سیستان و بلوپستان قطب انرژی بادی کشور خواهد شد/ برقرار شدن روستاها تا دو سال آينده

مسولان برق استان سيستان و بلوچستان از قابليت هاي اين استان براي تبديل شدن به قطب انرژي بادي کشور و برقدار شدن تمامي روستاها تا دوسال آينده خبردادند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محب‌علی قزاق‌جاهد مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در نشستي خبري گفت: نصب توربین های بادی در این استان، یکی از راهبردهای شرکت برق منطقه ای اين استان  تبدیل استان به قطب انرژی بادی در کشور است.

وي ادامه داد: تا سال 1404، ظرفیت نیروگاهی استان به بیش از پنج هزار و 500 مگاوات می رسد که 60 درصد آن نیروگاه های بادی خواهد بود.

جاهد افزود: تکمیل واحد بخار نیروگاه های ایرانشهر و چابهار با استفاده از ظرفیت بیع متقابل نیز از اولویت های این شرکت است.

وي بابيان اينکه در حال حاضر  از سه نقطه در استان سیستان و بلوچستان برق به پاکستان و از یک نقطه به افغانستان صادر می شود افزود: در حال حضر صادرات به پاکستان با ظرفيت 70 مگاوات ساعت صورت مي گيرد که با قرار داد امضا شده اين رقم به 170 مگاوات خواهد رسيد.
جاهد متوسط بازده نیروگاه های استان سستان و بلوچستان را 26.6 درصد عنوان کرد و گفت: رشد پیک برق درمقایسه با سال گذشته 8.7 درصد بوده است.

وی تصريح کرد: طول خط انتقال و فوق توزیع به ازای هر مشترک سیستان و بلوچستانی را چهار برابر متوسط کشوری است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بابيان اينکه بیش از 10 طرح مهم و تاثیرگذار با بیش از 65 درصد پیشرفت فیزیکی و اعتبار مورد نیاز 100 میلیارد تومانی را در دست اجرا دارد افزود:در صورت تامین اعتبار، ظرف شش ماه آينده اين طرح ها به بهره برداری می رسد.

وي  گفت: براي توليد برق مطمئن و پایدار باید وضعیت اقتصادی صنعت برق اصلاح شود و بخش خصوصی نيز برای احداث نیروگاه در شمال استان سیستان و بلوچستان پا پیش گذارد.

وی استان سیستان و بلوچستان را دارای کلکسیونی از ظرفیت‌های انرژی های نو دانست و خاطرنشان کرد: وجود مداوم ترین بادها، جهت باد ثابت، جاده دسترسی، زمین بدون معارض و زبری پایین زمین پتانسیل خوبی را برای ایجاد انرژی های نو در این استان فراهم کرده است.

***طي دوسال آينده تمام روستاهاي سيستان برقدار مي شوند

غلامرضا رخشانی مهر مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سیستان و بلوچستان در ادامه نشست گفت: خدمات رسانی به بزرگ ترین استان کشور و بیشترین پراکندگی توسط این شرکت صورت می پذیرد.

وي  اظهار داشت:در اين استان 670 هزار مشترک، 33 هزار کیلومتر شبکه، 17 هزار ترانسفورماتورو 44 نقطه مديريت برق وجود دارد.

رخشاني مهر بابيان اينکه شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان رتبه نخست کشوری در سال های 91 و 92 را از نظر برق رسانی به روستاهای کشور را دارد، افزود: در حال حاضر بيش از چهار هزار و 808 روستای برقدار و 473 روستای غیر برقدار در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سیستان و بلوچستان گفت: برنامه داریم طی دو سال آینده  روستاهي بدون برق را  نیز برقدار کنیم.

وي بابيان اينکه در اين استان به معنای واقعی خصوصی سازی در بخش توزیع برق انجام شده است، گفت: خصوصی سازی به شاخص های بهبود کیفیت کمک کرده و تلفات برق را از 28 درصد به 21.3 درصد در مدت دو سال رسانده است.

رخشاني مهر افزود: کاهش قابل ملاحظه افت ولتاژ و افزایش میزان رضایتمندی مشترکان از دیگر آثار خصوصی سازی در صنعت برق است.

وی در پايان خاطرنشان کرد: نرخ خاموشی دراين استان در سال 89 حدود 3.4 در هزار و در سال جاری یک در هزار است که این نرخ خاموشی زیر میانگین کشوری است.

***صرفه جويي 320 ميليارد توماني سوخت با گاز شدن نيروگاهها

پودینه مدیرعامل تولید برق استان سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: در سال 92، 100 درصد تعمیرات اساسی توسط نیروهای بومی انجام شده است.

وی مهمترین معضل اين استان در بخش نيروگاهي را سوخت عنوان کردو افزود: عمده سوخت نيروگاه هاي استان را مازوت و گازوئیل است که حمل این سوخت ها به نیروگاه های استان 40 میلیارد تومان هزینه در بردارد.

پودينه خاطرنشان کرد: با گاز سوز شدن نیروگاه ها 320 میلیارد تومان از محل سوخت گازوئیل صرفه جویی خواهد شد و چنانچه بتوانیم گازوئیل را با ارز آزاد بفروشیم می تواند 2 برابر یارانه مردم استان را پاسخگو باشد و 3 هزار میلیارد تومان به داخل کشور بر می گردد.

انتهای پیام/
برچسب ها: قطب ، انرژی ، روستاها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار