خبرگزاری فرانسه:

"فائو" از افزايش قيمت‌هاي مواد غذايي در جهان خبر داد

بنا بر اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد "فائو"، قیمت‌های مواد غذایی در جهان از اواسط سال 2012 به سبب شرایط نامساعد جوی و تقاضای فزاینده به بالاترین سطح خود رسیده است .

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فائو" که مقر آن در رم است اعلام کرد: این افزایش (شاخص قیمت که ماه فوریه به 208.1 درصد رسید، و به عبارت دیگر 5.2 درصد در مقایسه با ژانویه افزایش یافت) فقط به اوضاع غلات یعنی ذرت و گندم که به سبب اوضاع سیاسی نظامی در اوکراین افزایش یافتهع مربوط نیست.

این شاخص نوسانات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی سبدی از دانه‌های غذایی را می‌سنجد.

افزایش قیمت‌ها که در پی دوره‌ای طولانی مدت از آرامش مشاهده می‌شود به همه گروه‌های محصولات به جز گوشت مربوط است.

این افزایش که بیشترین افزایش از ژانویه محسوب می‌شود برای شکر (6.2 درصد)، روغن‌ها (4.9 درصد) و پس از آن غلات (3.6 درصد) و محصولات لبنی (2.9 درصد) است.

"فائو" چند توضیح برای توجیه این پدیده دارد که البته آن را کم اهمیت می‌داند.

"فائو" توضیح می‌دهد: به این ترتیب قیمت غلات به سبب نگرانی‌های مرتبط با برداشت گندم در آمریکا (پس از سرمای شدید تابستان)، تقاضای شدید غلات جانبی چه برای تغذیه حیوانی یا برای تهیه سوخت های زیستی و قیمت‌های بالای برخی از انواع برنج، سیر صعودی به خود گرفته است.

اما این قیمت ها در مجموع 18.8 درصد از سطح فوریه سال 2013 کمتر است.

در خصوص شکر نیز باید گفت: علت خسارات ناشی از کاهش بارش در برزیل و پیش بینی‌های اخیر سقوط بالقوه تولید در هند است که موجب افزایش قیمت شده است.

و سرانجام برای روغن‌های خوراکی، افزایش به نگرانی‌های مربوط به شرایط نامساعد جوی در جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی (خشکسالی) و تقاضای جهانی در حال افزایش به ویژه تولیدکنندگان سوخت زیستی برای روغن نخل، مربوط می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: فائو ، افزایش ، قیمت ، مواد ، غذایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار