یک نویسنده:

داستان کوتاه هنوز هم جدی گرفته نمی‌شود

"بهاره ارشد ریاحی" گفت: داستان کوتاه با وجود تفکر جامعه ادبی مبنی بر مقدمه‌ای برای نوشتن رمان هنوز هم جدی گرفته نمی‌شود.

"بهاره ارشد ریاحی" نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، گفت: داستان کوتاه هنوز هم جدی گرفته نمی‌شود و درصد بالایی از جامعه‌ی ادبی معتقدند که نویسنده باید رمان‌نویس باشد.
 
وی افزود:‌ متأسفانه آن‌ها،‌ نویسنده‌ای را که فقط داستان کوتاه می‌نویسد،‌ فاقد استعداد و قریحه کافی می‌دانند و بر این باورند که داستان کوتاه مقدمه‌ای برای نوشتن رمان است.
 
ارشد ریاحی اظهار داشت:‌ جامعه‌ی ادبی ایران هنوز هم معتقدند که تنها نویسندگان تازه‌کار مبتدی،‌ داستانکوتاه می‌نویسند و کسی که پا به عرصه نگارش رمان می‌گذارد،‌ مرحله‌ی گذار از نگارش داستان کوتاه را طی کرده و در داستان‌نویسی حرفه‌ای شده است.
 
این نویسنده در خصوص توجه به داستان کوتاه گفت:‌ در چند سال اخیر با فعالیت گسترده‌ی مترجمان و معرفی طیف وسیعی از داستان کوتاه اروپایی و آمریکایی،‌ توجه نویسندگان معاصر به این جریان ادبی بیشتر جلب شده است.
 
وی ادامه داد: فعالیت در دو حوزه‌ی داستان کوتاه و رمان، رابطه‌ی علت و معلولی ندارد و یک رمان‌نویس حتما نباید توانایی نوشتن داستان کوتاه را داشته باشد.
 
ارشد ریاحی تصریح کرد: خوشبختانه برخی ناشران به مجموعه‌های داستان کوتاه توجه دارند و آنها را چاپ می‌کنند ولی هنوز هم از نظر قابلیت فروش و بازاریابی، رمان موفق تر از داستان کوتاه است که البته این موضوع تا حد زیادی به سلیقه‌ی مخاطبان برمی‌گردد.‌
 
این نویسنده با اشاره به حمایت از نویسندگان داستان کوتاه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر جوایز ادبی خصوصی و متعددی در زمینه‌ی بررسی و داوری تک داستان‌های کوتاه، ‌فعال شده که همین امر موجب دلگرمی و تشویق نویسندگان تازه‌کار می‌شود.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار