه باشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار